motorkap pilatus porter, hoe maken?

Ik wil voor een PC-6 Pilatus Porter een motorkap maken uit dun aluminium plaat. Is er ergens een stappenplan/handleiding hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik heb het eerst eens op papier uitgetekend maar dat gaf geen bevredigend resultaat.

Voor het bewerken van aluminiumplaat kan ik je niet verder helpen, maar voor de juiste vorm, zou je deze eerst in een CAD-pakket kunnen uittekenen die ook de mogelijkheid heeft 3D vormen uit te leggen in 2D. In Rhino3D kan je hiervoor bijvoorbeeld de functie unroll developable srf gebruiken.

Je zou ook een licht balsa kapje kunnen maken en die beplakken met alu sheets :) of tesa alu tape, werkt ook erg mooi.

Probeer eens bij een drukkerij om oude offset drukplaten te krijgen. Die zijn van een dunne aluminiumlegering die toch redelijk stevig is. Je moet dan natuurlijk wel de fotolaag verwijderen maar dat is niet zo moeilijk. Mij lukte dat vrij simpel met een doek en thinner. Wel heel wat poetswerk maar het resultaat was mooi glimmend aluminium.
Tja en dan blijft over hoe maak je die platen in de vorm van een motorkap? Dat is lastig en kost heel wat hoofdbrekers. Ik heb veel gebogen en vervormd maar zo mooi rond als een origineel is krijg je het niet met de hand. Toch was het resultaat niet slecht. Ik heb wel ergens een paar foto's maar vraag me niet waar.

Back