Motorstoring

Discussie in 'Duikboten' gestart door Harry Grapperhaus, 11 nov 2007.

  1. Een aantal weken geleden heb ik een Rokraft 10 up vaartregelaar gekocht voor de Akula
    Inmiddels had ik de motor voor de aandrijving van de schroefas al ingebouwd.

    Bij thuiskomst werd niet gewacht, en de vaartregelaar werd direct ingebouwd.
    Met kloppent hard werd voor het eerst stroom op de zaak gezet.
    Eigenlijk was ik benieuwd hoe mooi de zevenblads cikkel- schroef zou ronddraaien.

    In de eerste instantie liep de motor goed,maar toch niet na tevredenheid.
    De motor had af en toe kuren,hij reageerde af en toe vreemd op de stuurknuppel.

    Daar ik met de torenluiken van de Akula bezig was heb ik het motor probleem eerst even aan de kant gelegd.

    Afgelopen weekend was ik èèn dag op de modelbouwbeurs in Leeuwarden.
    Ik had de Seawolf en de Akula meegenomen.
    Toch leuk om op zo`n beurs te staan.Er zijn toch nog veel mensen die interesse tonen in de onderzeeboot modelbouw.

    Daar ik op deze beurs op de zelfde tafel stond als Fred,vroeg deze hoe het met de bouw van de Akula ging.
    Prima dus,en wilde laten zien hoe mooi de cikkelschroef draaide.Maar bij volgas bleef de motor plots volgas doordraaien
    ook als de knuppel neutraal stond.Ik dacht ja hoor daar heb je probleem weer.
    Fred en ik zoeken waar het aan zou kunnen liggen.
    Maar niet direct gevonden,we waren allebij van mening dat we het probleem moesten zoeken in de boot.

    Thuis heb ik de volgende dag heb ik de hele zaak er uitgehaald.Het vreemde van de motor was als ik deze buiten de boot liet draaien was er geen probleem was met de regeling,maar als ik motor in de boot legde bleef hij zomaar weer volgas doordraaien.Zou er een signaal in de boot rondhangen ???
    Dus alle bedrading en verbindingen gekontroleerd,geen brobleem.
    Toen ook nog een andere vaartregelaar gebruikt, maar de zelfde problemen.
    Nou dit probleem had ik in mijn hele hobby tijd nog nooit meegemaakt.Waar moest ik nu zoeken.

    Eerst maar even wat gaan eten en een bakkie leut,daar wordt je weer helder van.
    Toen weer begonnen met zoeken.Pakte de zender weer uit de kast en bemerkte dat de antenne los zat.
    Dacht hoe kan dit nu.
    Dus de zender -deksel er af ,en zag dat de bout en moer die een o-ring waar de signaal draad aan zit,los zat.
    Heb toen deze weer vast gezet en gelijk de hele zender gekontroleerd.
    Toen alles weer inelkaar gazet ,en weer de motor uitgeprobeerd,tot mijn verbazing liep de motor pervect,en reargeerde goed op de stuurknuppel.

    Ik had het probleem dus gevonden,de antene aansluiting in de zender zat los.
    Was hier dus bij toeval achter gekomen.Kun je dus zien dat een storing niet altijd aan de boot hoeft te liggen maar,
    dit keer dus aan de zender,deze gaf af en toe geen info naar de ontvanger.
    Blijkt dus als je je boot weer klaarmaakt voor het voorjaar,daarbij de zender niet vergeet.
    We hebben dus weer wat geleerd,en ik denken dat ik alles al wist.

    Harry.
     
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Harry,

    Gelukkig dat dit niet tijdens het varen is gebeurt.

    Hans
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Harry.

    Kan je vertellen welk type zender je hebt?
    Uit ervaring 8O weet ik dat bij de F14 en de FC16 de contramoer van de antenne op den duur los gaat zitten door het op- en afschroeven.
    Na ontdekking van dit euvel vastgezet met locktite en de antenne laat ik nu gewoon op de zender zitten.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je jezelf aanleert om de antenne met 2 vingers vast te draaien krijg je dit probleem niet voor een 2e keer. De meesten pakken 'm echter nog eens met de volle hand beet om 'm nog wat vaster te zetten. Daarmee kan de antennebout losraken en zelfs de bus, die onder in de antenne vast-gefelst zit. Dit extra vastdraaien is echter nergens voor nodig. Gewoon aandraaien totdat-ie stuit en meer niet.
     
  5. Roel.
    Ik heb een fc-18+.
    Denk dat de bevestigingen van zenders onderling niet zoveel uitmaakt.

    Corrien nog bedankt voor de tip.

    Harry.
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb het zelfde probleem met mijn F-14 zender gehad en vind dat boutje waar je de antenne in moet draaien maar een zwak punt,ik heb het boutje vervangen door een stevig m4 boutje en is sinsdien niet meer losgeraakt.

    Gr.Joop
     

Deel Deze Pagina