Bedankt voor de reactie!
1) Zo snel als op het filmpje hoeft hij echt niet te gaan. Dat gaat de beste bouwer nooit bijhouden..
2) Het model is al gebouwd, dus echt heel veel aanpassingen zijn niet echt gemakkelijk meer uit te voeren.
3) Is waterkoeling noodzakelijk? Hoe word dat ingebouwd? Hoe bereken ik mijn ESC?
Hallo Kluifje,
1) Een driepuntsracer (want dat is dit) valt in de snelste categorie speedboten, de gezapige 65 km/h in het filmpje is peanuts vergeleken bij de snelheden die wedstrijdboten halen, het record voor rechtuitvaren is a ruim 200km/h.
Een boot als deze als eerste snelvarend model is geen goed idee; je moet het concept wel een beetje door hebben wil het niet op een catastrofe uitlopen.
De snelheid kun je niet naar believen naar beneden reduceren, je hebt een minimale snelheid nodig wil de boot in plané komen, bij dit model zit je dan al rap op 50 km/h, langzamer varen is geen optie, tenzij je de suggestie van Roel in praktijk wilt brengen (blub...).
2) Ik betwijfel of je de boot met de positie van de schroef onder de boot überhaupt in plané zult krijgen; de starre schroefas wijst naar beneden en zal de neus naar beneden drukken en het achtereind optillen, tenzij je er een speciale lanceertechniek op los laat (de boot met een zwaai parallel aan het wateroppervlak met snelheid loslaten), kon dat wel eens een probleem worden.
Je moet op z'n minst een flexas of een verenstalen as monteren zodat de stuwdruk van de prop parallel aan de waterlijn komt.
De oppervlakte aandrijving die Paul aan zijn boot heeft geschroefd is de beste kans op succes.
3) Zonder waterkoeling wordt een borstelloze motor en regelaar bij het vermogen dat nodig is snel heet tot het punt dat de boel oververhit raakt.
Als de bouwer geen ervaring heeft met snelle boten, gaat 'ie als klap op de pudding veel half gas varen waardoor de boel (zelfs met waterkoeling) erg heet kan worden, e.e.a. afhankelijk van de gekozen prop.
De benodigde regelaar hangt af van de gekozen motor, trekt die onder last 100A, dan heb je minimaal een regelaar nodig die pieken van het dubbele kan wegsteken, eenmaal in plané daalt het stroomverbruik en heb je aan een 150A regelaar voldoende.
Blijf je met half gas rondvaren, dan gaat zelfs een 300A regelaar in rook op door het langdurige deellast gebruik...
Kun je wat foto's van het model laten zien?
Met name de ruimte die er in de romp is voor de elektronica.
Ook wat afmetingen.
Groeten, Jan.