Motorisering zwever 3 meter

Ik kreeg van een vriend vandaag een speed 700 9,6 turbo met 10*6 klapschroef, met de mededeling om deze optie maar eens te proberen op mijn inmiddels gerestaureerde Robbe diamant zwever. Niet als beste optie, maar zeker vliegbaar (zijn mening).

Leeggewicht van de kist is 1800 gram, 3 meter spanweidte. Ik heb eens rondgesnuffeld op internet over deze motor combinatie (gelijkwaardige zwevers) , maar kom er niet echt uit (harold vind het zelfs de slechtste 700 versie) :? .

Ik heb voor deze setup oa. konion 1100 cellen 2p3s 240 gr. totaal. (en nog wat normale nicadpakketten 10s en 8s 1700, maar deze zijn beduidend zwaarder)

Kan ik hiermee op weg? . Met twee keer omhoog op een pakket is wat mij betreft voldoende.

Overigens , ik kan ook een mega 22/30/3 bestellen, ik heb echter geen $$$ om nog eens een >30 amp regelaar hiervoor te bestellen. Een 30 amp 12 cell jeti heb ik nog liggen.

Leuk vliegtuig, leuke cellen, leuke regelaar, leuke motor (die eventuele 30/3 dan niet de 700 "trutto").

Jammer dat het net niet lekker bij elkaar past.
Maar laten we eens kijken.
3s2p (niet 2p3s Lekker belangrijk :roll: ) kan 25A aan.
Je kan het proberen met die tamme 700, want die heeft met deze matige stroom net niet een heel beroerd rendement. 9x5 prop zou net kunnen dan.
250 watt. Is dit genoeg?

Leeg 1800g. Een elipsoid is even groot en weegt leeg een kilo minder!
+ RC = 2000g
+ 700 = 2330g
+ 6 konijnen = 2600g

Zit je aan de 100 watt/kg Zou dankzij lichte accu dus nog kunnen.

Borstelloos:
30/3 is leuk bij 35-40A. 10x6 met 10 cellen is leuk. Wil je onder 25A vanwege cellen/regelaar, dan met 9x5.
Je bespaart een beetje gewicht, maar de meest winst komt van rendement. i.p.v. <60% nu >85%
40% meer aan je prop (85/60 keer zoveel).

Voor lage stroom kan een tammere motor ook. Dan een grotere prop mogelijk.
Mega 30/4 bijvoorbeeld. 11x7 prop. Motor rendement >80%, dus iets minder dan de 30/3, maar dat win je makkelijk terug met die prop.
Andere motoren met 1000 rpm/v of minder zijn ook bruikbaar.

Kortom kan dus. Niet een optimale combo door wat hoge gewicht van de kale zwever.
Met 700 marginaal, met borstelloos wat beter.

Bedankt voor je uiteenzetting, ik ben weer wat wijzer.

Harold zei:
Jammer dat het net niet lekker bij elkaar past.

Sja, als ik van de grond begin en voor dit project genoeg $$ kon vrijmaken had ik het ook anders gedaan.

Harold zei:
Leeg 1800g. Een elipsoid is even groot en weegt leeg een kilo minder!

Sja, idem, kan er niet mooiers van maken :cry:

Harold zei:
Mega 30/4 bijvoorbeeld. 11x7 prop. Motor rendement >80%, dus iets minder dan de 30/3, maar dat win je makkelijk terug met die prop.

Heb ik ook aan zitten denken, misschien net iets mooier dan de 3.

Ik moet van de neus van de zwever een stuk afhalen om de 700 erin te passen, en daar ben ik niet zon fan van. De mega past er wel in, dus ik ga maar voor de 22/30/4. met RC zit ik nu op

1900 gram
220 gram mega
240 gram konijnen ?
2400 gram. totaal

Ik ga eens op het www kijken waar ik de mega kan bestellen.

Bedankt nogmaals, ook al is het allemaal "marginaal" volgens mij moet hier toch plezier aan beleven zijn ! :D

plus 80-90 gram voor ontvangeraccu.
3S2P ==> 12 V bij redelijk wat ampere's, dan wordt een BEC-regelaar wat minder ideaal. Beter dan voor een OPTO-regelaar gaan met losse ontvangeraccu.

Alle voors en tegens zijn al eens op het forum aan de orde geweest ( zie zoekfunctie ).

Succes,

Hans

mega's zij bij mijn weten het goedkoopst in Nederland
bij www.mrhobby.nl
daar koop ik ook mijn motoren heb ze nog nergens goedkoper gezien

Hans N. zei:
plus 80-90 gram voor ontvangeraccu.
3S2P ==> 12 V bij redelijk wat ampere's, dan wordt een BEC-regelaar wat minder ideaal.

Klopt, en ik ben bekend met de problematiek in deze. Ik heb echter gemeten wat de kist aan gemiddeld stroomverbruik via servo's vraagt, en dat is niet hoger (zelfs minder) dan m'n 3D kist, (met zelfde regelaar, accus en stroomverbruik) en dat gaat tot nu toe goed. Ik houd het dus even bij m'n 30-3P.

In ieder geval bedankt voor je opmerking :P

Ik heb de motor besteld bij Hoellein, 89 euro. Geen gekke prijs lijkt me. Ik zag em bij Mr. Hobby voor 109 euro.

incl opsturen? dat is niet duur
goede koop ik zit snel in Ridderkerk,
dus bij hem heb ik geen porto

ex opsturen, maar verzendkosten heb ik ook vanuit ridderkerk. Als ik me goed herinner van eerder bestellingen bij Hoellein komt het op zon 9 euro.

Back