motorgegevens Typhoon 29/18/10 tbv motocalc

WV

verslagschrijvers
Wie kan mij helpen aan de juiste gegevens voor een T29/18/10 om te gebruiken in Motocalc.

Het gaat met name om de stroom bij onbelaste motor.
De andere twee gegevens (Motor constante en Ri) heb ik op het forum/internet gevonden. Volgens mij is dit resp. 885 RPM/V en 0.0544 Ohm.
Graag ook een reactie als dit onjuist is.
bedankt alvast!

Dan gaarne ook voor de andere uit de T29 serie. Ik denk dat Ton hier wel kan helpen als tester.

Wouter,

Waar heb je die gegevens vandaan?

De onbelaste stroom (Io) maakt in de berekening niet erg veel uit.

Vergelijkbare motoren van deze maat hebben 1.5 - 2A nullaststroom.

De 885 rpm/V heb ik van de site van rc-technics.
De 0,0544 Ohm uit het draadje van de Curtis Hawk met T29 van Ton.

Niemand :?: :?
Het wordt tijd om een prop te bestellen, maar ik heb wel het liefst de best 'passende'.

michiel b zei:
waarom motocalc gebruiken?

In motocalc kan je ook gegevens van het model invoeren, vandaar.
Het gaat om mijn Sparrowhawk 1:6.
De genoemde tabellen had ik al gevonden, maar dat zijn niet genoeg gegevens om een goede berekening door motocalc te laten maken.

Wouter,

Die tabel met door Ton gemeten gegevens als basis nemen.

Met gegevens van http://aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/emeter/hp-propconstants.htm heb ik gezien dat ook de grote props nog een heel behoorlijk rendement geven.

Algemeen: Flink veel spoed en niet bang zijn om volgas veel stroom te trekken (rond 35A) Je kan altijd gas terug regelen.

Uit de andere draad:
WV zei:
Nu het al wat begint te lijken, heb ik meteen de weegschaal er nog maar eens bijgepakt om te kijken of de prognoses nog kloppen.

• ruwbouw ~ 850 gr
    servo's 5 st - 95 gr
    motor + regelaar - 190 gr
    ontvanger - 30 gr
    spinner + prop - 55 gr?
    accu 10 sub-c - 630 gr
    ontvangeraccu - 80 gr
    bespanning + details - 100 gr?
    piloot - 40 gr?
    totaal - 2070 gr

Dat blijft ruim onder de geschatte 2500 gr.
Bij een vleugeloppervlak van 44 dm2 levert dat een belasting op van nog geen 50 gr/dm2 :D
Ik weet niet of ie zal vliegen, maar aan het gewicht zal het niet liggen :!:

:? Of heb ik toch ergens een rekenfoutje gemaakt?

Vleugelbelasting is mooi laag. Omdat het toch een racer is zou ik gaan voor 3 keer overtreksnelheid. Dat is dus zo'n 7m/s x 3 = 21m/s
Even rekenen.

Dit ontwerp mag stevig gemotoriseerd zijn. 200 watt/kg met 2.1 kg
==> 420 watt.

Dat kan dus met die motor volgens "3 watt/g" regel.

10 cellen (1.1V per cel) = 11V. 420W / 11V
==> 38A.

Dat is een beetje aan de hoge kant, maar dat kan nog wel voor die motor (zal niet continu volgas zijn).

Nu een prop die een beetje aan die stroom komt volgens de tabel http://www.ballisticrc.co.za/Images/RBC/Typhoon.htm

Met een 14 x 7 zou je op 23A zitten (kijken tussen 10 en 12V).
Zou je een 14 x 10 nemen kom je (volgens beetje spelen met ecalc of motocalc) op 29A. met ergens rond 5800 rpm. Propspeed 24 m/s is OK.
Dat gaat wel lukken met rond 150 watt/kg, maar het mag dus nog ietje meer.

Hoeveel prop kan je hebben wat betreft bodemvrijheid? Mischien is een 3-blads dan een oplossing. In ieder geval dus die 10 inch spoed of meer.

Harold,

Bedankt voor de info!

Hoewel het een racer is, is het wel een schaalmodel en hoewel schaalsnelheid per definitie (zo goed als) onmogelijk is moet het wel realistisch ogen.
Daarnaast gaat mijn regelaar tot 30A en is een 13" prop wel de max grootte.
Ik denk dat ik een 13x10 APC-E ga proberen, of is dit volslagen onzin?

Nee, dat moet wel aardig lukken. Je zit dan niet heel erg hoog in het vermogen, maar mischien al wel voldoende naar je smaak.

Back