motortechniek

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Student, 24 nov 2016.

  1. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Je zegt het eigenlijk zelf al; "racer". Dat verlaten werkt alleen op snelle tweetakten, op een viertakt werkt het ook alleen dan precies andersom. Het heeft te maken met de de (geluids)schokgolf in de expansie uitlaat. Hoe hoger het toerental hoe sneller die golf zal moeten terugkeren. Afhankelijk van hoe je die pijp berekent hebt zal de "snelste" het best werken bij een temperatuur van ongeveer 480 tot 550 graden C. Om die temperatuur te verhogen (schokgolf wordt dan sneller) verlaat je het ontbrandingstijdstip iets waardoor de verbrandingstemperatuur hoger wordt, uitlaattemperatuur wordt hoger, schokgolf (nog) sneller en voila: weer een paar toeren erbij!
    vijftig jaar geleden werd ook al 15000 + toeren uit 50cc gepeuterd, luchtgekoeld en met vaste contactpuntjes. Nu zijn we dan in een tijd dat een 125cc kartmotortje recht uit de doos 45pk ophoest. En dan moet je kijken wat o.a. Luc Foekema uit die symetrische tweetakt haalt. On topic:): dat principe werd eerder toegepast bij een Cox modelmotortje...
    Ik blijf gewoon doorzeuren, het ontstekingstijdstip ligt vast, het is de motor die dat bepaalt. Tenzij je echt weet waar je mee bezig bent, dan kun je die motor voor de gek houden. Je portemonnee trouwens ook.
    Groet,
    Sam
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2016
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    4 takten hebben (juist) ook een vervroeger op de ontsteking. Ging vroeger mechanisch dmv een vacuĆ¼m slang naar (aansturing) de vervroeger,
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2018

Deel Deze Pagina