Motorisering Excel competition 2 van Simprop.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justin01, 28 apr 2003.

  1. Justin01

    Justin01

    Lid geworden:
    15 apr 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Huijbergen
    Beste mensen,

    Ik heb zin in de Excel competition 2 van Simprop.

    Nu vroeg ik mezelf af wat voor aandrijving hier het beste tot zijn recht zou komen. Ik zat te denken aan een borstelloze mega motor met iets van 8 cellen.

    Hebben jullie ervaringen met dit toestel of wellicht adviezen?
     
  2. Guest

    Guest Guest

    Een verslag van de test van de Excel competition 2 staat in de Aufwind van maart/april 2003. Hier gebruikt men de Simprop Magic Drive 40-28 met een 14x10 prop en 8 cellen.
     
  3. Justin01

    Justin01

    Lid geworden:
    15 apr 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Huijbergen
    In de FMT staat ook een test waarbij ze die motor gebruiken. Ik vind echter de prijs nogal hoog van dit systeem.
    Met een Mega motor en een jeti regelaar ligt de prijs een stuk lager. Weet iemand welk type ik moet nemen, met welke prop, regelaar en cellen?
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Mega 30/3 met 10x6 direct en 10 cellen is een favoriete combo.

    Met 8 cellen (ff rekenen) Moet een 11x6 prop nog lukken (40A).
    30/3 met 1:2 vertraging kan bij 8 cellen tot 15x13 aan (40A).


    Als je met een vertraging gaat werken is een 20/3 (iets lichter en beetje goedkoper) mischien een leuke optie.
    Met 1:2 kan je tot 13x7 prop gaan (40A)
    Met 1:3 tot 15x13 (40A)


    Dit alles met rendementen boven 80%.
    Regelaar kan een 40A jeti met (of zonder) BEC zijn.

    Meer info:
    http://www.megamotorsusa.com/

    Voorbeelden 20/3 met vertraging:
    http://www.modelairtech.com/combos.html
     
  5. Justin01

    Justin01

    Lid geworden:
    15 apr 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Huijbergen
    Is de 30/3 met 10x6 en 10 cellen ook op een solution 2 te gebruiken?
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Ik denk het wel. de 30/3, 10x6, 10 cellen is eigenlijk leuker voor een hotliner, dan voor een trage zwever.

    De solution-2 is volgens mij zodanig ontworpen (profiel keuze), dat het ondanks de lage vleugelbelasting niet zo'n probleem heeft om wat sneller te vliegen bij het stijgen om de prop beter te laten werken.

    Vertraging kan je er eventueel later ook nog bij zetten.

    Uitleg:
    1. Je hebt een propsnelheid (afhankelijk van toeren en spoed).
    Optimale propsnelheid is zodanig dat je ongeveer 20% slip hebt (*)

    2. Je hebt een snelheids bereik van de zwever. Voornamelijk bepaald door vleugelbelasting en ook door profiel.
    De optimale snelheid voor stijgen is de zweefsnelheid waarbij je minste dalen hebt, of daar in de buurt. Langzaam dus!

    :) Het mooiste is als je die 2 optimale snelheden van prop en zwever (voor het stijgen) op dezelfde waarde hebt. Met een vertraging en keuze van de prop kan je dat mooi aanpassen.
    :( Als de optimale snelheid voor prop en stijgen teveel uit elkaar liggen, gaat dat tenkoste van het rendement.
    - vliegen bij optimale propsnelheid is voor de zwever net of het in een duikvlucht zit (met extra dalen). :(
    - vliegen met minimum daalsnelheid voor de zwever betekend dat de prop z'n werk niet goed kan doen. :(

    Een zwever die niet enorm veel extra dalen krijgt als het wat sneller moet heeft hier natuurlijk wat minder last van. :)


    (*)bladen worden dan een invalshoek bij maximale lift/weerstands verhouding.
     
  7. Justin01

    Justin01

    Lid geworden:
    15 apr 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Huijbergen
    Heeft iemand ervaring met de Exel competition 2 of de solution 2 ??
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Ik heb van beide de tests gelezen (niet gevlogen hoor :oops: ). Mijn keuze zou altijd de Solution2 zijn. Niet alleen een veel mooiere zwever om te zien, maar ook voor het zelfde geld meer zwever. (Hoewel beide goed getest zijn)

    De Solution2 zie je niet veel, maar is een hele mooie zwever voor die prijs. Ik weet niet wat je budget is, maar als je toch nog twijfelt, kijk dan ook eens bij www.lenger.de De DG600 (Heel erg goed getest in Aufwind) voor € 299,- als zwever of de Duo Discus (Heel erg goed getest in FMT) voor € 359,- De DG is door de kleine neus wat moeilijker van een electromotor te voorzien, maar met de Duo Discus gaat dit prima. Ook hierin kan de Jeti 30/3 (€ 119,-) met 8 tot 10 cellen zoals deze hierboven beschreven staat.

    Zelf heb ik onlangs ´glazen´ de Duo Discus gemonteerd. :lol: Ben hem nog aan het invliegen. Er zit nog geen motor in omdat ik wil leren gesleept te worden. Als dit niet bevalt, komt er als nog een e-motor in. Ik denk dan de nieuwe Graupner compact 390 9,6V (€ 94,-) of andere LRK-achtige.

    Je kunt ze vlak over de grens bestellen bij Modellbau Kulüke Osnabrücker Straße 5 48429 Rheine Telefon: 05971/809241. Heb ik ook gedaan, gaat heel goed. Dan hoeft het niet per post maar kun je het een keer ophalen en zien wat je krijgt. Als je niet zelf rijdt is er vast wel iemand die een keer wil helpen........

    Nou ja, mijn verhaal gaat helemaal de verkeerde kant op (weg van de beide simprop modellen.) Lijkt wel of ik verkoper ben.... :oops: Trouwens, als je een echt goede e-zwever voor in de thermiek zoekt -> Silent Dream van FVK (wel zelf gevlogen)

    Succes.

    Even een fotootje van de Discus omdat hij zo mooi is :D :D :D

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina