Motorkeus E-zwever

Mag het hier?....moet het bij Zwevers?...geen idee! :lol:

Als ik in de nabije toekomst en klap-prop op mijn zwever wil zetten, helling/stunt met spanwijdte 180cm en om en nabij de 1100 gram vliegklaar, wat zou dan een geschikte combinatie worden?
Is Geared Speed 400 al sterk genoeg of moet ik aan meer denken?

groeten

Justus

Die vraag zit hier goed.
Ik neem aan dat je niet borsteloos bedoeld.
Ik zou ietsje sterker nemen. Is net teveel voor een vertraagde 400.

Een standaard beproefde combi is een graupner speed 600 8.4V (#3301), 8 x 4.5 prop en 7 cellen (RC1700,RC2400..)

Mag ook iets grotere prop (9x5) of een celletje meer, maar niet allebei.

Met 8 cellen sanyo RC4/5 SC 1600 mAh ben je lekker licht, goed vermogen, en de cellen zijn meestal gunstig geprijst vergeleken met RC2400.

De genoemde #3301 van graupner is een 24 windingen motor en is hetzelfde als de Robbe power 600/24.

Het is de graupner speed 600 8,4V, Geared 2,8:1 geworden. 12*10 prop en Sanyo 7 cellen N-1700 SCR (geen idee wat het allemaal betekent :wink:

Zijn er nog tips voor de koelopeningen in de romp?
(ik stel de vraag alvast, ga nu ook zoeken op het forum)

groeten

Justus

edit: net gezocht en niet gevonden helaas, ik zal wel verkeerd zoeken ofzo

GVR zei:
Het is de graupner speed 600 8,4V, Geared 2,8:1 geworden. 12*10 prop en Sanyo 7 cellen N-1700 SCR

speed 600--> grootte motor
8.4 volt--> aanbevolen voltage, 7 cellen dus
geared 2.8:1--> vertraagde motor, motoras 2.8 keer rond vertraagingsas 1 keer. zo kun je een grotere prop draaien, wat weer staat voor een beter rendement
12*10 prop-->doorsnede bij spoed, afmetingen propellor dus....
7 cellen n1700 scr-->7 accucellen in een pakket van 1700 mah, sub c cellen.
is een goede keuze voor de zwever die jij hebt, ik verwacht dat deze aandrijving het ook goed (super) trekt, deze aandrijving word gebruikt bij zwevers tot ongeveel 2 - 2.5 meter!

gegroet! :wink:

Het staat er vaag maar ik doelde alleen op het SCR gedeelte van de accu's. (sub C cellen zegt me helaas ook nog niet zoveel namelijk)
De rest weet ik natuurlijk wel (anders zou ik het niet kopen toch? :wink:)

bedankt voor de info

groeten

Justus

sub c cellen zijn cellen die in een standaard racingpack zitten, zegt dit je iets?

sanyocp1700.gif

een 1700 scr cel...

akkupack6_1900.jpg

en een racingpack(1900 mah)

dat begrijp ik wel.......sub C is dus gewoon een typering...ik dacht dat er allemaal ingewikkelde afkortingen bij horen die elke individuele eigenschap van de cel beschrijven.
Persoonlijk vind ik de capaciteit het belangrijkst de rest is een beetje bijzaak. maar er staat met zulke grote letters SCR op dat ik dacht dat het misschien wel erg belanrijk zou kunen zijn.

hahahaha...idd.....maar voorlopig zijn dat niet de prestaties die ik van mijn electrospul verwacht hoor.
Tegen de tijd dat ik behoeft heb hem af te schieten zal ik me wat meer in de stof verdiepen

ja, als je het houd bij een speed 600 met of zonder vertraging, is elk uit sub c cellen opgebouwd racingpack wel geschikt, maar met de speed 700 en meer word dit al iets lastiger.....

Groeten!

de R betekend lage inwendige weerstand, kan daardoor veel stroom leveren....

De N-1700 SCR (54 gram, 23 x 43 mm = Sub-C formaat) de goedkope "work-horse" cellen..

De CP-1700 SCR (44 gram , 23 x 33mmm = 4/5 Sub-C) gewicht besparing, maar iets duurder...

Bovenstaande accu's zij beide Ni(kkel)Cad(mium) accu's...

Zelfde capaciteit 1700 AUP (34 gram , 17 x 43 mm = 4/5 A formaat) Ni(kkel)M(etaal)h(ydride) accu... kan nog vrolijk 30A leveren en lekker licht... wel wat duurder

Ga je voor looptijd .... 2400 NiCad of de 3300 NiMh beide in Sub-C formaat gewicht zo ronde de 60 gram per cel... er is zefs een 3500 mah NiMh van Panasonic in een "vierkant" Sub-C formaat weegt wel 70 gram per cell..

DE ultime looptijd bereik je natuurlijk met Li(thium) Po(limeer) accu's ....ca. 4000 mah in 7 pack's equivalent, en die een 25A kan leveren ... wegen rond de 200 gram...!!! (meerder oplossingen).

neus ook eens wat rond in "accu en laad techniek" daar vind je vast ook nog een boel info over dit soort en natuurlijk nog meer soorten/maten cellen. :idea:

Groeten,

monkey

Kan ik die 6oo dan ook onvertraagd in mijn Varta fly plaatsen. Nu krijg ik hen niet behoorlijk de lucht in met een 540 motor.en een 7 cellen 2400 pack

Aangezien de vraag van de draadstarter beantwoord lijkt te zijn en ik een dergelijke vraag heb stel ik 'm ook maar hier.

Ik heb een E-zwevertje waar een sp400 in zit met een Graupner 6-3" klapprop. Kan ik die met een 3s Lipo pakket (bv 3s2p Etec1200) aandrijven?

prima voor de 7.2V versie. bij 6V even opletten met gas gebruik, want spaning is wat hoog.

Bruikbaar dus.

Wat zullen de sp400 6V en 7.2V versies met deze prop aan stroom trekken? Misschien is met de 7.2V 3s1p Etec1200 genoeg?

Denk dat dat nét iets te veel van het goede is.

Een zwever gebruikt natuurlijk niet continu de motor... maar toch, ik zou het iets ruimer nemen.

400 6.0V zou ik sowieso niet doen met een 3S pakket

hoi allemaal

ik heb een oude zwever op de kop getikt voor erg weinig moet wel nog af gebouwd worden
het merk is een hegi model ASW17 [bestaat volgens mij niet meer]
mijn vraag is de spanweidte is 1820 lengte1048 maar dan komt het
dan staat er voor motor 0.8ccm ik denk dat het benzine maar WAT VOOR ELETRO MOTOR kan ik het beste er in doen

grt jurgen

Hegi is al wat jaren "overleden" mischien wel 20 jaar, een 0,8cc'tje (0.049 cubic inch) b.v. van Cox had ongeveer 50W bij 13.500 RPM´s..... SP400 ongeveer.....maar voor het formaat lijkt mij dat nog steeds under-powered...(Jamara) 480'er misschien...minimaal 100W(bruto)/KG moet toch wel de "goal" zijn....

Back