MOVE WING

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 22 jun 2021.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Had nog een paar vleugels zonder kleppen liggen 240 cm span heb ik al eens gebruikt , maar zo vliegen zonder ailerons met een hoek van het bos bij de rand van de landing baan geeft mij te veel stres :(
    Ben dus nu een lichte romp aan het bouwen met 2 hevels die de vleugels laten bewegen.
    Stabillo blijft volledig vast , richting voorlopig ook.

    Ontwerp tekening

    Screen Shot 06-22-21 at 11.28 AM.JPG

    De zijflanken van de romp met de vleugelbuis en de de hevels , servo steun passen.
    Romp ligt op zijn kop bij passen van R vleugel.
    De veerstaal vleugel verbinder van 5 mm stak in een hardhouten klos die tussen de liggers is gelijmd, omdat staal op hout stroef loopt heb ik met een messing buis 6 mm de opening vergroot met de originele vleugel verbinder als geleiding, morgen epoxy aanmaken en de messing veugel buizen in de vergrootte opening lijmen.

    20210622_195303.jpg

    20210622_201149.jpg
     
    MaartenCornelissen en ramses vinden dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Vleugelsturing alleen op rol gaat heel goed. De hoogtebesturing kan, maar iedereen die het ooit geprobeerd heeft (mij zelf incluis) gaat vrij snel weer terug naar hoogtebesturing via het stabilo.
    Het is veel directer vliegen, waarbij vooral één probleem wordt ondervangen. Namelijk dat bij hoogtesturing vis de vleugel je als piloot geen enkele visuele indicatie hebt met hoeveel invalshoek je vliegt.
    Vooral bij wind, waarbij je de ene keer met de wind mee en dan weer tegen de wind in vliegt levert dit overtrek problemen op. Dit gebeurt zowel op de helling als op het vlakke veld.

    Ja het is (of lijkt) wel lekker simpel, maar ook de spelingsvrije aansturing zonder hysterese (waarbij de servo ook sterk meespeelt) bouwen is geen sinecure.
     
    ISOLA2, M.l.v.Doesburg en serge pot vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vond het heerlijk vliegen, een draaivleugel met vast stabilo.
    We hebben meerdere SIG Samurai's gehad, die vlogen op dat principe.
    Je moet wel alles goed uitgebalanceerd hebben zodat de krachten op de servo's niet te groot worden.

    GJ
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Leuk voor het meedenken, ik heb 2 sterke digitale servo's besteld, als de hoogte sturing tegenvalt ga ik de stabilo aansturen, hopelijk is alles dan nog heel :D
    Of misschien beter voorkomen en gelijk de stabilo aansturen en je wijze raad opvolgen :beer:
    Wat ik me wel afvraag hoeveel ° de vleugel nodig heeft ?
    Het scharnierpunt van de vleugel ligt op 70 mm van de voorkant met een koorde van 190 mm .
    Ligt het drukking punt zo altijd voor het draaipunt? dat kan het probleem van speling opvangen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2021
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals ik schreef, Gerben en ik hebben de Samurai gewoon gevlogen met draaivleugels en dat vloog aan de Noordzeekust met harde wind hartstikke goed en leuk.
    Ook hoog en laag stuurde perfect, je kan heel kort draaien zonder hoogte te verliezen.
    De eerste vluchten was het wel altijd even zoeken wat het instelhoekverschil moest zijn.
    Wat jouw model betreft denk ik dat het ook trial en error word bij de eerste vluchten.
    Maar dat geeft zoveel voldoening als het dan eindelijk vliegt.
    Bij de Samurai zat een aluminium setje met hevels.
    Ik heb beneden nog een paar rompen liggen en in 1 zit nog zo'n setje, ik kan dat wel even fotograferen en meten als je daar wat aan hebt.
    Koorde is denk ik ook zo rond die 200mm.
    Profiel was een RG14 en stabilo gewoon een V staart van een platte plank.

    GJ
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ GJ Foto en maten zijn welkom :beer:
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb gemeten.
    Koorde van de vleugel is 220mm
    De pen waar ie om draait, de vleugelbuis, zit op 85mm van de neuslijst.
    SAM_4422.JPG

    Van het hart van de vleugelpen tot de hevel die de vleugel beweegt, 35mm
    SAM_4424.JPG

    De hoogte van de hevel, dus eigenlijk je roerhoorntje dat naar de servo gaat, 17mm
    SAM_4425.JPG


    En nog een kijkje van binnen.
    SAM_4426.JPG



    Heb je hier iets aan?

    GJ
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt :thumbsup: , mijn maten 60 mm afstand vleugelpen en aanstuurpunt en 50 mm lastarm naar de servo., servo arm russen 12 en 18 mm nog te testen
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die foto's van gjvo zijn van mijn ex-Samourai (hij ging/gaat er mallen van trekken geloof ik) en die is het duin in gekwakt omdat hij op hoge snelheid geen up meer wilde geven, was volgens tekening gebouwd (niet door mij) en 7,5kg servo's er op maar het was trekken en laaaaaang wachten tot hij kwam.

    Dus die hevelverhouding t.o.v. het draaipunt was niet geschikt om zonder hoogteroer te vliegen
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De servo gaat bij 45° uitslag bij een lengte van 12 mm en een hevel van 50 mm een uitslag geven bij de vleugel van 45/ 4,16 =10.8 °
    Denk dat dit genoeg is of zelf te veel.
    De servo 9.5 kg/cm metal gear digitale servo
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij hebben ze altijd zonder hoogteroer gevlogen, bij harde wind (want wij gingen pas naar het duis vanaf 5 Bft).
    De hevels leverde Look erbij, want het waren kopietjes.
    Enige wat ze niet konden was dynamic soaring, toen vouwden we ze binnen 3 rondjes op.

    P.S. de mal is al getrokken en er liggen al 2 rompen klaar..

    GJ
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat snap ik, ik vloog dat ding ook niet bij minder want dan bleef hij bijna niet boven, maar zodra het qua snelheid leuk werd werd het qua sturen niet leuk en na die klapper heb ik nooit meer de behoefte gevoeld om daar echt wat mee te doen.

    Gaaf dat je er wat mee bent gaan doen!!

    Heb er heel eventjes aan gedacht maar
    m'n 'conventionele' RCRCM Tucan is aanmerkelijk sneller en wenbaarder dan de Ninja ooit geweest is dus qua vlot vliegen ben ik voorzien;)
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Samourai bedoel ik:confused:
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Deze vooral voor thermiek, met 248 cm span en 1200 gr .vliegklaar.
    De laatste keer dat ik met deze vleugels vloog ( RES ) vliegklaar 1400 gr , te veel vermogen maar dat heeft me toen gered , verticaal voor het bos omhoog maar die redding had wel de 5 mm verenstaal pen geplooid, 12° V stelling ipv. 6°.
    Misschien had ik met die 12 ° een nieuwe poging moeten doen om er mee te vliegen, beter reageren . :weetnie:
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vleugel beweging , deze beweging is het resultaat van een servo arm van 8 mm en een hevel van 50 mm , 45° / 6.25 = 7.2 °



    Na inlijmen van vleugelbuis en stuurpin een nieuwe afdekking ( versteviging ) van de wortelrib

    20210625_180941.jpg

    Met de rest van de epoxy staart op stabilo gelijmd en uitgericht


    20210625_180832.jpg
     
    M.l.v.Doesburg en Berrie vinden dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zoals gewoonlijk een goed gekoelde motor

    20210701_095157.jpg

    20210701_095314.jpg

    De toegang tot accu en servo's
    0.8 mm triplex

    20210701_095208.jpg

    20210701_095256.jpg

    Staart ingelaten in de stabilo en versterking 0.8 mm triplex

    20210701_095437.jpg
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De aansturing van de vleugel doe ik met de set-up van de V staart, maar na een test meting zie ik dat de vleugels maar over de halve uitslag , dus 3.6° up en down bewegen, logisch er moet nog extra uitslag inzitten om te rollen.
    Nu vraag ik me af of 3.6° voldoende is om in alle omstandigheden en snelheid de controle over de hoogte te behouden tijdens het invliegen.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar kom je maar op 1 manier achter denk ik;)
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Denk ik ook, handstart boven het hoge gras beginnen , moet ik natuurlijk iemand vinden die kan lopen en werpen, :jan: :rofl:
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die maat zwever is door iedereen nog wel redelijk te gooien toch?

    beeld je eens in hoe je kist zou vliegen als je een conventionele vleugel gebouwd zou hebben en de instelhoeken van de linker kan 1° omhoog en de rechterkant 1° omlaag zou staan?
    Dan is 1 graad ineens heel erg veel
     
    xat vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina