motorrichting bepalen en uitschakelen met schakelaar, hoe te doen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ben20, 21 feb 2018.

  1. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Voor een kipsysteem op mijn truck wil ik een eindschakelaar hebben zodat de motor niet meer kan doordraaien eens de fysieke stop is bereikt. Ik dacht ik bestel een 3 weg aan/uit-aan schakelaar en monteerde deze maar ik zie toch iets over het hoofd want lukt me niet.

    als de schakelaar los is moet ik de motor links en rechtsom kunnen draaien, als de schakelaar ingedrukt mag er enkel nog maar een rechtse beweging mogelijk zijn (nu is het alles of niets)

    IKan dit met bekabeling opgelost worden of mis ik een onderdeel om de stroom maar in 1 richting te doen vloeien?
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het lijkt een beetje op een leuk probleempje waarvoor ik pas een moduletje heb gemaakt voor in een rc-duikboot. Daar moet een zuiger van de duiktank heen en weer worden gepompt om de boot te laten stijgen of dalen, maar de zuiger mag niet voorbij de eindstanden. Op beide eindstanden zit nu een magneetsensor (hall-sensor) en aan de zuiger zit een magneet. Als de magneet bij de hall-sensor is, dan zorgt het moduletje ervoor dat het servosignaal voor de helft wordt geblokkeerd, zodat de pomp alleen nog linksom of bij het andere eind rechtsom kan draaien. Zodra de zuiger weer weg is van de magneetsensor, kun je vanaf de zender weer links- en rechtsom blijven geven, want de duikboot moet afgetrimd kunnen worden met die zuiger. De electromotor van de pomp wordt gestuurd door een regelaar met vooruit en achteruit. Het moduletje zit tussen de RC-ontvanger en de regelaar van de pomp.

    Vertaal ik het naar jouw situatie dan zou je een magneet (of twee) op de aandrijving van je bak moeten hebben en dan ervoor zorgen dat die magneet in de twee uiterste standen langs de hall sensoren gaat. Even aannemend dat je je bak aanstuurt via een regelaar, die vooruit en achteruit ondersteunt.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Sperdiode in de schakeling opnemen.
    Een diode laat de stroom slechts in één richting door. (ten koste van 3/10 volt)
    Je wilt een motor op een gegeven moment stoppen als hij ergens tegenaan dreigt te lopen. Dat doe je door "iets", door de motor aangedreven, een micro-schakelaar in te laten drukken.
    Schakelaar open: motor loopt.
    Schakelaar dicht: motor stopt.
    Tot zover is het simpel.
    Maar... de motor moet wél vanuit stilstand, met de schakelaar dicht, de andere kant uit kunnen lopen.
    Dat kan. Een andere schakelaar (of regelaar) draait de draairichting om, en ondanks dat de "eindschakelaar" dicht staat, kan de stroom wél de andere kant uitgaan, namelijk via de diode.
    Die verbruikt een paar tienden van een volt, maar dat merk je nauwelijks.
    Hetzelfde principe wordt bij bijv scheepsbouwers gebruikt om te voorkomen dat de ankerlier het anker door de scheepshuid trekt.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wat Roel schrijft zie je hier in beeld, alleen dan met twee eindschakelaars en een voorziening om de draairichting van de motor om te draaien m.b.v. een relais.
    Die omkeervoorziening heb je blijkbaar al en we denken de rechterschakelaar even weg.

    [​IMG]
    Als je op de linkerdraad de plus zet en op de rechterdraad de min (zoals in het schema is getekend) zal er stroom lopen tot de schakelaar (rode letter D) wordt ingedrukt. De stroomkring wordt dan onderbroken, dus de motor stopt.
    Als je nu de motor de andere kant op laat draaien, dus als de plus wordt aangeboden op de rechterdraad en de min op de linkerdraad loopt er stroom door de diode (D?) en draait de motor weer. Een diode laat namelijk stroom door in de richting van de pijl. Uiteraard gaat de schakelaar onmiddellijk weer dicht als de motor gaat draaien, dus loopt de stroom weer via de schakelaar.

    Aangezien het slechts zeer kort is, dat er stroom door de diode loopt, mag deze iets lichter worden gekozen.

    Keuze diode is afhankelijk van de motorstroom:

    1N4148 - 200 mA
    1N4007 - 1 A
    1N5402 - 3 A
    P600 - 6A
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  5. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158

Deel Deze Pagina