motorvermogen e.d.

Ik heb als langlopend project een flinke trainer in aanbouw.
Lijkt een klein beetje op een charter maar dan 2.40 spanwijdte en rolroeren en bedoeld voor 2T vanaf 10cc, gewicht tot iets van 5,5 kg geloof ik.

Nu heb ik helemaal niets in huis voor nitro vliegen, geen motor, starter, plugggen tank en weet ik welke troep nog niet meer, en als ik doe alsof ik milieubewust ben is elektro natuurlijk een goed alternatief tegenwoordig.

Nu wil ik dus kijken welke aderlating het minst zeer doet maar alleen typenummers van e-motoren zeggen me echt helemaal niets. Geen idee wat ik er dus voor motor voor nodig heb en dus ook niet welke soort en hoeveel accu's en regelaar er bij moeten komen.

Ik zoek me suf naar een vergelijklijstje zoals "die motor is vergelijkbaar met zus 2T en zo 4T", dan kan ik orienteren of ik uberhaubt aan nitro zal beginnen, maar zoeits kan ik niet vinden.
Zijn er forumleden die hier wel wat over weten te vinden of te melden of gewoon weten??

groeten

Justus

Om een dergelijk toestel electro uit te voeren zul je al een flinke motor, regelaar en batterij nodig hebben die veel meer zal kosten dan een ordinaire verbrandingsmotor.

De kosten voor de aanschaf zullen de pan uit swingen.

Stevo

dit is dus eigenlijk precies wat ik zoek en wilde weten en waar ik nu mee verder kan :lol: :lol:

thnx

Justus

dat is inderdaad een zeer goeie link.

Ik heb zelf een trainer op electro gezet een .40 zogezegd toen gebruikte ik 14 gewone nimh gp3300 cellen die nog altijd goedkoper zijn dan de lipo paketten http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14395&highlight=skystar

het gewicht was geen punt daar het ding met een redelijke aanloop mooi de lucht inging 135Watt/kg (tegenwoordig hebben men toestellen maximum een paar meter nodig en zijn ze alle op electro) zie de faq over electro motoren van harold
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php?cid=6

Mijn motor kwam hiervan http://www.cyclonbrushless.com/cyclon-intro.html het leuke is dat men hier de benaming opheeft als om een 2takt te vervangen. Zo kan je de getallen eens vergelijken met bvb Axi's Toeren/V vermogen- gewicht - rendement...
voor jou zal die .90 of vergelijkbare de juiste zijn. of die F3a slechts 300euro en dan kan je der nog makelijk een zwever achter meesleuren :wink:

de kosten..tja....dat er geld in geinvesteerd moet worden weet ik maar met de aanschaf van alleen een motor ben ik er nog lang niet. De hele startset komt er ook bij en als je alles bij elkaar op telt gaat het hard hoor!

En als ik terug denk aan vroegah...hoe mijn vaders modellen onder de vette spetters zaten en je de meest radicale dempers moet bouwen om hem stil genoeg te krijgen...tja.....dan kan ik denk ik net zo goed wat meer investeren en er een e-motor goed en mooi in bouwen.

motor van 350-400g als uitgangspunt voor het vermogen van een 10-15cc. 15inch prop en 6-8 lipo cellen in serie of 16-24 normale cellen. Als je ongeveer 500 toeren per volt hebt moet de motor voldoen ;) Kijk eens naar axi 4130 serie of 1 van de grotere hyperion motoren.

Justus zei:
...Ik zoek me suf naar een vergelijklijstje zoals "die motor is vergelijkbaar met zus 2T en zo 4T", dan kan ik orienteren of ik uberhaubt aan nitro zal beginnen, maar zoeits kan ik niet vinden.
....

Wat je zoekt is een goede aandrijving voor je vliegtuig. Niet een vervanger voor een verbrandingsmotor.

Klinkt mischien een beetje raar, maar een verbrandingsmotor is vaak niet optimaal voor een vliegtuig. Als er een 10CC op staat kan het best zijn dat het vliegtuig beter zou vliegen met een vertraagde 6.5cc met een prop die optimaal op het vliegtuig is afgestemd.
Nu zie je zelden vertraagde verbrandingsmotoren, maar met elektro is het door een vertraging of - tegenwoordig gebruikelijker - een flinke buitenloper mogelijk om een juiste prop bij het vliegtuig te kiezen.

In de praktijk komt het er op neer dat een 600 watt elektromotor met een 13 x 8 prop slechts de helft van het aantal watts/PK's nodig heeft om gemiddeld vliegtuig te vliegen als een 6.5 cc verbrandingsmotor met een 10 x 6 prop.

Zeker met het soort vliegtuig dat je beschrijft geld dit gegeven sterk.
Tadango geeft een aardige suggestie. Mik op 150-200watt/kg maximaal vermogen voor dit type vliegtuig. Met 8 lipo's en 35A zit je in die buurt.

Het is idd de aandrijving die ik moet hebben maar ik moe(s)t ergens beginnen met de vergelijking.
Op het plaatje zie je niet of het een grote of kleine motor is en bijvoorde de AXI benamingen snap ik echt niets van.

even verder denkend op wat Harold zegt:

Mijn vader heeft dezelfde kist in een veel verder stadium van ontwikkeling, daar zit een 20cc 4T op en naar mijn idee is die veeeeel te sterk. Met de inloopprop bleef de kist zelfs op stationairtoerental niet staan.
Als je daar per ongeluk gas mee geeft wapperen de vleugels er bij wijze van spreke al vanaf voordat die motor het naar z'n zin krijgt, tenzij je er een prop op zet waar de kist goed mee vliegt maar dan wordt die motor weer nooit belast en komt misschien zelfs niet eens op de goede bedrijfstemperatuur.

Zou je zo ver kunnen gaan dat je uitvogelt welke prop nodig is voor een kist (alleen trainer of ook een beetje stunt en/of een zwevertje slepen) en uitgaande daarvan de juiste aandrijving erbij zoeken?

bij electro doe ik meestal kijken naar het totaal gewicht

stel je toestel weegt inclusief je aandrijving 3 kilo en het is een trainer
met een trainer is 150watt/kg leuk
pak eens 200 watt om goed uit de voeten te kunnen
je gaat dan een motor zoeken welke 3x200watt is dus 600 watt kan leveren

bij de meeste motoren wordt er aangegeven hoeveel vermogen deze aankan dus dan weet je welke motor ongeveer kan

als je motorcalc oid download kan je die motor daar invullen en verschillende props monteren
hiermee zie je dat het vermogen wisseld
probeer dan een prop te zoeken welke een vermogen vraagt van ongeveer 600 watt

kijk ook nog even naar de spoed mbt een snel of langzaam vliegend toestel en je hebt je aandrijving

jij praat over een toestel van 5,5kg als trainer dus ga eens zoeken naar een motor die 150wattx5.5kg=700 watt aankan

je komt dan uit op bijvoorbeeld een axi 4130 met 6 lipocellen

hoop dat het een beetje duidelijk is maar het komt er op neer dat je eigenlijk niet een recept hebt voor bijvoorbeeld een 10cc2t is een huppeldepup electromotor

je moet echt even kijken en rekenen
gaat in ieder geval wel geld kosten om zo'n toestel te electrificeren

De club waar ik lid van wil worden (maar al een hele tijd niet echt aan toe kom) heeft het liefst elektro of 4T i.v.m geluidseisen, die zijn zowieso al niet echt goedkoop en daarom was ik eigenlijk begonnen met kijken en vergelijken.

Volgens de beschrijving zou de kist tussen de 4,5 en 5,5 kunnen wegen dus er zal heus wel aardig wat power in moeten verdwijnen

Ik ga me eens verdiepen in motocalc, kijken wat er uit zal komen.

je kan ook zoeken naar vergelijkbare projecten. Er zijn heel wat electro conversies te vinden als je zoekt in google. Ik zag laatst een 2.3m schaalkist van 5kg. Daar zat een strecker 378.30 op met 12 cellen en 20x10 of 22x10 prop dacht ik. Die motor heb ik net ook besteld :) wel 200 euro :(

grappig...na 2 dagen zoeken uiteindelijk een site gevonden waar hele interssante dingen staan (www.lenger.de...bij de motoren staat een link naar 20 pagina's meetgegevens) en daar gevonden dat bijvoordeeld de AXI 4130/16 (helemaal juist roberco!) goed zou voldoen. Als ik volgens die site kijk...129 euro voor de motor, 185 voor de regelaar.
Zo heel groot is het gat niet met een deftige 4T lijkt me. Ik vrees alleen dat het de accu's zijn die je das om gaan doen.
Lipo's die dat aankunnen zijn heeeeeeeel duur en nicad/nimh doet het gewicht geen goed.......toch lijkt het me het overwegen waard hoor...ik droom nogeven verder :-)

ha natuurlijk heb ik dat helemaal juist want ik vlieg met die motor
heb er een 17x9 prop op zitten en trekt een 4 meter zwever met een graadje of 60 a 70 omhoog
binnen seconden of 15 kan je je motor al uit zetten en heeft ie toch 5,5kg omhoog gesleurd

misschien niet de beste motor maar economisch gezien wel interessant
regelaar heb je ook al wel voor een eurotje of 150 denk ik zo hoor

lipo's kost inderdaad een grote duit maar bedenk dat je geen lipo's van 20/30C nodig hebt

ik heb lipo's van 10C continu

tandango heeft daar ooit nog een interessant draadje over geschreven

zal ik zo ff opzoeken

de lader kost ook wel wat maar das een eenmalige uitgave(zeggen ze wel altijd maar bij mij komt dat nooit uit zeg maar, haha)
voeding kan je van een pcvoeding maken dus valt wel mee hoor

als je voor electro kiest zal de reden waarschijnlijk toch puur het gemak zijn want het is accu inpluggen en gaan
je hebt niks schoon te maken en maakt bijna geen lawaai
het is nog iets duurder maar bedenk dat je met lipo's als je ze goed behandeld wel 200 of 250 keer kan vliegen
je koopt dus eigenlijk een liter of 100(weet ik veel, ben geen brandstofvlieger) brandstof in een keer
kost ook veel toch?

hoop dat je er wat aan hebt

groetn
rob

Back