motorkeuze Graupner Cumulus 97

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pief, 11 jan 2021.

  1. pief

    pief

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Boechout, Belgiƫ
    Hoi,
    ik ben bezig met de 'renovatie' van een Graupner Cumulus 97, de versie zonder rolroeren dus.
    er stak een setup met een speed 400 met reductie in, maar ik wil deze nu vervangen door een brushless op 3S. Ik heb reeds een 3S 1500 accu die ik hiervoor zou willen inzetten.
    Hebben jullie suggesties ivm motor/prop keuze ?
    ik heb geen flauw idee van welk vermogen nodig zou zijn.
    vlieggewicht in zijn oude configuratie was rond de 800g volgens de doos.
    heeft een redelijk lange staart, dus denk wel dat ik wat gewicht in de neus nodig heb.
    Ik zou graag snel op hoogte komen, maar ben vooral op zoek naar een goedkope setup, dus geen dure Hacker setups ...
    hopelijk hebben jullie bruikbare tips.
    thx alvast,
    Pief
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Voor een zweefvliegtuig heb je tussen de 100W en 150W per kilogram gewicht nodig. Minder dan 100W is niet aan te raden want dan krijg je een vliegtuig dat maar net aan in de lucht kan blijven. Met 150W vliegt het allemaal wat makkelijker maar nog steeds gemoedelijk. Nog meer vermogen kan wel maar je moet het niet "te gek" maken. Een 500W motor op dit vliegtuig zou het model zeer snel maken. De krachten die het model dan moet verwerken zijn zo groot dat het model het waarschijnlijk niet zal overleven. Geen goed idee dus.
    Ik raad je aan om echt niet meer dan 250W per kg te gebruiken en dat is al rijkelijk veel. ;)

    Een vraagje, hoe goed is je Engels?
    Als je Engels kunt lezen kijk dan eens HIER. Hier heeft iemand een zelfde vliegtuig en vraagt of een bepaalde motor die hij heeft geschikt is. Dat blijkt volgens een ander die een soortgelijk model heeft zo te zijn dus zal die motor en verdere set-up misschien ook voor jouw geschikt zijn.
    Het maximale vermogen wat deze motor mag verwerken is rond de 270W. Dat lijkt veel maar het vermogen wat de motor opneemt is afhankelijk van de prop die je gebruikt. Het is dus heel goed mogelijk om een prop te kiezen zodat het opgenomen vermogen niet meer dan bijvoorbeeld 200W is.
    Succes.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een aandrijving met een reductie is wel de meest efficiente.
    Het zou mooi zijn als je die vertraging over kan zetten op de brushless motor.
    Wat is de reden dat je naar brushless wilt?
    Gewicht?
    Je bespaard al op gewicht omdat je ipv NiMh of NiCads al lipo's gebruikt.

    Als je toch echt brushless wilt, en dan zonder vertraging omdat dat goedkoper is dan ligt het eraan wat voor diameter spinner op romp komt, ik gok 36 a 38mm?
    Je moet dan een motor zoeken die nog wat ruimte om de trommel heen heeft dus als de spinner 36mm is dan zou je een 28serie motor moeten nemen.

    Het Kv moet op de prop zo rond de 12000 zijn maar door verliezen moet je op ongeveer 14000 uitkomen.
    Voor een lipo onder belasting moet je 3,5 Volt rekenen.
    Een 3S lipo is dus 10,5 Volt.
    14000 : 10,5 = 1350 Kv.

    En daar moet je dan een prop bijzoeken, maar dat kan pas als je weet welke motor je denkt te nemen.

    GJ
     
  4. pief

    pief

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Boechout, Belgiƫ
    Bedankt voor de tips,

    ik dacht aan iets als deze :

    maar die heeft enkel een uitgaande as aan de "achterkant". kan je die evt "omdraaien" ? Ik wil mijn motor langs binnen tegen het motorspant monteren.
    upload_2021-1-19_18-24-19.png
    grtz,
    Pief
     

Deel Deze Pagina