MPX Mentor reparatie

Hallo,

Bij een onfortuinlijk verlopen sleepstart heb ik schade opgelopen aan mijn Mentor. Een van de te repareren puntjes is er een waarvan ik niet weet of dat wel te repareren valt.

De motorophanging is gebroken. Foto's verduidelijken deze schade.

uzytu5uj.jpg

ybyju7aj.jpg

5azuze6y.jpg

Ook de andere kant is op dezelfde wijze gebroken.

Nu heb ik altijd begrepen dat CA de beste luimkeuze is voor elapor. Kan ik deze stukjes nu gewoon met CA terug lijmen? Zou dat sterk genoeg zijn? Dat zou namelijk betekenen dat de gehele motorisering aan deze lijmverbinding hangt...

Iemand daar zinvolle gedachten over?

Ik zou het inderdaad eerst lijmen.
Dan kijken of je dit op 1 of andere manier kunt versterken.
Ik denk inderdaad dat alleen de lijmverbinding niet genoeg is.
Weet alleen niet hoe de rest van de constructie is, en hoe die dan te versterken is?
Misschien een plaats er overheen lijmen als daar ruimte voor is?

Bijna niet..

Dit is het uiteinde van een lange plastic staaf die tegen de romp zijde zit gelijmd. Normaal werden de motorkrachten dus opgevangen door de gehele plastic staaf.

Een plaatje over de lijmnaad lijmen is wel een mogelijkheid denk ik. Zou dat voldoende zijn?

Als dat echt goed vast gelijmd zit, dus goed schoonmaken opruwen en dan pas lijmen.
Dan zal dat genoeg moeten zijn.

Hoi japie g
Zonden van je motor ophang ik herken ongeveer het zelfde probleem
Wat je nu het beste kan doen is bvb glasmatje er tegen aan lijmen
Waardoor die steviger word wel door treken van de enekant naar
De anderen kant daarna zou je bvb bij rc adict de metalemotor mount
Kunen bestellen voor de mentor
Mvg nielsje

mentor

Beste japie g ,ik heb nog wel 2 nieuwe platic onderdelen voor je die bij jouw gebroken zijn ook de motorophanging plaat heb ik nog nieuw liggen.
Dit is beter dan de stukken repareren.
Gr, vogelman.

Zonde Jaap,gewoon lijmen met zacki elapor en aktivator en vervolgens een dun glasmatje er over heen,of een paar gaatjes boren en dan enkele boutjes er doorheen met aan de buitenkant ook een kunststof plaatje is mischien ook een optie?

Epoxy gaat prima op Elapor. Gewone CA ook. Foamsafe heb je nodig voor EPO, niet voor Elapor.

Dat wist ik niet! Dan is het makkelijk. Dan ga ik de hele plastic delen zo goed mogelijk verwijderen en nieuwe in lijmen met epoxy. Epoxy heeft een wat vullende werking dus dat moet lukken dan! Misschien wat vlokjes erbij mengen voor de sterkte.

Precies. Mijn Cardinal was op het laatst een vliegende Elapor verpakking van Bison 5-minuten Epoxy. Hij was overal gebroken geweest maar nooit 2x op de met epoxy herstelde stukken.

Dit lijmen is m.i. vragen om problemen. Ik heb van Multiplex een nieuwe motorsteun besteld, de oude brokstukken kon ik losgewrikt krijgen, ik heb de nieuwe er daarna met CA weer ingelijmd.
Bij mij was de oorzaak ook een onhandige sleepstart, de romp was tussen vleugel en landingsgestel dwars afgebroken, die breuk blijvend herstellen valt niet mee. Gisteren heb ik triplex-stoken als spalken ingelijmd.

zie http://www.multiplex-rc.de/produkte...roduct&cHash=303f2aacda21abac12be01450f6fa2c2

het alu-spant was bij mij toch van kunststof, na contact met MPX is het alu-spant me kosteloos nagestuurd.

Het plan is nu als volgt:

Ik ge de plastic delen voor zover mogelijk geheel verwijderen. Dat zal wel meegetrokken schuim opleveren hoogst waarschijnlijk. Ik ga dan bij Vogelman de onderdelen ophalen die ik nodig heb ter vervanging. De nieuwe onderdelen zal ik met epoxy in de romp verlijmen. Liever epoxy dan CA wegens de betere vullende werking. Ik denk die nodig te hebben om het weggetrokken schuim op te vullen. Ik verwacht dan weer een minimaal zo sterke verbinding te hebben als dat het was! De breuklijn in het plastic ga ik dus niet lijmen, maar vervangen voor nieuwe onderdelen! Ik zal t.z.t. hier een verslagje plaatsen te lering en vermaak ;) Ik verwacht dat mijn Mentor binnenkort weer lekker sleepjes maakt!

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb toen het kokerprofiel laten zitten alleen de voorste onderdelen los gesneden en van het kokerprofiel losgewrikt. Er kwam inderdaad schuim mee, daarom heb ik de nieuwe onderdelen weer mer CA op het glad gemaakte kokerprofiel gelijmd en met bruislijm heb ik het schuim opgevuld.

Dezelfde schade gehad.
Delen weer aan elkaar lijmen met epoxy. Twee aluminium strips over de gehele lengte daar weer opplakken met epoxy als extra versteviging. Scheelt je een boel werk en lekker stevig en weinig beschadigingen aan je toestel. Bekijk maar wat je doet. Mogelijkheden genoeg!

Back