Motoryacht Apollo

Modelbouwvrienden,

Al geruime tijd ben ik bekend met het modelbouwforum en lees met veel plezier de vaak waardevolle bijdragen van modelbouwcollega's. Het leek mij nu wel eens aardig zelf ook een bijdrage te leveren in de vorm van een bouwverslag. Het gaat om een echte klassieker:

Motoryacht 'Apollo' uit de modelbouwserie van Robbe (>30 jaar geleden).

Misschien is het aardig in navolging van de RC Zweefvliegers ook eens een 'Vintage Cup' voor schepen te organiseren?

Groet,

Jan

Zoals in die tijd gebruikelijk was, werd er een eenvoudig polyester-rompje geleverd en additioneel een aantal balsa onderdelen voor het dek en het dekhuis. Op deze wijze werd de beginnende modelbouwer bekend gemaakt met het bewerken van balsa en het verlijmen ervan:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze bouwdoos heb ik gekocht vanaf marktplaats en de vorige eigenaar had al een begin gemaakt met uitsnijden van de balsa onderdelen. Zelf heb ik nog een electro-motor liggen die qua capaciteit voldoende moet kunnen leveren om de Apollo een leuke snelheid te kunnen geven.

full

Ieder onderdeel probeer ik zo origineel mogelijk te houden. De koppeling tussen motor en motor-as stamt ook uit de tijd dat de Apollo op de markt kwam. Deze koppelingen zijn onverwoestbaar, maar hebben als nadeel het iets hogere gewicht en grotere afmetingen.

full

Flex-assen bestonden nog niet evenals carbon-motorspanten. Alles werd vervaardigd uit materialen en constructies die ruimschoots voorhanden waren. Balsa, grenen(-hout) en de metalen slangklem. Het was een grote uitdaging motor en schroef-as netjes uitgelijnd te krijgen. Anders ontstond er speling wat resulteerde in verlies van energie (trilling, herrie).

Zoals te zien op de foto heeft de vorige eigenaar al een poging gewaagd het dek te verlijmen met de romp. Het dek heb ik alsnog zelf gesneden uit een stuk berkentriplex. (Helaas op het oog, aangezien de tekening niet meer beschikbaar was bij het bouwpakket.)

full

Zoals te zien op de foto heeft de vorige eigenaar al een poging gewaagd
==============================================
En waar staan die foto.s dan wel:nooo:
mvg
Frewderik:D:D

De Privacy-instellingen voor het foto-album stonden niet goed afgesteld. Vandaar dat de foto's niet goed zichtbaar waren. Nu zijn ze als het goed is wel zichtbaar...

Leuk om te zien Jan,
Heb zelf ook ongeveer 20 boten uit de begin tijd van robbe.
De apollo heb ik ook gehad en is een zeer leuk bootje,
De motor die je nu bij de boot hebt is eigenlijk voor een andere robbe boot nml de robbe nessy(een speedboot)
En is veel te groot voor een boot als de apollo en werkt op een spanning van ongeveer 24v(20 nicad cellen)
De motor welke robbe erin bouwde was volgens mij een marx monoperm.
Het type motor wat op de foto staat is volgens mij een eltmax 30

@Willem
:mrgreen: bedankt voor de tip! De motor is intussen omgedraaid.

@rfhead
De MarxMonoperm heb ik inmiddels toegepast in een sleepboot, voor de boegschroef wel te verstaan. Deze Apollo wordt iets minder tam als het origineel uit de jaren '70. ;)

Deze Apollo wordt iets minder tam als het origineel uit de jaren '70. ;)

Ja, dat kun je wel zeggen! Even een waarschuwing, die motor is toch zeker anderhalf maal zo sterk als een speed 700 Neodyn ..... Of tewel, die kan een twee tot drie keer grotere speedboot verrekte snel over het water laten bewegen! Daar ga je je handen aan vol krijgen! Met accu's erbij wordt het geheel waarschijnlijk ook nog eens veel te zwaar.

Zo'n bootje loopt ook al heel mooi en erg snel met een speed 400 er in. Is maar een tip.

hallo
ik heb de eltmax inmiddels in een sportboot gemaakt
van 650 mm met 12 volts nicad maar nog geen proef
gevaren
de apollo is inmiddels af inclusief kapitein met met
mabuchi motor ook hier moet ik nog mee proefvaren
maar wachten op mooier weer
groeten jan hunter

Back