Motorkeuze en prop zwever

• Topicstarter Topicstarter Dingus
  • Startdatum Startdatum
D

Dingus

Guest
Hallo,

Voor mijn zwever is er keuze uit div aandrijfmogelijkheden.
Lekker goedkoop = HQ-5052 op 6S met prop 16x8
en wat duurder een Kira 600-20 met vertraging 6,7:1 en een 18x9 prop.

Maar..... ik heb een perfecte buitenlopermotor hier liggen. Het kan langdurig 2 kW aan en heeft 930 U/min/V, op 8S
Volgens mij, zit ik daarmee goed als ik er een vertraging van ca. 4:1 opzet.
Vergelijkbaar toerental met de Kira in dat geval.
Echter de Kira heeft een vermogen van 1 kW, dus zou ik een grotere prop en/of een prop met meer spoed kunnen monteren.
De 8S is geen probleem. Ruimte genoeg en 8 cellen 2600 of 6 cellen 4000 is het gewichtverschil ook niet. Looptijd vind ik niet belangrijk, is altijd genoeg voor een keer of wat omhoog te gaan.

Zou dit een goede oplossing zijn ?
Zo ja, wat voor prop zou ik kunnen monteren?
Zo ja, wat zou een goede vertraging zijn? Die van Kontronik (los te krijgen?) of een van Reisenauer (onduidelijke site) of ....
(motoras 6mm, bevestiging M3 4st in cirkel 25 mm)

maar vetragingen zie je niet zoveel meer, omdat een goede kwaliteit vertraging vaak duurder is dan een standaard buitenloper.

Ook zijn vertagingen wat kwetsbaar en moet je ze goed onderhouden.

Heb je al accu's? Tot 6S zijn de regelaars goedkoop. Daarboven vanwege "high voltage"opvallend duurder.

Wat voor zwever gaat het om. Klinkt niet als een andrijving voor een schuimpje.

Ja, klopt. Vertraging is best duur. Probleem met grote buitenlopers is soms de smalle neus van het model. En de kabels moeten er dan ook nog eens naast.
Bij mij is het idd geen schuimpje maar een nieuwe zwever. Gewicht rond de 4,3 kg en spanw van 4,44 meter.
Er is wel ruimte in mijn geval. Het probleem is dat ik al een goede motor heb maar voor dit geval alleen geschikt is met vertraging.
Waarom geld uitgeven aan een nieuwe motor?
Misschien is een nieuwe buitenloper wel goedkoper dan een vertraging....
Dan zou ik financieel verkeerd bezig zijn.

Duur is niet altijd beter, en vaak niet nodig.
Toch zit er wel kwaliteitsverschil tussen een goedkope motor en een wat duurdere.
Mijn Kontronik loopt erg goed. Wat is hier dan verstandig? Kontronik en een vertraging erbij kopen of een nieuwe goedkope HQ-5052

Kontronik verkopen ??? je krijgt er zo weinig voor....

....een nieuwe zwever. Gewicht rond de 4,3 kg en spanw van 4,44 meter.

Wat voor zwever en inzetgebied gaat het dan over? Ik vloog een 4 meter ASW20 van 4,5kg met een 237 gram zware buitenloper (Himodel BM3520-670), op 4 cellen. Trok 40A dus rond de 575W. Dat ging uitstekend.

Jij wilt 6S of zelfs 8S gaan gebruiken....is het de bedoeling dat je in een baan om de aarde komt? :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Een baan om de aarde,.:).... dan toch een heeeeel klein stukje daarvan.

Nee die 6-8 cellen oplossing heeft alles te maken met het feit dat ik een Jive HV regelaar heb liggen. Die wil ik gaan gebruiken. Het is een goede betrouwbare regelaar maar voor 6S en hoger. En je raad het al...... laat ik nu een 8S 2600mAh pakket hebben liggen.
Dus die 8S heeft niets te maken met een gewenste power-aandrijving, geweldige snelheden of banen om de aarde. Super overpowerd is voor mij geen +
Een normale stijgvlucht, goed startend uit eigen hand is voldoende.
600 kw zou dus voldoende zijn maar ik kan slecht 2/3 van de motor wegzagen.
Dus zou ik een nieuwe motor en regelaar moeten kopen. Die 8S van me is 2x 4S dus dat blijft bruikbaar. (apart, parallel of in serie). En de bestaande motor en regelaar blijven dan stof happen.... zonde toch.
Dan liever inbouwen en op de helft van het max. vermogen gebruiken.
Met die 18x9 prop en een vertraging 4:1. Dan blijft de vraag welke vertraging. ?
Maar ik proef dat je dat een minder goede oplossing vind dan weer gaan shoppen.

Nee, de oplossing kan op zich prima natuurlijk. Als je een 8s pakket kwijt kunt en het gewicht geen probleem is. Vandaar mijn vraag waar het in moet komen (die je nog niet beantwoord hebt trouwens ;) ).

Wel ter overweging; als je met 8s op 600W uit wilt komen heb je maar net iets meer dan 20A nodig. Daarmee zit je denk ik buiten het gebied met fatsoenlijk rendement van je aandrijving.

Een goedkope buitenloper van rond de 250 gram met een 60A regelaar en eventueel een losse U-BEC kun je voor rond de 100 tot 150 euro kopen. Dat is misschien maar héél ietsje duurder dan losse een vertraging...en véél lichter dan de setup waar je nu mee bezig bent.

Tja daar heb je een punt met het rendement en 20A.
Als ik een HQ5052 met SMART opto80 pak zit ik op 135 euro
U-bec heb ik nog 2 liggen maar moet dan wel een 5S pakket aanschaffen/maken.
Bovendien heb ik in dit geval nog een motor en regelaar voor verkoop of toekomstig gebruik in iets anders.

Ik schat met de genoemde prop en 8S rond de 30A uit te komen.
Ik zou ook een wat zwaardere prop kunnen monteren en zo bij 40A uit kunnen komen. De stijgvluchten zijn dan wat korter en steiler.
Dan hoef ik alleen een vertraging aan te schaffen. Reisenauer rond de 175 euro en geen aanpassing van de accu. Ik heb dan niets voor de verkoop.

Prijstechnisch is alles nieuw dus goedkoper en toch qua vermogen ruim genoeg. De keuze lijkt daarmee gemaakt te zijn.

Toestel is Lucky thermik. (dan is die vraag ook beantwoord)

Toestel is Lucky thermik. (dan is die vraag ook beantwoord)

Mooi hoor...succes met je keuze en ik hoop dat je tzt bericht doet. En als het eenmaal vliegt je gegevens beschikbaar stelt voor de database

Groeten,
Arjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back