Motorkeuze voor Alliance; tweetakt, viertakt, electro?

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 11 sep 2007.

1. 3w_flyer

3w_flyer Guest

nee hoor zoveel geduld heb ik ook niet,

zal iets voor volgende maand zijn dat hij vliegt.

Alles is binnen op accu's na.

Voor het toestel moet ik nog een geschikte degelijke motorophanging verzinnen.

Verder is er ook nog een setup op komst voor een sabart katana 140. Hiervoor heb ik voor 300 euro aan spullen gekocht (motor, regelaar en 2 x 5 cellen 4100)

Peter

2. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Heb vandaag even met Erwin staan te praten over zijn huidige electro Yak.

Net zo`n Yak vloog hij eerst met een MVVS 26, daar waart op de site nog een filmpje van rond.

Nu heeft hij net zo`n Yak electro gemaakt en deze Yak weegt 3,7 kilo.
    Op 8 cellen trekt de motor 7 kg op 10 bijna 10 kilo volgens hem (als ik het fout heb dan hoor ik dat nog wel van hem, binnenkort zal wel een precieze setup bekend worden) en da`s best veel op 3,7kg vlieggewicht.

Momenteel vliegt ie met 8cellen, de kist is naar schatting 1 kilo lichter dan de MVVS 26cc versie en remt beter in neerwaartse vliegposities (komt waarschijnlijk ook door het lagere gewicht).
    Van deze kist binnenkort (morgen/overmorgen) ook een filmpje op de site.

3. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Vooralsnog (1e tank op testbank) heb ik geconcludeerd dat de OS200 tegen valt. Ook wat winder vermogen dan een Saito 180 zelfs.
    Ik ben hem nu op de Merlin aan het plaatsen, je hebt in ieder geval straks alle gelegenheid om te zien hoe deze het in de lucht doet.

4. hezik

hezik Guest

Mooi, ik ben erg benieuwd hoe hij het doet als hij ingelopen is. Ook of brandstofkeuze daar nog effect op heeft..

5. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    @Berto:
    Weet je ook welke motor, regelaar en cellen erwin gebruikt? Ik ben ook op zoek naar iets dergelijks voor mijn funtana s90...

6. hezik

hezik Guest

Al zoekende kwam ik dit tegen:

Het is een beetje lastig te zien, maar ze hebben er met geel de propellors bij gezet.

Een 18*12 rondslingeren met grofweg 7500 toeren.. dat zou toch voldoende moeten zijn.. (en dat is met 8 cellen lipo)..

7. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Denk het wel, mijn 160FX met pijp doet een 18*12 APC op 7800 toeren....

Voor wat betreft electro; je zal als je een klein beetje fanatiek gaat trainen toch minstens 4/5 accupakketten nodig hebben :roll: (en een mogelijkheid/voeding om ze op het veld te kunnen laden weer)

Grt.

8. hezik

hezik Guest

Vind het wel meevallen, zoveel 'serieuze trainingsvluchten' doe ik niet op een dag, het meeste is gewoon een beetje rondklooien. Met 2 pakketten kun je ongeveer om de 45 minuten een vlucht maken, je kunt beginnen met 2 vluchten kort achter elkaar.

Dat zou voor mij in eerste instantie voldoende zijn. Daarna kun je altijd investeren in meer pakketten, waarbij het fijne is dat je die pakketten ook in andere toestellen kunt toepassen.

Op het veld laden is bij ons geen probleem; er is 240v aanwezig (niet van een generator) en er is ook een 400mAh loodaccu welke continu bijgeladen wordt.

Als je het in 2x4s pakketten doet, hoef ik maar 1 relatief goedkoop ladertje erbij te kopen (dezelfde als ik al heb) en dan kan ik ze gewoon met 1C opladen op het veld.

Wil ik veel vliegen; heb ik altijd de Derwisj nog..

//edit
    ik zit die grafiek nog eens goed te bekijken.. 18,5*12 is niet 7500 maar eerder 7100 RPM.. toch lijkt het mij dat die motor voldoende vermogen weet te leveren?

9. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    De props boven 16inch zitten toch allemaal in de rode zone?

10. hezik

hezik Guest

Die rode zone stelt volgens mij alleen voor dat daar het thermisch vermogen toeneemt. Bij dat 'dangerous RPM' hebben ze het over een 'red label'. De labels zijn gewoon geel.

Volgens mij bedoelen ze met de 'rode zone' alleen dat hij daar warm wordt.

11. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Zoals ik het lees komt deze motor vanaf 2000W in de rode zone terecht. De eff. is dan nog maar zo'n 75% .
    Deze motor lijkt mij net te klein bemeten voor F3A

12. hezik

hezik Guest

hmm.. ik weet het niet... 2000 Watt dan zit je al op 400 Watt per kilogram. Plus dat deze metingen met 8s lipos zijn gedaan.

Denk echt dat die rode zone alleen warmte inhoudt, niet dat het dan niet meer werkt ofzo.

Maar 75% efficiency is idd. niet echt verschrikkelijk veel.

Lastig.. ik weet het niet. In de reacties bij de motor zelf staat iemand die er een 4.3 kg wegend toestel met een 22*8 prop mee vliegt..

13. 3w_flyer

3w_flyer Guest

ik heb volgende motoren :

HXT 63-64B, deze is wel 640 gram

en de KD 63-28s gewicht 480 gram

nog geen idee welke props ik ga gebruiken.

er zijn 2 x 4 cellen op komst en 2 x 5 cellen

ik denk dat beide motoren het best gaan werken op 10 cellen

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    36V lijkt me eerder 10s lipo........ ;)

15. hezik

hezik Guest

Na meer overleg met zowel de verkoper, als mensen bij ons op de club, enzovoort, denk ik dat ik toch in 1e instantie gewoon de Mintor ga monteren.

Het toestel is er helemaal voor voorbereid, d'r zit al een hyde mount op met neusring voor een Mintor, en de Mintor zit er al bij inclusief pijp. Enige extra investering die ik nog moet doen, is een uitlaatbocht.

Mocht de mintor toch niet bevallen, dan kan ik altijd nog verder gaan kijken.

Overigens ontving ik van Webra een aanbod voor hun 150i. Inclusief verzendkosten, header en uitlaat, willen ze er 475 euro voor hebben..

Deel Deze Pagina