Motorkeuze Trex 600 MD500

Dag mensen,

Momenteel vlieg ik mijn Trex 600E met een Hacker A40-10L V2 8-Pole motor en een CC 85 HV ESC. Ik ben de heli aan het ombouwen naar een MD500 semi schaal heli waar in eerste instantie een 4-blad rotor kop op komt.

Motor specs;
A40-10L V2 8-Pole | A40-8-Pole | Hacker A40 | Motors
Powerange max. 1100W (15 sec.)
Idle Current @ 8,4V 1,7A
Resistance (Ri) 0,019 Ohm
RPM/Volt (kv) 1100 U/min-1
Weight 263g
Diameter 41,7 mm
Length 60,8 mm
Poles 8
recom. Speedcontroler 40A to 70A Brushless
recom. Timing 15° - 20°
Shaft Diameter 5 mm

Ik heb momenteel een 16T pinion maar ik moet met deze setup terug naar 12T om het gewenste toerental van max. 1600 te halen (wellicht zelfs minder?).
Aangezien ik nieuw ben in het schaalvliegen en ik weet dat de setup op een andere manier belast wordt dan bij Sport/3D vliegen is mijn vraag of deze motor/esc dit wel aankan?...

Bedankt alvast voor jullie input.

Ik kan weinig zeggen over of die motor het aan kan, of welke overbrenging je hebben moet.

Maar voor een 600 size vierblads, is 1600 RPM redelijk aan de hoge kant, beetje afhankelijk welke bladen je gaat gebruiken. Asymetrische Spinblades doen het errug goed op lagere toerentallen heb ik gemerkt.

Ik zou eerder rond de 1400 gaan zitten, de praktijk zegt mij dat dat voldoende is voor een rotor van tussen de 140 en 150 cm. Hoger kost alleen maar onnodig vermogen. Uiteraard zul je pinion en kV waarde van de motor zodaing moeten kiezen dat dat geen problemen gaat opleveren....
Als je uitgaat van maximaal 1600 RPM, vermoed ik dat je voldoende ruimte hebt om te zakken, en dat zal je aanmerkelijk in de vliegtijd schelen.

Het kan wel goed wezen, dat je bij die wat lagere toerentallen grotere hekrotorbladen moet gaan gebruiken.

Groet, Bert

Mijn Hughes 600size 5-blads draait met Spinblades perfect op 1350rpm. Voor rondraggen ga ik naar 1500rpm. Je hebt al een HV regelaar dus zou ik er ook een 12S motor in hangen. Ikzelf heb er een Scorpion 4035-560 in zitten, pinion zou ik even moeten bekijken. Zodoende heb je ook met een wat zwaardere schaalheli altijd voldoende power. Ik kan er mee loopen en rollen alsof het niks is...

Succes met je keuze!

DSC01206_zps69fe6ede.jpg

Als je uitgaat van maximaal 1600 RPM, vermoed ik dat je voldoende ruimte hebt om te zakken, en dat zal je aanmerkelijk in de vliegtijd schelen.

Het kan wel goed wezen, dat je bij die wat lagere toerentallen grotere hekrotorbladen moet gaan gebruiken.

Klopt, ik ga uit van 100% throttle = 1600 rpm (volgens berekening). Uiteraad moet de praktijk dit nog uitwijzen ;). Ik heb al een setje heckrotor bladen van spinblades klaar liggen, gaan er gelijk op om geen 'ongelukjes' te voorkomen.

Mijn Hughes 600size 5-blads draait met Spinblades perfect op 1350rpm. Voor rondraggen ga ik naar 1500rpm. Je hebt al een HV regelaar dus zou ik er ook een 12S motor in hangen. Ikzelf heb er een Scorpion 4035-560 in zitten, pinion zou ik even moeten bekijken. Zodoende heb je ook met een wat zwaardere schaalheli altijd voldoende power. Ik kan er mee loopen en rollen alsof het niks is...

Dat is inderdaad ook nog altijd een optie, ik heb nog een aantal 4000mAh 6S SLS packs liggen. Komt het ook beter uit met de gewichtsverdeling, wordt hij echter wel zwaarder...

Welke rotorkop heb je erop zitten? Kan het aan de foto zo 1,2,3 niet zien.

Back