Motortje vervangen

Ik ben in het bezit gekomen van een Robbe Paula III.
Heel leuk bootje, waar ik nog lekker wat aan kan knutselen.
Nu blijkt het motortje van de takel door te slippen, m.a.w. bij het ophalen slippen de tandwieltjes en het ophalen gaat niet verder.
Dus denk ik dat het motortje vervangen moet worden. Ik heb gekeken bij de Robbe site, kosten zijn 35 euri's.
Is er nog een goedkopere en misschien betere vervanger te koop ?
Ik vind het Robbe motortje er wat al te breekbaar/beschadigbaar uit zien.

Groet, Cees

Ik ben in het bezit gekomen van een Robbe Paula III.
Heel leuk bootje, waar ik nog lekker wat aan kan knutselen.
Nu blijkt het motortje van de takel door te slippen, m.a.w. bij het ophalen slippen de tandwieltjes en het ophalen gaat niet verder.
Dus denk ik dat het motortje vervangen moet worden. Ik heb gekeken bij de Robbe site, kosten zijn 35 euri's.
Is er nog een goedkopere en misschien betere vervanger te koop ?
Ik vind het Robbe motortje er wat al te breekbaar/beschadigbaar uit zien.

Groet, Cees

Over wat voor motortje hebben we het dan
mvg
Frederik

Ik bedoel het motortje dat gebruikt word om de boeien uit te zetten en weer op te halen. Werkt op 6 volt en kan door middel van een ompolingschakelaar de takel omlaag laten en weer omhoog.
Ik weet er geen typenummer van.
Ik weet ook niet of het motortje bij Robbe wel de juiste is.
Ik hoop dan ook iets te horen van ook een Paula eigenaar.
Maar iedere suggestie is welkom.

Groet, Cees

Hallo Cees,

Weer eens een dorpsgenoot op het forum ...

Wat dacht je van deze:
240788_GB_00_FB.EPS.jpg

VARIO TRANSMISSIEBOUWPAKKET - Transmissies - Conrad Electronic

Van Conrad, € 6,99. De vertraging is variabel door toevoegen of weglaten van tandwielen, voor het takelen van de boeien op jou Paula zeker sterk genoeg.

@Ruben,

Die heb ik dus opgezocht, is 35 euri's en vandaar mijn vraag of er niets goedkopers is.

@Lex, niet alleen een dorpsgenoot op het forum maar ook op de VGF.
Ik ga ff bekijken of het motortje geschikt is, desnoods sluit ik hem aan met een weerstandje tot 6V.

Bedankt voor de info.

Groet, Cees

niet alleen een dorpsgenoot op het forum maar ook op de VGF

Oei :oops: dat heb ik dan even gemist ... Kom je aanstaande zaterdag ook, kan ik het even rechtzetten! ;)

Met twee of drie diodes in de voeding ervoor kom je ook aan 4 - 4,5 volt. Over een weerstand veranderd de spanning afhankelijk van de belasting (aantal amperes), over de diodes is het verschil veel kleiner. Dan hou je een stabielere spanning.

@Lex,

Ik ben pas vanaf 1 januari lid bij de VGF.
Ben ook nog niet zo vaak geweest als ik zou willen aangezien ik behoorliijk wat dingen te regelen had voor de komst van mijn vrouw naar Nederland.
Maar ze is er nu en nu krijg ik wat meer vrije tijd om andere leuke dingen te doen dus .....

Zaterdag ben ik er wel een aantal uren, of dat de hele dag wordt weet ik nog niet, maar ik wil graag proberen om mijn bootje de proefvaart te geven.

Mijn kennis van elektronica is op beginners niveau. Ik weet dat ik led verlichting wel met weerstanden moet regelen dus ik dacht dat dit ook mogelijk was met het motortje. Maar ik leer graag bij. :)

Ik ga het motortje zowiezo bij Conrad bestellen met een accu pakketje.
Deze is misschien ook nog wel te gebruiken voor een radar.

Tot zaterdag, misschien vrijdag zelfs,

Groet, Cees

Laatst bewerkt:
Back