Motorstoring bij easystar

• Topicstarter Topicstarter Ron 01
  • Startdatum Startdatum
R

Ron 01

Guest
Ik heb sinds kort een easystar van multiplex, alleen bij het vliegen valt het toerental van de motor soms weg. Alles is nog nieuw, de regelaar is een kontronik smile 1000, de ontvanger is van multiplex. De snoertjes heb ik zo kort mogelijk gehouden, de motor is met condensatoren (2x 47pf) ontstoord. Wie heeft een idee wat ik nog kan doen? Ik heb ook de antennekabel al eens via de vleugel laten lopen.

Op welke batterijen vlieg je? Op 't eerste zicht lijkt het op "in elkaar stuiken" van je accupack. Soort en aantal cellen...?

47 pf is geen ontstoring! die condensatoren zijn veel te klein. zou 47 nf moeten zijn tenminste.
Daarnaast zijn er meestal 3 condensatoren nodig. Een van iedere pool naar de mantel en een tussen de polen.
Ik weet niet zeker of dat je probleem helemaal oplost.

Hans Delemarre

als het goed is zijn speed 400 motoren inwendig ontstoord .
met hoeveel pf nf weet ik niet .maar ik heb er nooit extra onstoring op gedaan.
ging altijd goed ,maar welke zender heb je en welke kabels heb je zo kort mogelijk gehouden ????
en wat voor een accu gebruik je
groeten wiebe

Bij het uitvallen van de motor: blijft deze dan uit of is het alleen een onderbreking in de motorloop? In het eerste geval heb je natuurlijk kans, dat de onderspanningsbeveiliging de motor uitschakelt. Dit gebeurt niet alleen bij een lege accu, maar ook als de inwendige weerstand van het voedingscircuit te hoog is (accu nog te nieuw of niet in orde, slechte stekkerverbindingen).

Over het ontstoren elektromotoren is er een modelbouw-faq: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=18

Behalve het zo kort mogelijk houden van accu-regelaar-motor bedrading is ook de plaats van de ontvanger en van de ontvangerantenne van cruciaal belang. De antenne is al eens verplaatst, kan dit met de ontvanger ook?

De gebruikte akku`s zijn nog maar 1 maand oud (7 cellen KAN 1050) en doen het prima in mijn Multiplex Pico Cub (ook met speed 400)
Deze zijn al diverse malen opgeladen en ontladen
De gebruikte kabels zijn 2,5mm2 siliconen.
Verder heb ik het even nagemeten (Fluke 75), en de motor is inderdaad af fabriek al ontstoord.
Voor zover er stekkerverbindingen zijn, deze zijn de 6 polige (2x3) rechthoekige multiplex verbindingen.
Gr, Ron

Back