MPX Easystar (Niet voor het beginnersforum)

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Mag ik iets vragen?

Ik heb een MPX Easystar en ben hier reuze tevreden over. Nu gebruik ik hem echter om foto´s mee te maken. Dit gaat allemaal prima (vlieggewicht tussen 900 en 950 gram), maar ik zou toch graag de vleugelbelasting iets omlaag brengen.

Nu is de vraag... of een ander model zoeken, of de Easystar vergroten.

Dat laatste door bijvoorbeeld een tweede vleugelset te gebruiken om de originele spanwijdte te vergroten. Maar zou je bijvoorbeeld ook deze tweede vleugelset gewoon boven de oude kunnen plaatsen en dan een dubbeldekker Easystar maken?

Kortom, hoe zou je bij de Easystar de vleugelbelasting kunnen verlagen zonder te veel gewicht toe te voegen of veel extra vermogen nodig te hebben?
:D

Hoi Eelco. Ik zou de spanwijdte vergroten, dat lijkt me 't makkelijkst. Vergeet niet om het oppervlak van de staart ook te vergroten met hetzelfde percentage.

Alternatief is misschien kleine 'stub wings' (ik weet daar geen goed nederlands woord voor) onder op de romp. daarmee krijg je dan een soort 1½-dekker. Of zouden die dan voor de camera zitten?

ik zou de vleugel vergroten, meer spanweite.
als je een tweedekker gaat maken duwen zowel de bovenste vluegel als de onderste vleugel lucht naar beneden, maar je kunt niet echt lekker lucht twee keer naar beneden drukken waardoor je met een tweedekker een behoorlijke weerstands toename hebt voor vrij wienig lift. daarbij komt nog dat je met een twedekker twee keer zoveel tippen hebt, vier dus. dat wil zeggen dat je dus ook ineens 4 tipwervels krijgt en dat wil je natuurlijk ook niet. het enige voordeel is in mijn ogen dat je makkelijker een stevige konstruktie kunt maken, maar met de huidige kunstoffen mag dat eigenlijk geen argument zijn.

Groeten Halmar

Oké...? Spanwijdte vergroten dus. Met hoeveel is dan de vraag. Hebben jullie daar ook een idee over?

Bijvoorbaat dank.
:D

Hoe groot wil je je vleugelbelasting hebben? Als je dat weet kan je de vergrootte span. gewoon uitrekenen, koorde*span. in dm2
totaal gewicht/totaal dm2 word gebruikt om de vleugelbelasting uit te drukken.

Harold heeft een faq waar gangbare vleugelbelastingswaarden netjes in staan uitgelegd.

Mvg
Tim

Hou rekening met de juiste verhoudingen van het vliegtuig. Als je de spanwijdte veel vergroot, dan moet ook oppervlak van kielvlak en stabilo groter of staart langer.

Back