Motoscafo Anti Sommergibile.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pompebled, 21 dec 2011.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Pfff, je maakt het wel spannend Jan. Het had zo te zien weinig gescheeld of ze was helemaal volgelopen. Nu maar hopen dat de schade meevalt.

    Dat lijkt me inderdaad geen overbodige luxe.:D

    Ik moet over een tijdje ook gaan proefvaren met een "open" bootje. Ik weet nu wel waar ik extra aandacht aan moet gaan besteden.

    Groet,

    Ad
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Jan, bij jou wordt de elektronica tenminste regelmatig getest op waterbestendigheid! :D
    Maar... de plaatjes spreken verder boekdelen! Schitterend!

    Vaarbeeld... prachtig! Die golf... wel dat is er een van het type pseudo-tsunami... voor het model. Lees ik na over die boten, waren golven van zowat 1 meter bij de 1:1 al een probleeem, kon er niet gevaren worden. En zie hier, een model sleeptank waardig! Een bewijs dat de Italianen destijds een probleem hadden, naast dat de motoren altijd stuk waren... of de props aan gort...
    Welke schroef had je er nu onder?

    Groetjes Bas
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ad,

    Na de boot, die de hekgolfjes maakte waar de boot bij volliep, kwam er nog eentje achteraan, die gelukkig heel langzaam voer, even goed liep dat kleine rimpeltje over het resterende minieme vrijboord heen en dacht ik dat de boel zou vollopen en zinken...

    @ Bas:
    De vaarfoto's zijn gemaakt met de X-60 mm schroef er onder.

    De romp is inderdaad op z'n best als er weinig tot geen golfslag is; kleine kabbelgolfjes loopt de boot mooi overheen, maar zodra er meer beweging in het water komt wordt het vaargedrag in plané onvoorspelbaar en krijgt de koersvastheid regelmatig een opdonder, de boot schiet alle kanten op en ik heb al mijn vaardigheden met speedboten nodig om de boel overeind én in het rechte spoor te houden.

    Maar het ziet er prachtig uit dat vaarbeeld...

    Groeten, Jan.
     
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    jeetje u heeft ook zo'n geluk met zo'n open boot he! ;) maargoed het vaarbeeld ziet er prachtig uit!

    gr. Sam
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Je maakt het wel spannend, Jan. Wel een paar schitterende foto's, vaarbeeld is prima. Zou het origineel ook zo nerveus zijn geweest als je model? Gezien de Fyra zou je dat wel verwachten...
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Als je gaat zoeken naar dit type boten, dan vind je een hele rits euvels en mankementen, van kapotte motoren tot schade varen (bodemdelen stuk) als de golven hoger dan een meter waren.

    Op vlak water rond de 44 knopen, maar wanneer heb je dat...

    Het origineel had een schegje vóór de eerste step om te zorgen dat de boot in snel genomen bochten niet hopeloos weg zou driften, dat doet mijn model dus ook, want die scheg staat niet op mijn tekening.
    Voor snelle bochten moet je ruimte hebben, anders eindig je in de walbeschoeiing.

    Groeten, Jan.
     
  7. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Pff, jij maakt het spannend, bijna een motoscafo submergibile.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Gister en vandaag bezig geweest met de beide 'Wasserabweisleisten', die op tekening staan.
    Hiervoor een laatste stuk ramin uit mijn voorraad geweekt in kokend water en met klemmen op de op de romp afgetekende plaats vastgeklemd en laten drogen.

    Dat de radius krap is weet ik nog van de beplating en ook de latten kraakten vervaarlijk bij het op de boeg in model buigen.

    Daar ik de boot wil meenemen naar Drachten, heb ik het niet gered om ze ook nog vast te lijmen en met stiften te zekeren, want dan was de epoxy morgen niet voldoende uitgehard geweest om de klemmen er af te kunnen halen en met kaal hout varen lijkt me onverstandig.

    De lijsten komen er dus volgende week pas op.

    Wél zit er een volledig dek op van hetzelfde transparante materiaal, zodat vollopen (hopelijk) niet meer voor zal komen.
    Het zal morgen wel warm worden voor motor en elektronica in de hierdoor ontstane 'broeikas', hopelijk werkt de waterkoeling goed genoeg, want dat heb ik nog niet kunnen testen onder deze omstandigheden.
    Ik heb uit voorzorg een schroef met kleinere spoed gemonteerd, eens zien hoe dat vaart.

    Mocht ik stilvallen dan is er in ieder geval sleepboot assistentie genoeg.

    Groeten, Jan.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag in Drachten vrij veel gevaren, na afloop was de motor ruim 47°C.
    Dat viel me alleszins mee, omdat het onder het transparante dek een afgesloten 'broeikasje' was in de zon.

    De waterkoeling werkt dus goed.
    Ook was de aandrijving minder luidruchtig, omdat ik gisteren nog een lichte slingering in de schroefas, vlak bij de koppeling had recht getikt.
    Vóór het uitrichten zag je het koppelingsdeel op de schroefas héél licht slingeren, wat bij 10.000 toeren uitgroeide tot aardig wat lawaai (en belasting voor het voorste naaldlager).

    Minder leuk was dat de ontvanger weer begon te miepen over een slechte ontvangst, op een meter of 60-70 vanaf de zender viel de boot dan ook stil en moest ik de zender hoog houden om weer beweging in de boot te krijgen.

    Als de opbouw er op zit zal ik de antenne zo hoog mogelijk in de romp monteren, eens kijken of dat helpt.

    De lader slaat net af; er is 4933mA ingeladen (in de twee 4800mAh lipo's, die parallel geschakeld zijn), net over de helft van de vaartijd, dus.

    Wat betreft het vaarbeeld; ik ben begonnen met een 60 mm prop met een lage spoed en ik was niet onder de indruk.
    Na een wissel naar de 60 mm prop met hoge spoed was het vaarbeeld op 50% gas behoorlijk 'scale', de neus komt er nét uit en de steps doen hun werk, de boot laat zich netjes door alle mogelijke bochten sturen zonder dat de boot dreigt uit te breken.

    Pas boven half gas begint de romp dusdanig vrij te lopen dat 'ie begint te driften in de bochten, met enige voorzichtigheid nog goed te sturen, al is wat meer ruimte tot de wal aan te bevelen.

    Bij vol gas gaat de boot er als een speer vandoor en vaart alleen nog maar op de laatste centimeters van de romp en de steps.

    Teveel roeruitslag eindigt onvermijdelijk in een spin, waarbij de achterkant de voorkant inhaalt, de boot ligt abrupt stil met de neus 180° de andere kant uit en ik ben blij, dat er een dicht dek op zit, zoveel water komt er dan over.

    Met schaalsnelheid heeft dit natuurlijk weinig te maken, maar leuk is het wél!

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2013
  10. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    mooi dat hij goed vaart! Gefeliciteerd!
     
  11. peter91

    peter91

    Lid geworden:
    21 apr 2011
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Emmen
    Het was echt een bommetje op het water af en toe! Maar wel leuk :)
     
  12. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    He Jan!

    Ik heb je bouwverslag altijd wel stiekem mee gevolgd en was gister leuk om hem eens in het echt te zien.
    Je kon een mooie tijd varen op je accu, en ze wou ook erg snel.

    Zag er allemaal keurig uit, ben benieuwd als je straks wat verder bent met de bovenbouw enz.


    Succes,


    Jan
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Met het mooie weer van de laatste dagen wou het bouwen niet écht vlotten...

    Vandaag is wat koeler hier en ben ik na m'n werk nog even bezig geweest met het aanbrengen van de bakboord sprayrail:

    [​IMG]

    De positie had ik al afgetekend, vóór het klemmen opgeschuurd, ontvet en de zaak op z'n plaats geklemd.
    Vervolgens secondenlijm tussen het hout en de epoxy op de romp laten lopen.

    De rail gezekerd met houten pennen, die door de sprayrail en de huid in het achterliggende spant zijn gelijmd met houtlijm:

    [​IMG]

    Als de zaak straks droog is de klemmen er af en de uitstekende pennen vlak schuren.

    Morgen de stuurboord zijde, als alles er op zit nog een laagje epoxy met eventueel een stukje glasweefsel om het hout wat meer bescherming te bieden.
    Op de eerste foto kun je de beschadiging zien, die ik in Drachten heb opgelopen toen in wat te enthousiast het riet in stuurde.
    Eén laagje glasweefsel is niet voldoende om zoiets te vermijden, wellicht zet ik de bodem tot aan de sprayrail nog eens extra in het glas.

    Tot die tijd maar héél voorzichtig varen...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Heb ik vanmiddag nét de hele handel buiten staan om verder te werken aan de stuurboor sprayrail, wordt het rap donker, dus alles weer opgepakt en gekeken naar de fascinerende lucht, die in alle mogelijke schakeringen grijs komt aangestormd.

    Vervolgens een uurtje binnenshuis geweest en pas aan het eind van de middag verder gebouwd.

    Beide sprayrails zitten er op, morgen afwerken.

    Groeten, Jan.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi ambachtelijk Jan!
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Roel,

    Beide sprayrails zitten er inmiddels op, gisteren twee laagjes epoxy aangebracht.
    Momenteel staan de lipo's te laden voor een proefvaart straks.

    [​IMG]

    Zoals verwacht mocht worden werkt de sprayrail naar behoren, de boeggolf loopt niet meer omhoog naar het dek, maar wordt keurig afgebogen.

    Iets geheel anders is de oorzaak van de serie van vijf piepjes, die volgens de gebruiksaanwijzing van de zender een onvoldoende sterke ontvangst van het zendersignaal zou moeten zijn, dit bleek een slecht functionerende BEC van de regelaar te zijn, blijkbaar was de 'barbeque' bij de duurtest twee weken geleden niet zo gezond voor de BEC en is die beschadigd.
    Ik heb een externe UBEC ingezet en de testrun van vanavond bleef piepvrij.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik had ook van en van de HiModel regelaars de BEC gefrituurd.
    Geeft de volledige accuspanning door. :rolleyes:
    Gelukkig geen servo's in rook op...

    Dat was de oorzaak van het volledig ontregeld zijn, enige tijd terug. Kan zijn dat ik em verkloot heb, of dat ie zo is binnegekomen. Het LEDje brande heftigst van alle drie, de prog-card wordt bloed heet bij aansluiten... Regelen doet ie verder wel goed... Ruil hem om voor een nieuwe.

    Ziet er prima uit Jan! Mooi, mooi, mooi! Elke keer weer een stappie verder.
    Groente Bas
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Het is mooi, dat de ICE serie zo goed regelt in het lage toerentalbereik en jammer dat het ontwerp, of de uitvoering, niet vreselijk betrouwbaar is.
    Er zullen ongetwijfeld regelaars zijn, die even goed regelen bij lage toeren, maar die zullen waarschijnlijk duurder zijn.

    De Turnigy T-120 hoort daar duidelijk niet bij, bij deze regelaar komt de motor pas bij een derde van de knuppelweg tot leven, met een bak toeren waarmee je niet écht langzaam kunt varen...

    Nu ik de boel technisch vaarklaar heb, (op een schegje vóór het roer na (om de zooi onder het roerblad door te leiden) gaat het bouwen verder met het dek; dat moet ik even goed bedenken, want ik wil de opbouw afneembaar hebben om bij de lipo's te komen, én een groter dekdeel afneembaar maken om bij het binnenwerk te kunnen komen, want de 'brievenbus' onder de opbouw is daar veel te smal voor.

    Grootste uitdaging is de ronding van het dek, om dit zo licht mogelijk uit te voeren én deelbaar, vereist nog wat denkwerk...

    Groeten, Jan.
     
  19. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Dek lamineren uit laagjes fineer en onder druk laten drogen?
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Terug van vakantie aan de Weser, waar m'n neefje een filmpje heeft gemaakt:



    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina