Motoren

• Topicstarter Topicstarter babske
  • Startdatum Startdatum
B

babske

Guest
Hallo
Welke motoren zijn goed om in de enterprise te steken.En hoe zwaar moeten ze zijn.Sleper zal 1776 mm lang zijn.
Wie weet raad.
Groetjes.
Eddy

Als gewoonlijk, dat ligt eraan:
- wil je op schaalsnelheid varen?
- wil je rubberbootjes met 4 kinderen erin kunnen trekken?

Zie eens het 'Van der Bussche' recept te achterhalen (oorspronkelijk van Van der Bussche lid van de HMBC) als je op schaal wil varen - is hier al eerder over geschreven.
Anders maakt het niet zoveel uit; de combinatie schroef/motor moet goed zijn, anders overbelast je je motor. Bovendien kun je bij een goede combinatie langer varen, omdat je motor niet zoveel stroom verbuikt - je accu's gaan langer mee.
[OT] Ik vind schaalsnelheid het mooist; helaas zie ik dat zelden of nooit[/OT]

Hallo Frank,

Ik zie ze zelf ook het liefst op schaalsnelheid, grote vraag voor mij was: hoe bereken ik die?

De formule voor schepen is als volgt:
Omrekening van knopen naar m/s gebeurt als volgt:

knopen x 0,5144

Daarna Vm = Vs / lambda ^^0.5.
Vm is de snelheid van het modelschip in m/s
Vs is de snelheid van het originele schip in m/s
Lambda is de schaalfactor
^^0,5 is de lambda tot de macht 0,5 (ook wel de wortel uit lambda)

Dus bijv 15 knoop = 15 x 0.5144 = 7.716 m/s
Snelheidsomrekening is dan 7.716 / 17 ^^0.5 = 1.87 m/s

Groet,
Henk.

Kleine aanvulling nog, in het voorbeeld dat ik gaf, was de schaalfactor uiteraard 17.

Babske,

Hier op het forum staat een topic over het berekenen van de motor en schroef naar het orgineel model.

Deze formule is door Ir H.K.J van den Bussche maar is hier op het forum helemaal overgetypt.
Volgens mij staat hij ook ergens bij de HMBC.

Maar hiet de link op dit forum.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27416&postdays=0&postorder=asc&&start=195

Nog even ter atentie op onderstaande link kan je 2de hands boeken kopen.

Zoek naar het "Handboek Varende Scheepsmodellen"
of naar de schrijver André Veenstra.

http://www.boekwinkeltjes.nl/

Als nieuwe gebruiker ben ik mijn weg nog aan het zoeken op dit forum.

De suggestie om die lap tekst sticky te maken of op te nemen in de FAQ ondersteun ik van harte.

Overigens Jan, ik kende die lap tekst niet. Mijn bron van de formule is dus niet die meneer van den Bussche, maar ben wel blij dat ze overeenkomen. ;-)

Back