motorisering Excel competition III

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum

WV

verslagschrijvers
Na jaren twijfelen (mn door de prijs) heb ik afgelopen Dortmund een Excel competition aangeschaft.

Nu heb ik nog een Robbe Sports 420/8 liggen. Zou ik die (zolang ik nog geen borstelloos apparaat heb) erin kunnen zetten?
Uiteraard is dat een beetje behelpen, maar kom ik er mee boven?
Het lieftst zou ik 8 cellen 2400 NiCd (ivm gewicht) gebruiken of is 10 cellen 2400 NiCd beter?
Wat denken jullie? Ervaringen?

Ik heb een Expression van Robbe, met een Kontronik brushless erin en 10 of 12 cellen. Aangezien het me puur om de snelheid gaat, vlieg ik heb bijna uitsluitend met de 3300mah 12 cellen accu. Door de hogere massa gaat hij sneller vliegen en schiet hij beter door (de innertie is hoger).
Vliegtijd zon' 8 minuten.
Overlaatst geprobeerd met een 11.1 V 3300 mah Lipo. Verticaal unlimited, maar je kreeg er geen snelheid meer in. Als je aandook stond hij direct erna weer stil. Dan is er geen plezier aan voor mij.

Ik kan jouw motor niet.
kan je misschien de prop maat die je nodig heb geven men het toerental?
Dat met 8 cellen dan.
Een broer van mij heeft de comp 2.
En vliegt met brusless 480 formaat.
Hij heeft er een 13 X 7 prop op zitten met 5500 toeren.
En dat gaat makkelijk omhoog je zou nog met veel minder vermogen boven komen.
Hij heeft er trouwens 8 X 1600 mah cellen in zitten.
Dan zijn 45 min zonder thermiek haalbaar.
Maar met thermiek en een vario heb je aan 2 accu's meer dan genoeg voor een hele middag vliegen.
Ik zeg dit even omdat je misschien wat kleinere (dus lichtere) accu's kan nemen.
Ik heb zelf trouwens de mini excel.

De motor kan prima. Hij heeft voldoende vermogen.
De meeste mensen vliegen hem met een 10 cellen en een 10*5 a 10*6 prop. 8 cellen moet ook prima kunnen, maar dat moet je de prop een beetje aanpassen.

Heb je hem op dit moment al / nog in gebruik?

Als je een nieuwe pakket moet gaan aanschaffen wil ik je de GP 2200 adviseren inverband met hun uitstekende gewicht/prestatie/capaciteit verhouding.

Er wordt niet gevraag wat een goede motor is.
Maar of het met de motor van de vraagsteller kan.
Ik heb dus alleen maar even aangegeven met welk vermogen wij vliegen.
Want ik weet niet wat de aangegeven sport motor kan leveren.

Wij trekken niet meer dan 25 a 30 amp.
Daar zijn 1600 mah meer dan goed voor.
Maak hem niet te zwaar.

Dus WV geef maar eens door wat je motor kan.
Want dit was je vraag.
Nu heb ik nog een Robbe Sports 420/8 liggen. Zou ik die (zolang ik nog geen borstelloos apparaat heb) erin kunnen zetten?

De motor de 420/8 die Wouter bedoeld is de budget lijn van de succesvolle pro-motoren lijn die door keller voor Robbe gemaakt werden. Deze motoren stonden jaren aan de top Ik heb twee Robbe pro-motoren die kunnen zich nog steeds prima het tempo van borstelloos geweld bij houden alleen is het stroom verbruik wat ongunstiger. Wat betreft de 420/8 lijkt mij dat met 10 cellen een 10.5 x 6 aeronaut klapschroef prima gaan. Ik heb deze combo wel een uitgeprobeerd geeft ongeveer dezelfde kracht als een 330/6 pro-motor, zou volgens mij prima moeten kunnen.

succes,

Aad den Blaauwen.

Bertus zei:
Er wordt niet gevraag wat een goede motor is.
Maar of het met de motor van de vraagsteller kan.
Ik heb dus alleen maar even aangegeven met welk vermogen wij vliegen.
Want ik weet niet wat de aangegeven sport motor kan leveren.

Wij trekken niet meer dan 25 a 30 amp.
Daar zijn 1600 mah meer dan goed voor.
Maak hem niet te zwaar.

Want dit was je vraag.

Sorry, ik heb hem geedit :wink:

Bertus zei:
Want dit was je vraag.

Uit de Robbe-folder van destijds:
- prop tot 10x6
- 8-12 Volt
- aanbevolen cellen: 10
- stroom bij max eff. : 18A
- max. eff.: 72%
- toeren/V: 1370/min

Een paar jaar geleden vloog ik deze motor met een 9,5x5 met 10 cellen 2400 NC (Sanyo) in een zwever (Impuls van FVK) van 2,50 m met een totaal gewicht van ca. 2 kg en dat ging redelijk goed.

Ik heb een lichte voorkeur voor 8 cellen 2400 (die heb ik nog nieuw liggen en vanwege het gewicht)

Ik heb ook een excel 3 en dat vliegerke is pokkezwaar van zichzelf, met name die vleugels zijn precies gegoten beton.

Indien je het budget ervoor over hebt n borstelloze met vertraging.. (Cyclon Elite 10 bij mij) 70 amp
Ga zelfs de 10 keer IB 3800 vervangen door 3S lipo's omdat hij echt te zwaar is...

Probeer hem eens met je motor hé, waarom niet, crashen zal hij niet doen en als je er iets beter in kan steken is dat nu ook weer geen grote aanpassing.

Attila zei:
Ik heb ook een excel 3 en dat vliegerke is pokkezwaar van zichzelf, met name die vleugels zijn precies gegoten beton.

Indien je het budget ervoor over hebt n borstelloze met vertraging.. (Cyclon Elite 10 bij mij) 70 amp
Ga zelfs de 10 keer IB 3800 vervangen door 3S lipo's omdat hij echt te zwaar is...

Probeer hem eens met je motor hé, waarom niet, crashen zal hij niet doen en als je er iets beter in kan steken is dat nu ook weer geen grote aanpassing.

Ik kan me het bijna niet voorstellen dat hij zo zwaar is.
Wat is er dan aan veranderd ten opzichte van de II ?
Bij ons op declub heeft ook iemand de III die heb ik er nog nooit over gehoord
Ik denk dat je hem dan wat sneller moet vliegen.
Maar er wordt hier niet gevraagd welke motor maar of het met de huidige sport motor kan.

Even voor de duidelijkheid nog trouwens.
100 wat per kilo is voor een zwever genoeg.
Dus als hij 2 kilo is heb je 200 watt nodig.
En dat is met 8 cellen ongeveer 30 ampere met het verlies erbij gerekend.
Als je motor dat mag hebben kijk hij het dus aan en heb je genoeg.
Het is even een ruwe schatting hoor, het kan er dus wel 1 ampere naast zitten maar veel zeker niet.
Veel succes

Indien de motor dat kan hebben zoals bertus zegt heb je een zwever die naar mijn mening niet vooruit te branden is ;) Omhoog wil hij wel maar wil je echt zeker en hard omhoog dan zou je toch een slagje dikker moeten. of toch wat cellen er bij.

Mocht je om willen bouwen naar borstellooss.. Het hoeft zo duur niet meer te zijn.. rond de 100 euro voor motor en regelaar...
Is nog altijd goedkoper als een Robbe sport motor waarvan toen der tijd de prijs rond de 300-400 gulden lag. Zelf heb ik ook nog een pro en oudere pro keller.. liggen, echter door de vonkenregen die hij kan produceren niet meer in gebruik.

Mvg. Vincent

Vincent naar mijn mening kan je er best mee omhoog komen.
Oke op mijn mini excel heb ik 150 watt per kilo.
gaat nog net niet verticaal.

Maar voor het normaal willen zweven is het genoeg.
Met mijn grote zwever heb ik maar 60 wat per kilo dan heb je niet veel over :wink:
Ik stijg dan ongeveer 3 a 4 meter per seconde dat is precies sturen. :lol:

Heren, bedankt :D

Vertikaal omhoog is natuurlijk leuk, maar eerst maar eens kijken of hij wil zweven.
Niet dat ik daar aan twijfel, maar borstelloos kan altijd nog en dat is zeker de bedoeling, maar voor nu heb ik wel even genoeg geld aan de hobby uitgegeven.

idd heb ik destijds voor een van de laatste exemplaren van de 420/8 160DM betaald in Dortmund.

Back