motoren

Hoi,

Is het mogelijk om een boxer benzine motor recht op
te monteren om wat meer ruimte te krijgen? Dit omdat
de hoogte meer is als de breedte van de kist. Het gaat
hier om een DA motor van 170cc.
Alvast bedankt.

Waarom zou het niet kunnen? Met een 1 cilinder ( DA50/60/85 ) doen ze niet anders
Ben alleen bang dat je in problemen komt met je uitlaten en bochten.

Peter

Bij mijn weten had de Kavan FK50 een (heel eenvoudige) oliepomp en een oliebad in het carter, en die kon er niet tegen lager dan een paar seconden inverted te draaien. Da's de enige model-vliegtuigmotor waarvan ik weet dat die zoiets heeft, en zelfs die motor had een beetje mengsmering nodig voor de bovensmering

De rest heeft inderdaad gewoon volle mengsmering.

Groet, Bert

En als we dan op zijn kop vliegen????
Nee deze viertaktmotoren smeren gewoon met mengsmering, zit (meestal) geen olie pomp in.

Groet Hans

Een paar seconden gaat wel goed hoor. Wat dacht je van terrein vrachtwagens die meer dan 30 graden hellingen doen. (is natuurlijk niet op zijn kop en ja,.. voor dat iemand het roept er zitten schotjes in zo`n carter)

Bij mijn weten had de Kavan FK50 een (heel eenvoudige) oliepomp en een oliebad in het carter, en die kon er niet tegen lager dan een paar seconden inverted te draaien. Da's de enige model-vliegtuigmotor waarvan ik weet dat die zoiets heeft, en zelfs die motor had een beetje mengsmering nodig voor de bovensmering

De rest heeft inderdaad gewoon volle mengsmering.

Groet, Bert

Weer wat geleerd!:p

Een paar seconden gaat wel goed hoor. Wat dacht je van terrein vrachtwagens die meer dan 30 graden hellingen doen. (is natuurlijk niet op zijn kop en ja,.. voor dat iemand het roept er zitten schotjes in zo`n carter)

Glijlagers ontworpen voor druksmering overleven onder belasting gemiddeld minder dan een seconde als de oliedruk écht wegvalt (wat het geval is als er lucht in de pomp komt). Daarna heb je "schade" in de vorm van meestal permanent een grotere lagerspeling :D
Onbelast (stationair draaiend bijvoorbeeld) gaat het wel wat langer goed, maar dan moet je eerder in seconden denken dan in minuten.

Lagers die ontworpen zijn voor spatsmering (zoals in modelbouwmotoren) houden het wat dat betreft behoorlijk langer uit)

Bij 30 graden helling hebben de meeste oliepompen nog gewoon aanzuiging. Dwarshelling gaat bij de meeste vrachtwagen-achtige motoren goed tot zo'n 60-70 graden, langshelling hangt er van af naar welke kant.
De diepe kant van de sump gaat heel lang goed, de ondiepe kant van de sump gaat net zolang goed tot de sumpkuil leeg is, en hoelang dat duurt, hangt af van toerental en sumpinhoud.

De carterpannen die ik open gehad heb (in elk geval die van MAN Nützfahrzeuge en Cummins diesels) waren zonder uitzondering gewoon in een mal geperste stukken staalplaat, zonder schotten. Dat waren generatorsets voor schepen, en die zijn berekend op slingerhoeken van 45 graden.

Groet, Bert

De pannetjes die ik er af gehad heb waren voor vrachtwagens die gemaakt zijn voor extreme terreinomstandigheden:D. Meestal DAF (u begrijpt wel wat ik bedoel). Sommigen splinternieuw en sommigen 40 jaar oud. Ik heb er evengoed nog nooit 1 gezien die het begaf vanwege kortstondige rare hoeken of zweefvluchten.

Maaaaar,.. dat is nog steeds niet op de kop.:bye:

Edit: Nu ik er over nadenk heb ik er heeeeel veel gezien die een minuutje of wat op hun kant lagen te ronken.
Het was dan ook mijn job ze weer op de weg te zetten.

Back