Motorwikkelvraag.

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag motorexperts,

Ik heb deze FSD outrunner in een 65 cm speedboot op 3S:
Product Model FC3536 Outrunner Brushless Motor 1520 KV
::ÉîÛÚ·ÉËÙ´ïÄ£Ð͵ç»ú³§::²úƷչʾ

De boot gaat hiermee redelijk van z’n plek, maar voor de competitie is ‘ie nog nét niet snel genoeg.

Nu heb ik vorig jaar zo’n zelfde motor stuk gemaakt door een test op 4S te doen, daar werden de wikkelingen niet vrolijk van, een deel van de wikkelingen heeft nu een andere kleur…
full


Ik heb de motor gedemonteerd en kom op 11 draden van Ø 0.35mm per streng.
Het aantal wikkelingen per pool weet ik nog niet, daar ik de zaak nog niet verder uit elkaar gehaald heb.
De stator is een 12-pool, met 14 magneten in de rotor.

Mijn vraag is, kan ik deze motor opnieuw wikkelen met minder draden per streng (het liefst maar één, vanwege mijn beperkte wikkelkunsten) en het aantal wikkelingen aanpassen, zodat de motor iets van 2000KV zal draaien.

Welke draaddikte heb ik daarvoor nodig?

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en een groot aantal artikelen hierover doorgelezen, maar omdat het nieuw voor mij is, wil het kwartje nog niet echt vallen.

Ik zie op alle filmpjes en foto’s, dat de stator op een losse as is gezet, om gemakkelijk te kunnen wikkelen, mijn stator zit verlijmd op het middendeel, waar de kogellagers in zitten.
Heet stoken om de boel uit elkaat te krijgen lijkt me niet gezond voor de lagers en de kunstsof isolatoren op de stator.

Krijg ik ‘m niet los, is de stator dan wel opnieuw te wikkelen?

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, die is goed gebakken. Maar het is niet alleen de stator die te heet is geworden, de magneten zijn dat zeker ook. Dat hoort namelijk bij het doorbranden van de motor: te hoge belasting-> veel stroom -> te heet -> magneten kapot -> kV schiet omhoog -> stroom verder omhoog etc.
Dus je kan wel opnieuw gaan wikkelen, maar je krijgt zeker niet dezelfde motor terug als je ook niet de magneten vervangt.
Dus ik weet niet hoe hoog jij je eigen uurloon inschat, maar meestal kom je snel tot de ontdekking dat het toch makkelijker gaat om gewoon een nieuwe motor te kopen.
 
Een nieuwe motor is al onderweg.

Ik was alleen benieuwd of het überhaupt te doen is; van 11 draden per fase zo ver terug, dat het gemakkelijker is om het zelf te doen en tegelijkertijd het aantal KV omhoog brengen zonder dag het koppel belachelijk laag wordt...

Mochten de magneten te heet geworden zijn, dan vervang ik die desnoods ook.

Groeten, Jan.
 
Het aantal parallele draden is niet van belang voor Kv, of je nu met 1 enkele draad wikkelt of 11 tegelijk. Met meerdere draden parallel wikkelen is makkelijker maar de koper-vulgraad wordt lager. Daardoor wordt de weerstand hoger, rendement lager, temperatuur hoger: de motor kan minder vermogen verwerken. Altijd zo dik mogelijke draad gebruiken voor een gegeven aantal wikkelingen, de ruimte in de slots moet zoveel mogelijk gevuld zijn. 2-3 draden tegelijk is een goed compromis voor een beginner.

Als je Kv een factor N hoger wilt, moet het aantal wikkelingen met dezelfde factor omlaag. Je moet dus de oorspronkelijk Kv en het oorspronkelijk aantal wikkelingen weten om het nieuwe aantal wikkelingen te kunnen bepalen. Hierbij ga ik er van uit dat de magneten niet te heet zijn geworden. Is dat wel het geval dan moet je nieuwe plaatsen (om en om!) en een snelle proefwikkeling van 10 windingen met dun draad doen. Kv bepalen met boormachine methode en aan de hand daarvan het uiteindelijke aantal wikkelingen bepalen.

Bedenk dat bij gelijke spanning en propellor/schroef de stroom op wil lopen met de derde (3e) macht van Kv! De vraag is of de motor de hogere temperatuur t.g.v. hogere koperverliezen t.g.v. de grotere weerstand aan kan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de informatie Ron.

Ik heb de link, die Barry heeft gegeven doorgelezen (en de links, die ik via de zoekfunctie gevonden heb, poeh, da's véél...), en ik ga het eens proberen met 0,81 mm² enkele draad.

Daarvoor moet eerst de heet geworden wikkeling er nog af, zodat ik het oorspronkelijke aantal windingen weet.

Beginnersvraag: in de schema's zie ik de wikkelingen beginnen bij de kern en dan naar buiten lopen, van daar naar de volgende pool van buiten naar binnen.
Is dit een voorstelling van de werkelijke gang van zaken, of mag je bij de volgende pool ook weer van binnen naar buiten wikkelen?

Ik heb inmiddels een nieuwe motor voor het heet geworden exemplaar, dus ik kan de sterkte van de magneten enigszins vergelijken.

Ik heb deze motor afgelopen weekend getest met een 42 mm oppervlakteschroef en de motor wordt amper warm; er lopen echter wel forse stromen, want de 3S 3300mAh 20-30C lipo is lekker warm als de snelheid terugloopt en ik de boot binnenhaal.
Ten opzichte van een binnenloper zijn de vaartijden 'belachelijk' lang (geschatte vaartijd 10+ minuten vol gas), maar de topsnelheid nog te laag; ik ben echter huiverig om nóg grotere props erop te schroeven, omdat de waterkoeling voor de buitenloper alleen indirect de stator koelt.

Eerst zondag a.s. maar eens zien hoe deze set-up ten opzichte van de competitie voldoet.

Groeten, Jan.
 
een grotere prop geeft een lagere topsnelheid, of in ieder geval bij vliegtuigjes is dat zo. Maar als je een schatting van je toerental hebt kan je samen met de spoed van je prop de maximale snelheid met die prop berekenen.
Qua koeling: zou je niet gewoon met een slangetje water op de stator laten druppelen? Zolang je wikkelingen geen kale plekken hebben zou dat toch goed moeten gaan. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je een buitenlopertje normaal koelt op zo'n speedbootje. Ik zou in mijn naïviteit een natte sump maken waar het water door de rotor uit geslingerd word.
 
... Beginnersvraag: in de schema's zie ik de wikkelingen beginnen bij de kern en dan naar buiten lopen, van daar naar de volgende pool van buiten naar binnen. Is dit een voorstelling van de werkelijke gang van zaken, of mag je bij de volgende pool ook weer van binnen naar buiten wikkelen? ...
Alleen de wikkelrichting, ClockWise of CounterClockwise, is van belang. Ook belangrijk is welk eind van de ene wikkeling verbonden wordt met welk begin van de volgende wikkeling. Weet je al of de wikkelingen in ster of in delta geschakeld stonden>?

Als je zo'n beetje door de site van Ralph Okon bladert (aanrader, Ralph is DE wikkelguru), zie je dat er verschillende manieren van LRK en dLRK lijken te zijn maar ze komen allemaal op hetzelfde neer.
Deze motor is dLRK gewikkeld, alle statorpolen zijn 'bespoeld'. De fabrikant is zuinig geweest met koper, als je met de hand wikkelt, kun je dikkere draad gebruiken. De weerstandsverliezen in de draad zullen afnemen waardoor de motor koeler loopt. Of je kunt er voor kiezen om er meer stroom door te laten lopen.

Goede dLRK wikkelmanual door 'Timocharis' alias Dave North:
Winding Distributed LRK Using The 24-gram Hexkit - RC Groups

Heb je deze wikkeltips al gezien? The checks and tests may save you from *frying* your controller or/and motor. Thread is active, bookmark it for future reference and subscribe to it:
diy motor building tricks - RC Groups
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik denk dat het beter is om hem niet meer te gebruiken.
Zoals al voorbij kwam hebben de magneten al een thermische opdonder gehad maar je stator ook. Die is opbebouwd uit hele dunne laagjes staal en soms ook enigzins elektrisch geisoleerd door een lak/lijm laagje. Deze zal ook verbrand zijn zo aan de verkleuringen te zien.

Gr. Dennis
 
Magneten bij supermagnete.nl - De sterkste magneten ter wereld .
Op RCGroups heb ik de nodige geredde motoren gezien die ook zo verbrand waren als die van Jan. De isolatielaagjes tussen de staal-lamellen overleven het wel. Dat er wat puntcontactjes tussen de lamellen zijn, is geen probleem omdat De cirkelvormig lopen. Roest d.m.v. zuur wordt ook wel toegepast als isolatie.

De ijzerlamellen zijn altijd van elkaar geïsoleerd (net als bij een elektrische transformator), anders zou de stator één grote ijzermassa zijn, met grote wervelstroomverliezen als gevolg. Zie deze wervelstroomdemo flimpjes:
eddy current effect demo videos - RC Groups
 
Laatst bewerkt:
@ Ron.

Ik twijfelde een beetje vandaar de vage bevestiging. Wist niet of alleen opdelen in losse plaatjes ook werd toegepast zonder isolatie. Maar niet dus.

Filmpje met die BBQ spatel laat wel goed zien wat het doet als er rondom verbindingen zijn.

Gr. Dennis
 
Om het nog wat ingewikkelder te maken, het zou best zo kunnen zijn dat je, ondanks die isolatie tussen de plaatjes, toch nul weerstand tussen het begin van het eerste plaatje en het einde van het laatste plaatje meet (meetpennen natuurlijk wel door isolatie krassen). Puntcontacten of zelfs lijncontactjes zijn namelijk geen ramp, met mate, omdat de stroom niet in rechte lijnen maar in cirkels (wervels, draaikolkjes) wil lopen. Het is alsof de elektronen de open deurtjes voorbijlopen.
Het kan ook zijn dat de statordrager (alumium) de plaatjes met elkaar verbindt. Dat is niet zo erg, op die plaats is het magnetisch veld gering, en daarmee ook de wervelstromen daar.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ron,

Ik heb er nog geen tijd voor gehad, afgelopen week + weekend was/waren een beetje hectisch vanwege de voorbereidingen voor de races in Leusden afgelopen weekend.

Inmiddels is de nieuwe motor binnen, dus ik zal eerst een vergelijkend magneetveldsterkteonderzoekje doen.

Groeten, Jan.
 
Back
Top