Motorspatz, VQ models ( Pichler )

Door het bekijken van een paar filmpjes van PH ( Arjan ) hier op het forum over zijn 4 m motorspatz, zelf zin gekregen in dit toestel.
4 m is mij wat groot, maar de motorspatz van VQ heeft voor mij een goede afmeting.
Deze word geleverd met een Pulsar of Boost motor, trof de Boost 25 met Pulsar A-40 regelaar aan.

http://
Heb voor de geel rode versie gekozen, dit vanwege een betere zichtbaarheid, met witte toestellen heb ik soms een probleem.

http://
Boost 25 en een meegeleverde propeller 11x5,5.

http://
Pulsar A-40 met 3A Bec 5V.

http://
Even de motor gepast, zoals bij de meeste modellen mag deze nog een stuk naar voor gebracht worden, de neus is nogal breed, ik weet niet of een klapprop hier wel nuttig is.
Enfin, nu het geheel nog eventjes onder de dennenboom plaatsen, het is nog geen kerst.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Soms komt Kerst wat vroeger, dan maar wat verder gedaan.

http://
Paar plaatjes multiplex gezaagd tot ik een blokje had van 22 mm dikte.

http://
Zit hij mooi op de goede plaats onder de motorkap.

http://
Kielvlak word gelijmd, stabilo is afneembaar, alleen zijn ze het breekboutje vergeten in te pakken, maar zulke dingen kunnen gebeuren.

Johan.
 
Vraagje voor de kenners onder jullie.

Welke klapprop zou ik op mijn Motorspatz kunnen monteren? en is de neus daar niet te breed voor.
Meegeleverde prop is een 11 x 5,5.
Motor Boost 25.

Johan.
 
Joahn,

Mooi toestel. Ik vermoed dat je gewoon een 11 x 5.5 (of 11 x 6) kan gebruiken in klapprop formaat. Die Booster is niet al te gulzig als het op stroom aankomt. Je hebt dus nog marge op die 40 A regelaar (heb de zelfde setup vandaar)

Stevo
 
Bedankt Stevo.

Dus dat moet te doen zijn met zulks Hippopotamus neus, meeste foto's laten een vaste prop zien, vandaar mijn vraag.

Johan.
 
Klapprop zal inderdaad weinig zinvol zijn met dergelijke neus. Gewoon vaste prop lijkt me aangewezen.

Stevo
 
En dat heeft de echte Motorspatz ook, een vaste prop.
Leuk model hoor.

Ben nog steeds benieuwd waar die van mij is gebleven. Ik heb hem voor weinig aan een forumgebruiker verkocht die aangaf er helemaal wild van te zijn (vandaar vriendenprijs). Helaas stond het toestel een dag later voor veel meer geld op 2ehands.be te koop. Ik heb me nog nooit zo belazerd gevoeld (zeker omdat het toestel voor mij emotionele waarde had). Ik hoop dat je meeleest en je ogen uit je kop schaamt.

110618_Spatz008.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat meen je niet! Wat asociaal zeg! Sorry, moest het ff kwijt..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sunny

En dat heeft de echte Motorspatz ook, een vaste prop.
Leuk model hoor.

Ben nog steeds benieuwd waar die van mij is gebleven. Ik heb hem voor weinig aan een forumgebruiker verkocht die aangaf er helemaal wild van te zijn (vandaar vriendenprijs). Helaas stond het toestel een dag later voor veel meer geld op 2ehands.be te koop. Ik heb me nog nooit zo belazerd gevoeld (zeker omdat het toestel voor mij emotionele waarde had). Ik hoop dat je meeleest en je ogen uit je kop schaamt.
Mijn zoon heeft net het zelfde meegemaakt.
Hij schonk een echt mooie svenson 2 assige zwever Sunny weg aan een zo-gezegde liefhebber.
Stond een week later op 2ehands-markt.
Krijg de klere.

Mvg,
Aurectar
 
Na nog maar eens een prop in de vernieling, maar besloten om er een gewone zwever van te maken.
Een Spatz is het nu niet bepaald geworden, daarvoor had ik een stuk van de neus moeten zagen.

l-spatz00143srck.jpg

Met blokjes maar een neusje gebouwd, lijkt wel een baard te krijgen.

l-spatz00457lppf.jpg

Een beetje papegaaiebek achtig, maar het is een neus.

11822941_102044015520x6rf9.jpg

Nu gaat er geen prop meer stuk, breekt bij een wat hardere landing de bout die de vleugel houd, gewoon uit de vleugel.
Vanaf nu gewoon met tape werken, bouten om de vleugel op zijn plaats te houden zijn blijkbaar ondingen wanneer je nog aan het leren bent.

Johan.
 
Hallo Johan,

Bij ons op de club is er ook iemand met een Spatz maar die is onvliegbaar en reeds 2x teruggezet in bouwdoos-fase.
Kun je mij zeggen welk instelhoekverschil de jouwe heeft en waar jij het zwaartepunt nu hebt liggen?

Gr.
Paul
 
Dag Paul.
De instelhoek bedraagt 1° en het cg bevind zich op 8 cm van voorlijst.
Uitslag hoogteroer max. 12 mm omhoog, 12mm omlaag, is er zeer gevoelig op vanwege de korte hefboom.
Zelf heb ik er nog problemen mee om hem goed te vliegen, bij mij danst hij op en neer en stalt al wel eens, ben nog te heftig met de stiks.
Een clublid bij ons vliegt er onfeilbaar mee, echt mooier kan hij niet vliegen, maar die heeft ook al jaren lang ervaring met zweven.
Denk eerst nog maar wat uurtjes te maken met een van mijn andere zwevers, het is echt geen beginners model.
Veel succes.
Johan.
 
Hallo Johan,

Bedankt voor je waardevolle informatie.
Het gedrag wat je beschrijft klopt precies.
Nu staat het instelhoekverschil op 1,5 graad (wat ik zelf acceptabel vind, althans vliegbaar).
Diegene die dit model heeft had hem ook dansend, stallend en weet ik wat meer en helaas uiteindelijk tot 2 keer toe in de klei.
Nu we van jou weten met welke waarden hij in de lucht zou moeten kunnen blijven kunnen we dit als uitgangspunt gebruiken!

Gr.
Paul
 
Een te groot instelhoekverschil maakt een kist tip-stall gevoeliger! Het zou dus zeer goed kunnen dat een te groot instelhoekverschil (deels) de oorzaak was van de parkeeracties in de klei. Als de fabrikant 1 graad aanraad zou ik daar ook zeker mee beginnen.

N.B.
Je schrijft dat het instelhoekverschil nu 1,5 gr is, en het CG 8 op cm ligt.
Houdt er rekening mee dat als je het instelhoekverschil naar 1 graad terugbrengt, het CG ook moet veranderen (naar achteren). Tenzij je dat weer wegtrimt. Maar dan is je instelhoekverschil weer terug op 1,5 gr. (immers de hoek meet je mbv. de rechte lijn tussen neuspunt en achterlijst punt, en met trimmen gaat die achterlijstpunt weer omhoog ...
 
Hallo Dirk,

Het is mijn kist niet en heb er ook niet mee gevlogen dus de fijne details weet ik niet buiten dat het voor de eigenaar een niet vliegbaar geheel was.
Welk IHV af-fabriek meegegeven was met deze Spatz weet ik dus ook niet (en was ook niet meer te controleren) maar deze is op 1,5 gezet na de eerste crash (goed of in theorie vliegbaar uitgangspunt).
CG was volgens handleiding (dan neem ik even aan / en meen mij te herinneren dat dit 80 mm was).
Dat het CG met het IHV verplaats was mij bekend maar het was nu meer om te bepalen "Met welke waarden zou je een vliegend geheel moeten hebben?" en dat is dus 1 graad en 80mm.
Lukt het met deze waarden niet dan geeft dat wellicht aanwijzingen voor andere oorzaken.
 
Back
Top