motoriseren Robbe Disco

laurens

Forum veteraan
Hoi,

Ik heb vandaag een Disco gekocht van Robbe. Aangezien ik hem het liefst gemotoriseerd heb ben ik gaan zoeken naar wat gegevens. Ik heb [hier] en [hier] gelezen dat er een motor ter grote van een 280 in kan. Welke brushless zijn er ter grote van een 280 (misschien nog wel een buitenloper?), en wat voor lipo's zouden erbij moeten?

Ik dacht persoonlijk aan een typhoon, de kleinste, maar misschien is die wat te krachtig (eerste hotliner?). Een mini AC zou misschien ook wel kunnen.

Ik weet niet of dit allemaal mogelijk is maar ik denk wel dat het haalbaar is. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten Laurens

laurens zei:
maar ik denk wel dat het haalbaar is.
haalbaar wel, maar betaalbaar?

Ik denk dat je goed moet nadenken wat je wil. Wil je na een stijgvlucht van 1 á 2 min rustig verder zweven en thermiek zoeken, of wil je je kleine zwevertje rechtomhoog afschieten?

voor een moeie stijgvlucht bij een model van dit formaat heb je ECHT geen borsteloze motor nodig. Zie mijn PICCCO, een vergelijkbaar model. Met een 2s 'oud' 1020mAh pakket en een speed 300 7.2V met een 4,7×2,3" klapprop stijgt dit model van ±200 grm zeer goed.

piccco1.jpg

ik zie het nut er eerlijk gezegt niet van in om het model veel sneller te laten klimmen, en het kost een hoop meer. Maar goed, het is jouw geld ;)

een 'hotliner' zonder rolroeren lijkt mij sowiso niet geweldig :roll:

@Laurens
bij een winkel in de buurt liggen dat "soort" motoren wel.
vanaf 150eurie heb je een leuke AXImotor met regelaar

beter is, eerst het toestel bouwen.

Ik loop nu over 2 dingen te denken:

-Speed 300 7.2 V met 2s2p 1200 lipo's
-Typhoon 6 met 2s2p 1200 lipo's

Ik beslis over 2 weken denk ik.

Groeten Laurens

Laurens,

Misschien een stomme vraag.. maar heb je nu eindelijk al eens een aantal meters, hectometers, kilometers gevlogen?
Heb je je brevet al?

Domme vraag2:
Jij zit op je centen.. moet je ook wel als studentje denk ik..
Wat moet jij dan met borstelloos?!? Je hebt hier allang kunnen lezen dat de goedkoopste borstelloos euro 150+ is..

@ Niek,

1. Nee, ik heb niet veel gevlogen. De disco is om wat mee te vliegen.
2. Ik heb een baantje, dus het word steeds leuker :music: :proost: :banana:

Kben van plan 2 rompen te maken, 1 voor HLG en 1 voor met een motor.

De typhoon 6 met regelaar kost 110 euro, dus die zou ik erop zetten als ik BL neem. Gewoon met wat throttle management.

Groeten Laurens

robbe disco is een leuk vliegtuig om te leren vliegen.
ik heb hem gehad in HLG versie, dus over motorisatie kan ik niets zeggen
maar wat ik wèl wil weten: waar heb je hem gevonden? Als ik een bouwdoos zou zien koop ik hem onmiddellijk, maar hij is uit productie...

De vliegershop in Leiden. Als ik binnenkort daar weer kom zal ik vragen of ze er nog 1 hebben liggen.

Groeten Laurens

Nou laurens ik zou er gewoon een dikke 6,5cc mb met tune-pipe op zetten!!! :D
Weet je in iedergeval zeker dat de romp vooruit gaat :twisted: !
Ik denk dat de geluidskeuring alleen wel problemen gaat geven.

Het is toch een zwever :twisted: . Of heb jij nog een gratis 1cc liggen :wink:

Nee dr komt gewoon een 280 in.

Groeten Laurens

Tegen martijn bedoel ik dat het nog als zwever geldt.

In ieder geval word de eerste romp gewoon een HLG romp.

Groeten Laurens

Joost zei:
Maak daar dan maar een Speed 280 6.0V van, reden van mijn 300 7.2V is de 'kleine' stroom die mijn oude cellen kunnen leveren.

Beide motoren zijn vergelijkbaar.
De sp300 7.2V geeft net iets meer toeren, bij iets minder stroom. Hoger rendement dus. Wel beetje zwaarder, maar toch de betere keuze.

tja, geef mij die kleine 10 gram minder dan maar.

dát Rendementsverschil merk je toch niet bij een accu van 2400mAh :|

Laurens zei:
met 2s2p 1200 lipo's

Laurens, waarom eigenlijk 2p ? :roll:

yep, en zo kan je accu meer stroom aan, maar dat is niet nodig in dit geval.

hoeveel denk je dat je je motor te gaan gebruiken? En hoeveel accu ben je bereid daarvoor mee te slepen? Denk dat 2s2p1200 zonde van het gewicht is..

Ja dat is leuker en handiger. Ik hoef tussendoor niet te laden en als ik even wil rusten dan land ik gewoon.

Groeten Laurens

maak er dan 2× 1200 2s1p pakketjes van.. weegt je model minder, stijg je sneller, kan je laden onder het vliegen...

kijk maar wat JIJ praktischer vind :roll:

Back