motoren

hallo,
ik heb een probleem met mijn motoren(speed 600 bb turbo), als ik vollaan vooruitgas geef stoor hij heel erg maar als ik vollaan achteruit sla dan loopt hij mooi, ik weet dur niet wat ik hieraan kan doen.
:confused:
mvg peter haaima.

motoren storen

Heb je de motoren wel ontstoord ? Dat is bij die motoren ( bij bijna alle e-motoren) noodzaak. 1 ontstoringscondensator over de plus en min en 1 van zowel de plus als de min op de buitenkant van het huis solderen. Dat zou je probleem moeten oplossen.

Als de motoren haperen als je van langzaam varen (waarbij ze niet haperen) naar vol gas dan is het zaak je accu en/of regelaar na te kijken. Die trekken het dan niet. Controleer eerst wel of dat de assen vrij lopen en niet stroef. Dat is zowieso een eerste vereiste.
suc6

Hallo Peter,

Geef eens wat meer informatie over de set-up als je wilt:
- welk model, gewicht, afmetingen.
- welke schroeven.
- welke accu(s).
- welke regelaar(s).
- drijven de motoren samen één schroefas aan, of is het een tweemotorig/assig model?

Groeten, Jan.

beste jan,
ik heb een billing boats smit nederland 1:33,
het gewicht weet ik nog niet want hij is nog niet klaar,
ik heb gewoon de stadaart schroeven 3 blads messing,
2 accus 12 volt 7ah van yuasa,
verder heb ik 1 regelaar Prafa KL4000 RX die zit aangesloten op 2 motoren die allebei hun eigen schroefas gaan aandrijven.
ik hoop dat je hier iets mee kan.
mvg peter haaima

Hallo Peter,

Als ik het goed begrijp heb je de storingen als je de zaak op de werkbank laat draaien?

Waar bestaat de storing precies uit?
Stotteren de motoren, of staat de stuurservo te schokken als de motoren lopen, leg uit!

De boot is nog niet af zeg je, zijn de schroefassen aan de motoren gekoppeld en zijn die schroefassen gesmeerd?
Anders heb je massief metaal op metaal contact en dat kan ontzettend storen.

Zonder de aard van de storing te weten is het moeilijk foutzoeken.

Heeft de Prafa regelaar evenveel vermogen vooruit en achteruit?
Als dat niet het geval is, en de boel is verkeerd om aangesloten (vooruit voor de motoren is achteruit voor de regelaar, dan kun je ook rare (overbelastings) storingen krijgen.

Da's trouwens een ouwe taaie, want Prafa bestaat sinds 1996 niet meer...

Groeten, Jan.

hallo

iemand op het duitse forum had hetzelfde probleem
en daar hebben ze ook nog geen oplossing voor gevonden

blijkt volgens hun aan de regelaar zelf te liegen
kan je eens een andere regelaar aan hangen ????? en kijken of de storing nog optreed

wat doet de regelaar met maar 1 motor aan gesloten ????
mischien is het verbruik van de twee toch te groot

een probleem dat ik zelf heb gehad is dat deze 600 motoren nogel veel toeren maken
bij de skipjack leide dit tot een stroom verbruik van meer dan 15 amp op 1 motor

de motor mag maar vrijdraaiend 1.5 amp gebruiken en bij mij was dit direct vele keren meer
bleek later nadat ik een andere motor had ingebouwd dat er een condensator defect was
want zonder de condensatoren op een regelbare voeding liep de stroom terug naar 1.5 amp aangegeven volgens de bijgeleverde beschrijving

door mijn goeie vrienden Hein en Olaf ben ik over gestapt op een bhuler motor en nu heb ik zelfs geen ontstoorders meer nodig en heb ik nog steeds een direct drive zonder vertraging er tussen
de boot verbruikt nu 1.5 a 2 amp

groetjes raf

@Jan
ik heb de motoren nu nog niet ingebouwd ze liggen dus gewoon op de werkbank zonder iets erop aangesloten (ik wou namelijk eerst ff testen ) en de motor stottert dus als ik vol aan vooruit gas geef
bij half gas is dit niet
en bij achteruit al helemaal niet vol aan of zachtjes
het is inderdaad al een oudje ja maar mij lijkt dat dit niet het probleem is het heeft geen bewegende delen dus kan niet echt veel slijten

@raf
ik heb het geprobeert met 1 motor maar dan is nog steeds hetzelfde probleem.

mvg peter

hallo peter

heb je een servo tester te beschikking
dan schakel je de ontvanger uit omdat een servo tester alleen maar impulsen maakt en geen ontvanger gedeelte heeft

groetjes raf

@ raf
nee deze heb ik niet en het is ook niet de servo waar ik problemen mee heb (of is deze tester niet voor speciaal servos *weet namelijk niet waar dit voor is *??)
mvg
Peter

Hallo,

Nu het toch over motoren gaat kan ik mijn vraag beter hier stellen dan een nieuw topic te maken, mijn vraag is als volgt :

Ik heb elektronica overgezet van een 1 motoren boot naar een 3 motoren boot, incl de accus. Is het zo dat een 3 motoren boot meer stroom nodig heeft dan een 1 motor boot?

Alvast Bedankt, en sorry als ik het hier niet mag vragen.

Groeten Abe

Ik heb elektronica overgezet van een 1 motoren boot naar een 3 motoren boot, incl de accus. Is het zo dat een 3 motoren boot meer stroom nodig heeft dan een 1 motor boot?

Als het om dezelfde motoren gaat wel. Niet als je een hele dikke motor hebt, en over gaat op 3 hele kleintjes, snapje?
gr. Jeroen

Een gezin met een kind kost 150 Euro per week zeg maar
Wat zou een gezin met 3 kinderen kosten denk je
Meer of minder????????????????/
mvg
Frederik
ps 1 motor gebruikt 2 ampere
Wat zouden dan 3 motoren gebruiken
3x2 = toch 6 he

hallo

hahaha frederik geeft het wel op een rare manier aan maar hij heeft gelijk

drie motoren gebruiken normaal drie keer meer dan 1 motor "als het dezelfde zijn"
gaat niet helemaal op want drie motoren hebben minder moeite om een boot in plané te krijgen waardoor hij minder gaat gebruiken

maar je mag gerust deze steling aan houden

normaal staat op de verpakking hoeveel de motoren onbelast gebruiken
door er nu een mapere meter tussen te zetten weet je hoeveel je nieuwe motoren gebruiken onder belasting
"dus schroefjes in het water en dan meten"
hoe je dat moet doen is reeds meer dan genoeg beschreven
dus effe zoeken ok het forum of de zoek funktie gebruiken

kleine motoren wil niet zeggen minder verbruik
een grote motor krijgt een 50 mm drieblad makkelijker ronde dan de zelfde schroef door een speed 340 zeg maar

weer een regeltje om het makkelijk te maken

neem NOOIT een schroef op een direct drive die in diameter groter is dan de diameter van je motor
zo heb je minder kans om je motor op te stoken

groetjes raf
en meten is weten en gissen doet vergissen

Weet nog wel een manier hoor.
1 Vrouw kost een x bedrag
Wat kosten dan 3 vrouwen denk je Raf
Het typ ant woord gaf ik omdat de vraagsteller iets van 12/ 13 jaar was
Die moest toch beter weten he.
Die gaan immers nog naar school
mvg
Frederik
ps
Ik vond het gewoon een oerstomme vraag van daar ook een lullig antwoord

Laatst bewerkt:
nou ja, stomme vragen bestaan niet.

als je het niet vraag ben je dommer bezig (als je het niet weet)
vind wel dat er soms er bot gedaan word tegen kinderen.

Gr, Leon. (die nog iederedag wat leer ;) niet iedereen weet alles)

Laatst bewerkt:
Hallo,

Nou, dan maar een 3 keer zo sterke accu erbij kopen lijkt mij.. Maar ik dacht zelf dat de vaartregelaar ook wel wat met stroomverbruik te maken had, dat die het limiteert ofzo. Maar nee dus.

Bedankt,

Groeten Abe

hallo

een regelaar limiteerd niets
een regelaar kan maar tot een bepaald amperage de stroom aan
ga je der over pfhhhhhhhhhhh toast en naar de shop voor een nieuwe

een drie keer sterkere accu of dezelfde en 2 keer minder lang varen

maar over welke motoren heb je het eigenlijk ????

groetjes raf
ps leon je hebt gelijk maar bekijk het zo
1000 keer hetzelfde antwoord geven op dezelfde vragen is ook om je l*l op te wreten

Raf snap ik ook wel.
ben zelf een mod op een bmw forum.
en daar heb je ook vragen die 1000 keer voorbij komen.
dat heb je en dat zal ook wel blijven gebeuren ;)

Gr, Leon.

hallo raf,

die 1 motor boot had een ''power 450'' ofzo van robbe, die 3 motoren boot zat geen label op maar waren wel groter in de lengte.

Groeten Abe

Back