Motorloop probleem FX160

Goedendag mede forummers,

Ik ben mijn Taxi 2400 aan het vliegklaar maken.
Krachtbron is een OS max 160FX.
De tank ligt logischerwijs in het zwaartepunt, maar vrij ver weg van de carb.
En wat waarschijnlijk mede de oorzaak van het slechte lopen is, de tank ligt vrij laag in de romp.
Het duurt lang voordat ik de brandstof naar de carb gezogen krijg.
En loopt de motor eenmaal, dan loopt ie goed vanaf hoog stationair, maar dan alleen horizontaal. Als ik de taxi dus wat achterover houd dan gaat het toerental omhoog waarna hij afslaat (te arm dus...)
Nu opperde een kennis dat het een goede optie zou zijn om een 'hulpje' in te zetten, in de vorm van een brandstofpomp..
Ik heb daar geen enkele ervaring mee..
Is dit een oplossing? Waar haal ik zo'n pomp? Waar moet ik op letten?
Is dat een universeel product of is dat per motor/inhoud verschillend?

Ik verzet het liefst niet de tank, daar ik dan onherroeppelijk met zwaartepunt problemen kom te zitten.....

Wie weet er een goede oplossing?

Alvast bedankt voor de reply's :)

Groetjes

Martin

Perry (in Amerika, effe googelen) maakt brandstofpompen die "aangedreven" worden door de motorvibraties. Die plaats je vlak achter de motor op de motorsteun en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Maar ik snap niet waarom je die tank per sé in het zwaartepunt wilt hebben. Daar heeft nog nooit een modelvliegtuig last van gehad, dat verandering van het zwaartepunt ten gevolgen van leegraken van de tank problemen opleverde.... Dus ik snap totaal niet wat je met "zwaartepunt problemen" bedoelt....

Een andere optie is een benzinemotor plaatsen, die zijn op een paar uitzonderingen na, vrijwel allemaal voorzien van een pompcarburateur.

Groet, Bert

Bedankt voor de reactie Bert......

Als ik een litertank voor in de neus plaats en deze raakt leeg, dan heb ik echt last van dat gewichtsverlies.......
Ja ik kan inderdaad een benzinemotor aanschaffen... Ik heb dit vliegtuig gekocht met deze motor erop.. Amper 4 liter brandstof weggewerkt.
Ik kan hem ook ombouwen naar electro.
Ik had de hoop om dit probleem op te kunnen lossen, met bijvoorbeeld een pomp of een ander creatief idee vandaar mijn vraag hier.

Groet
Martin

Het is een grote kist, en een liter brandstof weegt maar 700 gram.

Ik denk dat het erg mee gaat vallen met dat zwaartepuntsprobleem. Ik zie het eigenlijk altijd zo zitten bij grote kisten, dat de tank gewoon achter de motor ligt.

Ik weet niet hoe zwaar die kist is, maar het zal wel een paar kilootjes zijn denk ik zo.
Als een Charter van 2 kilo geen last heeft van 250 cc brandstof in de neus, dan zal een kist van 8 kilo (ruwe schatting) geen last hebben van 1 liter in de neus denk ik zo....

Maar er zijn dus ook pompen te koop, en die trilling aangedreven pomp van Perry, dat is een kwestie van monteren, brandstofslangen aansluiten en gaan. Die zouden je probleem volledig op moeten lossen.

Groet, Bert

en als je de tank naar voren plaatst, dan wel je zwaartepunt goed leggen met een LEGE tank,

in je landing is je tank immers leeg.. en dan moet hij juist goed vliegen.

en zoals al aangegeven, je merkt niets tot nauwelijks iets met de tank achter je brandschot

Heb op mijn F3A kist ook een FX160 gehad. (lees gehad)
Deze motor lag op de kop op het model. Starten was alleen mogelijk als je het model op de kop legde. Wat we ook probeerden, op de kop kregen we de motor niet goed gestart.
De achterkant van de tank ligt tegen het zwaartepunt aan. Dus ik zit niet helemaal voorin, maar ook niet precies op het zwaartepunt. Maar dit was bij mij geen probleem, aanzuigen ging goed. Wel had ik een druk aansluiting vanuit de uitlaat op de tank.

Momenteel is de FX160 vervangen voor een RX140.
Dit is een motor met ingebouwde pomp. Ben heel blij met deze keuze, want nu is het 2 of 3 tikken en de motor start. En omdraaien van het model behoort tot het verleden. Deze motor start wel goed op de kop.

Maar om terug te komen op jouw probleem.
- Heb je een drukaansluiting op je uitlaat naar de tank?
- Bij de FX160 zit de sproeiernaald op een aparte houder. Hoe lang is de slang tussen je sproeiernaald en de carburateur?
- Als de motor loopt, zie je dan luchtbellen in de slang naar de carburateur?

Kijk ook even of die aparte houder waar de sproeiernaald goed in elkaar zit. Bij mij was de bevestigingsmoer losgetrild. Waardoor de motor natuurlijk ook slecht gaat lopen.
Dit resulteerde niet in luchtbellen in de leiding, maar dat brandstof weg lekte op dat punt

Allemaal bedankt voor de reacties.....
De tank zat in het zwaartepunt... Doordat ik zowel start als doorloop problemen had, ging ik er eigenlijk van uit dat het voornamelijk de afstand in combinatie met de hoogte of eigenlijk laagte van de plaatsing van de tank was.
Steeds luchtbellen in de slang...Zowel vanaf de naald naar de carb, maar ook vanaf de tank.
Natuurlijk eerst alle slangen vervangen, maar dat gaf geen enkele verbetering.
Mijn gedachten waren dus dat de motor teveel moeite had met het aanzuigen vanaf die afstand.... Dus was mijn conclusie( ik dacht logische..) dat een pomp dan uitkomst zou bieden.
Ik ben nu bezig een opstelling te maken , waarbij de tank veel dichter bij de motor geplaatst is en iets hoger..

Als dit niet werkt, ga ik me nog eens bezinnen wat dan.. Misschien dan beter om er een benzine motor op te plaatsen.....

Ik ga ermee aan de gang, nogmaals bedankt!

Martin

Ik heb dezelfde motor op mijn extra 2x2 staan.
Ook een perry pomp toegepast ivm loop problemen, te arm tijdens vlucht.
Op de grond ok. Met perry,pomp geregeld ddor onderdruk van de motor( achterdeksel gaatje doorboren en nippel erop was het probleem over!
Echter ga ik hem nu ombouwen op benzine, scheelt veel in verbruiks kosten.
Ombouw kosten zijn ongeveer 80 euro.
Gr rinie

Hallo Rini,

Bedankt voor jouw aandeel in deze discussie.
Kun jij mij wat meer over dat ombouwen vertellen? Daar had ik nog niet over nagedacht.
Is dat een complete kit?? speciaal voor deze motor?
Waar te verkrijgen? Kan ik die ergens op internet vinden??

Alvast bedankt

Groetjes
Martin

even engelse zoektermen in google gooien, kom je de ervaringen etc vanzelf tegen
dacht dat RC universe veel artikelen had staan hierover.

Je kan ook alleen vonkontsteking inbouwen, en de motor verder gewoon op methanol laten draaien. Schijnt ook veel brandstof te schelen, en motorloop wordt ook netter.
Brutus heeft daar ervaring mee..

maar zolang het lucht probleem nog aanwezig is, hoef je daar de oplossing nog niet te zoeken..

Back