Mpx Funcub xl servo problemen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Cnn, 5 okt 2019.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Goedenavond.

    Na 3 dagen solderen en een hoop ergernis ivm de bezetting van de eet tafel hebben we het volgende bereikt.

    De powermultilight kit werkt!

    Maar de servo's in de vleugels niet meer (rolroeren en flaps).

    Heb 2 mpx 6pin stekkers per vleugel ingebouwd. Solderen zijn goed en geen sluitingen.

    2 servo's per mpx stekker. Allemaal een eigen plus en min. Kabels vervangen voor dikkere exemplaren omdat ik wel eens last had van spastische servo's in de vleugel( constant van het ene uiterste na het andere).

    Nu begon het gister avond toen ik trots in de woonkamer mijn lampjes wilde laten zien die op een aparte 2slipo werken. De flap begon op en neer te gaan tot hij niks meer deed. Dus beide flap servo's vervangen voor 2 hitec 5245mg servo's.
    Nog steeds het zelfde. Alleen gewelddadiger omdat deze eem stuk krachtiger zijn. Bec spanning van 5.8 naar 6.5v gebracht. Ook dit had als resultaat dat het allemaal wat extremer werd. Alle mpx stekkers nogmaals vervangen maar hielp ook niet.

    Ben enigzins ten einde raad. Ik gebruik een futaba t18sz.

    Ik zal zo even kijken of ik een filmpje kan uploaden..

    Mvg Niels
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb je de spanning al gemeten tijdens dit verschijnsel?
    Het zou kunnen dat de bec niet genoeg stroom kan leveren .
    Welke regelaar gebruik je ? hoeveel stroom kan deze leveren ?
    Als je geen voltmeter hebt kan je beginnen met 1 voor 1 alles aan te sluiten.
    Maar wel stap voor stap werken .
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    De Ubec die ik gebruik is een 10a castle creations. Nu weet ik dat die 10a alleen is als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen een 25a ubec gemonteerd, maar met hetzelfde resultaat. De bec van de regelaar gebruik ik niet. Spanning heb ik nog niet gemeten. Gewoon een voltmeter op de plus en min op de ontvanger doen?
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat ligt niet aan de dikte van de bekabeling, wat voor type/merk bec heb je in gebruik?
    Het lijkt er op dat jou bec onvoldoende stroom kan leveren.
    En zet de spanning ff als de wiedeweerga terug op 5,8V of nog een tikkeltje lager, 5V

    Oh ik zie dat ik net een tikkeltje te laat ben met mijn reactie, maar zet wel ff je spanning terug, dat vinden de servo's heel wat fijner.

    Met wat voor soort accu wordt je ubec gevoed?
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ik dacht eerst dat het een voltage drop was. Vandaar wat hoger gezet. Dacht dat servo's wel tegen 6.5v bestand waren. Maar zou hem terug zetten. Heb een filmpje gemaakt waar ik zo even de YouTube link van zal sturen. Met 2 servo's direct in de flap kanalen gebeurt er niks geks. U had het erover dat het niet aan de dikte van de kabels lag. Mpx heeft er een grote terugroep actie op gehad alleen blijft het probleem zich bij mij voor doen.

    Bec krijgt ze spanning van de 6s Boord lipo. Ik weet dat de te leveren stroom aardig daalt naarmate de voedingsspanning toeneemt. Vandaar ook een erg grote bec geprobeerd. Maar veranderde niks
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2019
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    De 2 servo's op de romp had ik direct in de ontvanger gedaan. Toen gebeurde er niks geks en werkten ze gewoon naar behoren.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als het een CC BEC 1.0 is, dan kan de bec bij 6S, max 5A continue leveren en een piek van 10A.
    Default bec spanning 5.1V en dat is eigenlijk al meer dan genoeg voor de hele besturing.
    Hoe lager de spanning, zo veel te lager is de stroom die een servo trekt.
    Die BEC is zwaar genoeg bemeten voor deze toepassing.

    Dus je hebt ooit een nieuw set kabels ontvangen?

    Je hebt nu alleen problemen bij de flap's, treden die problemen ook op bij de ailerons?
    Zo nee, wat gebeurd er als je flap's en ailerons op de ontvanger met elkaar omwisselt (stekkertje om steken), gaan de ailerons dan flapperen?
    Zo ja, dan zit het probleem in de ontvanger.
    Blijven de flap's flapperen, dan zit het hem in de bekabeling tussen de ontvanger en flap servo.
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Je hebt nu alleen problemen bij de flap's, treden die problemen ook op bij de ailerons?
    Zo nee, wat gebeurd er als je flap's en ailerons op de ontvanger met elkaar omwisselt (stekkertje om steken), gaan de ailerons dan flapperen?
    Zo ja, dan zit het probleem in de ontvanger.
    Blijven de flap's flapperen, dan zit het hem in de bekabeling tussen de ontvanger en flap servo.[/QUOTE]

    Als ik 2 andere hitec 5245 in de flap channels van de ontvanger druk en de verlengkabel verwijder doen ze het goed. Maar wat zou er mis moeten zijn met de bekabeling? Heb stekkers in de vleugels vervangen voor solderingen ivm lagere overgangsweerstand.

    Ik had nu de geüpgradede kabels van mpx gemonteerd.

    Ja bij de rolroeren ook. Voorheen ook richting en rolroer. Maar die zijn nu aardig tam. Als 1 flap begint raar te doen gaat soms de naast gelegen rolroer ook mee doen. Heeft dit te maken dat er iets begint te storen door de hoge weerstand van de flap ? Alhoewel het 2 kabels zijn, lopen ze wel in 1 kabels goot in de vleugel
     
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hoe lager de spanning, zo veel te lager is de stroom die een servo trekt.


    Ik dacht altijd hoe hoger de spanning hoe lager de stroom kon zijn om zijn stelkracht te bereiken. P=UxI. Vandaar dat ik de spanning omhoog gegooid had. Heb meerdere cc v1 becs in auto's en vliegtuigen gehad die het hebben begeven. Maar dit zijn allemaal small size servo's. Lijkt me sterk dat hij dit niet trekt. Maar zoals ik al zei met een 25ampere bec van castle( zo een grote met koelribben voor bigscale auto's met hv setup) doet hij het ook. Denk daardoor persoonlijk niet dat het aan de bec ligt.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik verwacht dat jou BEC de (piek) stroom vraag niet kan bij sloffen.

    Als je een beetje kennis hebt van elektronica is het vrij eenvoudig om de BEC daarmee een handje te helpen.
    Sluit een condensator (elco van ±1000µF/25V low ESR) aan op één van de servo kanalen.
    Of plaats dicht bij elke servo een elco van (±100µF/16V low ESR).
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb geloof ik nog ergens een condensator liggen. Het gekke is als ik niks doe gebeurt het. Puur de flaps die in de nulstand moeten blijven(zwaartekracht). Ik las een stuk over magnetische velden die kunnen ontstaan door de plotselinge wisselingen van gevraagde spanning em stroom. En deze een storing kunnen afgeven op naast gelegen kabels. Remedie gedraaide kabels?

    Ga het morgen eerst eens met de condensator proberen.

    Maar ik had het al met een andere bec vandaag geprobeerd. Zal even een link opzoeken. Die is zeer zeker voldoende.
    https://www.rcracingtwente.nl/product/castle-creations-cc-bec-pro-20a-maximale-input-50-4v-12s/
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb je mijn raad opgevolgd , een voor een alles ontkoppelen ?
    Als dat niet helpt, ga eens met je zender verder van je ontvanger of met je toestel naar een andere plaats.
    Volgens mij is het dan een omgeving storing.
    Heb ooit bij een klant een volledige PC vervangen, zonder resultaat, uiteindelijk was de oorzaak het inschakelen van een ander toestel.
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nee nog niet. Zal het straks proberen. Wel in de de kanalen rechtstreeks 2 servo's gedaan. Toen werkten ze goed
     
  15. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Dan lijkt me het probleem in de bekabeling van de vleugel te liggen,heb je de servokabels in de vleugel gesoldeerd of gebruik je kant en klare verlengkabels?
    Hoe is de kabelverbinding tussen je ontvanger en vleugelaansluiting?
    Werken je servo`s van hoogte en richting wel normaal?
    Je hebt toevallig geen mixer op aktief staan?
    Heb je de ligging van je ontvanger antenne al gecontroleerd?
    Je ziet het er kunnen meerdere factoren een rol spelen,gewoon zoals eerder genoemd stap voor stap te werk gaan en als tip zou ik alles noteren wat je doet.
    Succes.
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Geprobeerd met alleen de flaps erin. Resultaat het zelfde
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Hallo.

    Ik gebruik mpx stekkers voor de servo's ( vleugel naar romp). De kabels naar de ontvanger zijn nieuw.

    Verlengkabels gesoldeerd.

    Ik gebruik 2 futaba R7008sb ontvangers. Deze ook al buiten het toestel geplaatst maar zonder effect

    Het irritante is dat ik de bekabeling in de vleugels 2 maal opnieuw heb gesoldeerd. Omdat ik ook verwachte dat het daar aan lag. Het zijn mooi gevloeide solderingen. Mpx stekkers geïsoleerd met hete lijm. Servo bekabeling in de vleugels met krimpkous.

    De flap servo heeft zich ondertussen half uit de vleugel gewerkt. Zal een leuk karwei worden. Waren sinds gisterenavond ingelijmd.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hier een filmpje met alleen de flap servo's in de ontvanger. Excuses voor het slechte video werk. Maar werd enigzins zenuwachtig van de propellor op gezicht hoogte. Had geen zin hem weer de demonteren

     
  19. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Treed het probleem ook op als je een test opstelling maakt buiten het model met de servo`s rechtstreeks in je ontvanger?
    Hoe heb je je Multi light aangesloten,ook via de mpx stekkers van je servo`s?
    Sorry voor de vele vragen,maar probeer bepaalde zaken uit te sluiten.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2019
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Heb een vergelijkbaar probleem met twee MPX Tiny-S (bouwgelijk aan de Hitec HS-81) analoge servo's. Zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/hs225bb-servo-draait-vanzelf-heen-en-weer.251880/#post-3982000 Na inschakeling beweegt de servo soms met veel geweld van links naar rechts. Servo's zijn vervangen en het probleem is niet terug gekomen. De servo's werden gebruikt voor aansturing van de ailerons. Er zijn ca. 70 cm lange verlengkabels gebruikt. De draden daarvan zijn in elkaar gedraaid (getwist).

    Vergelijkbaar met jou probleem is het gebruik van verlengkabels. De kabels die ik gebruik zijn goed. Daar twijfel ik geen moment aan. Het zijn doorgeknipte fabrieksverlenglabels waar stukken draad tussen zijn gesoldeerd. Elke las is met krimpsokjes geïsoleerd en de drie krimpsokjes worden bij elkaar gehouden door een vierde krimpsok. Toch verdenk ik de verlengkabels. Twee andere MPX Tiny-S servo's, direct aangesloten op de ontvanger veroorzaken geen problemen.

    Ben benieuwd naar de oorzaak van de geconstateerde problemen met de servo's.
     

Deel Deze Pagina