motortje te warm, en nu?

hallo, mijn 7,5 cc motortje van mijn heli start en loopt prima
de afgelopen jaren geen wijzigingen aan mijn instellingen gedaan. dus daar ook geen ervaring mee opgebouwd.
het vliegen gaat nu wat beter en ik ben er aan toe om ook een tweede tankje te gaan vliegen.
ik merkte van de week dat ik ineens een boel vermogen kwijt was waardoor mijn heli recht naar de aarde ging (gelukkig weinig schade)
het motortje was echt gloeiend heet.
heeft dit met elkaar te maken en hoe stel ik dit rijker of armer om de motor minder warm te laten worden.
ik vlieg met C0 heli mix van Quartel en een OS8 gloeiplug

ik hoop dat iemand mij dit kan leren

gr Arno:confused:

Ik heb geen ervaring met heli's (helaas). Maar ik denk dat de motor toch te arm staat.
Ik weet eigenlijk niet hoeveel en wat voor naalden er op zitten.
Het kan ook zijn dat die motor tank druk mist, door bijv. lekkage in tank, uitlaat of in het slangetje daar tussen. Minder tank druk = minder brandstof naar motor = armer lopen.

Correct if I'm wrong.

Controleer ook je plug. Misschien is deze dood.
Ik denk het nu zeker omdat hji te heet is.

Wanneer is een plug slecht?
- Hij gloei niet meer :rolling:
- De spiraal is dof, hij moet mooi glimmen. (Dit gebeurt als hij te heet wordt)
- De spiraal is vervormt en zit niet meer in het midden.

Dus hij kan bijna zeker je plug vervangen.
Een OS#8 is wel een goede plug voor jouw motor overigens.

Al jaren geen instellingen verandert ?? en t is al die jaren t zelfde motortje ??
Lijkt me erg sterk dat je met alle soorten weertypes op een goeie manier hebt kunnen vliegen dan ??
Misschien is de motor gewoon aan t opgaan .

Als de motor vele jaren goed heeft gefunktioneerd zonder problemen, en het is een motor met zuigerveren, dan is de kans groot dat deze nu beginnen te verslijten. Deze hebben niet het eeuwige leven.

Haal je moter uit de heli en schroef de motor uit elkaar. Kijk naar de speling van de zuiger in de cilinder. Als de zuiger te ver versleten is zit hij erg ruim in de cilinder waardoor hij compressie lekt, dus ook het mengsel voor de verbranding. Dit resulteert in vermogensverlies.

Als de motor zuiververen heeft kan je de slijtage als volgt controleren:

Haal de zuigerveer van de zuiger en doe hem in de cilinder op dezelfe manier alsof hij nog om de zuiger zou zitten. Dus mooi vlak en haaks op de cilinderwand. Er mag nu tussen de uiteinden een kleine opening zitten die bijna dicht zal gaan als de motor warm is. Ik weet helaas niet hoe groot die opening is voor een 7.5cc motor, voor crosmotoren van 80cc en meer is dat 1mm, 500cc max 1,5mm. Ik schat dus dat het ten hoogste 1mm zal zijn. Nieuw zal het waarschijnlijk 0,5mm zijn. Let op dit is een schatting. Is deze tussenruimte veel groter, bijvoorbeeld 2mm, dan is de zuigerveer versleten.

Controle slijtage van de zuiger:

Haal de zuigerveren van de zuiger en als het mogelijk is de zuiger van de drijfstang. Maak zuiger en cilinder schoon en droog. Doe de zuiger in de cilinder en probeer de zuiger dwars op de cilinder te bewegen. Dit mag een heel klein beetje zijn. Zelfs in crosmotorblokken is dit echt miniem. Voel je de zuiger duidelijk rammelen in de cilinder, dan is de zuiger versleten. Als je de zuiger een beetje briek in de cilinder drukt en heen en weer beweegt zal het ook minder soepel gaan.

Vervang de zuiger en de zuigerveren.

Je hoeft de motor niet opnieuw af te stellen. Wel moet je de motor opnieuw inlopen alsof het een nieuwe was. (wat hij nu gedeeltelijk ook is)

Na jaren werken denk ik dat de motor een grote onderhoudsbeurt nodig heeft. Motoren slijten langzaam, maar na een bepaald punt gaat het ineens heel snel. Dan verlies je ook snel je vermogen en moet de motor hard werken om de zaak nog rond te krijgen, daarom wordt hij ook zo heet.

moet er eerlijk bij zeggen dat de heli ook regelmatig stil heeft gestaan en dat ik nu pas in de fase komt dat ik ga vliegen in plaats van hooveren.

laten we zeggen dat ik pas 10 liter brandstof heb gebruikt afgelopen jaren waarvan de meeste het afgelopen halfjaar.

Al jaren geen instellingen verandert ?? en t is al die jaren t zelfde motortje ??
Lijkt me erg sterk dat je met alle soorten weertypes op een goeie manier hebt kunnen vliegen dan ??
Misschien is de motor gewoon aan t opgaan .

Hoi Arno,
het luisteren naar een motor en daaruit opmaken of deze te arm of te rijk staat vraagt enige ervaring/oefening. dit is niet zomaar ff aan te leren. je kan natuurlijk LANG zelf lopen experimenteren, daar leer je "met schade en schand" uit. of je kan opteren voor een carbsmart van CSM (RC Helitechnics) dit zeer klein elektronisch hebbedingetje regelt door middel van een miniservo de regelnaald van de carb. zo staat deze altijd goed afgesteld mits je de eerste instelling juist doet natuurlijk!
Ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben.
nog veel vliegplezier!

bedankt voor alle reacties en hulp.
veel geprobeerd, heli rijker gezet na de pinch methode te hebben volbracht.
werd er allemaal niet beter van, uiteindelijk toch weer terug naar oude afstelling.
motor loopt prima, wordt alleen erg warm na 20 minuten hooveren.
ga op aanraden van 1 van jullie de kleine naald nog wat rijker zetten en van 0% nitro naar 5% nitro. nitro zorgt toch ook voor afkoeling?
gr Arno

Hallo, kun je eens zeggen in welke helie dit motortje staat?
Misschien heb jij een schaalrompje of is de fan van je motor beschadigd of kan op een of andere manier de lucht niet goed aan je cylinderkop?

Als de motor zo rijk mogelijk staat en hij wordt nog te warm dan zou ik gaan denken dat er te weinig luchtstroom is...

Zomaar een idee....niet geschoten is altijd mis hé..;)

In een moskito zit toch geen 7,5 cc motor??????
Ik dacht dat hier een kleinere in zat.

Probeer anders TOCH eens een hetere plug.
je symptomen lijken toch erg op een te koude plug.
Een OS#A3 of een ENYA#3 dus.

ja echt een 7,5 cc, je kan er zelfs een 10cc inzetten.
bij pluggen het toch zo dat hoe hoger het nummer, hoe heter de plug?
wrobijns, weet jij hoe "groot" de moskito is in termen als 45, 50, 60, enz.
ik kwam op het internet een advertentie tegen die het een 50 heli noemde, welke maten moet ik dan aannemen?
dit in verband met een fuselage
gr Arno

De moskito is een oud beesje met rare verhoudingen.
Een 30 size heeft bv 5-5,5cc
Een 50 size 7,5-8,5cc

Ik heb hem 2x gezien.
En ik vond de blaadjes zo klein dat ik er van uit ging dat het een 30'er was.

Maar de gloeipluggen:
Bij de meeste merken is het zo, hoe lager nummer, hoe warmer.

85048e229684a842.jpg

De plug is TE heet als je pre-ignition (voorontbranding) krijgt.
Dit klinkt als een metalen rammel in de motor (pingelen).
Normaal gesproken zet de dan de naald vetter totdat dit weg is

Als je plug te heet is heb je de volgende symptomen:
- Stel je hem goed af, dan loopt hij te mager
- Loopt hij niet meer te mager, dan heb je geen power
Dit is de indicatie dat het ontbrandingstijdstip niet goed is.

Zet er een koudere plug in en doorloop de gehele instellingscyclus opnieuw.

Een te koude plug is moeilijker te herkennen maar er zijn wel symptomen:
- Motor verliest toeren zodra de gloeiplug van de spanning (powerpanel) wordt gehaald
- Motor loopt rauw en komt niet lekker op toeren
- Je kunt hem alleen mooi laten lopen door hem arm in te stellen, maar dan wordt hij heet.

Laatst bewerkt door een moderator:
warmlopen kan ook door defecte uitlaat komen. als de gasdruk in de pipe te hoog komt raakt de motor de hete uitlaatgassen niet meer snel genoeg kwijt. hierdoor verliest hij snel vermogen en komt hij te heet. 0 nitro is ook weinig. beter 5% als je niet van nitro houd. Heb ooit tuned pipe kapotgeholpen door te mager op 0 nitro te vliegen met een heli. Schot binnenin was losgeraakt vermoedelijk door de warmte.

Het is onmogelijk om zo`n probleem via forum op te lossen !
Wie weet staat hij volgas te hooveren, dan wordt de boel na een poosje ook aardig heet.

Gewoon naar een club gaan ermee, anders wordt het helivliegen waarschijnlijk een grote teleurstelling.

bedankt voor alle reacties mensen.
ik vlieg inmiddels met 5% nitro en heb wat gesleuteld aan mijn uitlaat (nieuwe pakking).
motortje loopt beter dan ooit en na een tankje hooveren is de temparatuur acceptabel. (7 seconden voordat ik mijn jatten brand)
dus op weg naar rondjes vliegen

Naar mijn (en anderen) ervaring is een pakking van epoxy een stuk beter. Normale pakkingen laten los na verloop van tijd, epoxy blijft strak zitten.

Back