Mpx microjet vreemd vlieggedrag

Hallo,

Ik heb vorige week van Aaali op het forum een microjet gekocht, echt een schitterend toestelletje en vlotte service van Aaali.

Van de week heb ik een aantal keren gevlogen, wat opvald is dat als je op het gas gaat, dat je volledig UP moet geven om hem horizontaal te houden.
Het toestelletje duikt dus naarmate je meer gas geeft.
als je flink op hoogte zit, en je geeft volgas zonder UP te geven, dan hoor je dat het motortje veel meer toeren maakt.

Als ik logisch na probeer te denken, dan is de hoek van de motor niet goed?

het is een toestel met een duwprop, dus ik neem aan dat de motor te ver naar beneden staat gericht?

mvg Xander!

Fantastisch, probleem en oplossing in één post ! :D (niet negatief bedoeld).
Probeer er eens een rondelletje bij de onderste bevestiging tussen te steken. (srry, voor de slechte zinsbouw, maar je snapt het wel ;) )

Mvg,

Inderdaad, je motor staat verkeerd :)

Er is een perfecte manier om er achter te komen hoe de motor moet staan:

- pak het cg , zet een stipje (of plak iets) op die plek.
- Draai nu je model 90 graden om zijn as, je houd hem dus op zijn zijkant
- ga nu weer het zwaarte punt zoeken (door te proberen hem dus op zijn zijkant te balanceren)
- als je dat punt gevonden hebt, zit weer een stip (of een plakkertje)

Nu heb je dus 2 punten gemarkeerd op je toestel.

deze 2 punten combineer je, je pakt het 2e punt, en je gaat dan precies in de lengte van je toestel kijken, en je trekt dus een denkbeeldige lijn door je toestel, dan zoek je het punt, OP die lijn, waar je (als je 90 graden van die lijn af gaat) doro je CG gaat.

Je hebt nu een kunt gevonden, wat boven je CG ligt (als je het toestel op zijn buik ligt)

Pak nu je motor, en positioneer deze zo, dat als je de as door trekt, je precies door het hierboven gevonden punt gaat.

Op die manier is je motor (boven/beneden) perfect uitgelijnd.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is???

Als je dan je motor goed zet, vliegt hij prima :)

Normailiter deed ik meer aan bootjes, daar heb je een strutt die je af moet stellen dat heeft ook ditsoort "probleempjes" maar dan heb je ook nog een prop die lift heeft of helemaal niet.

dus ik weet niet zeker of de oplossing die ik zelf heb bedacht zou kloppen, vandaar de vraag.

Alleen het uitmeten zoals BadBert aangeeft is nieuw voor me, zal morgen kijken of ik het uit kan werken.

mvg Xander G.

Een klein beetje motor pitch doet al HELE gekke dingen met een microjet.
Daardoor heb ik em al een keer uit een knotwilg moeten peuteren. :roll:
Let er dus heel goed op dat die goed zit.

nog even ter toevoeging op mijn verhaal:

als he het model op de zijkant balanceert, moet je dus het punt zoeken waar hij niet meer om zijn LENGTE as kantelt, en je dus het CG op DIE as hebt gevonden!!! (een andere as als waar je je normale cg op zoekt, in lijn met de vleugels)

Een klein beetje motor pitch doet al HELE gekke dingen met een microjet.
Daardoor heb ik em al een keer uit een knotwilg moeten peuteren. :roll:
Let er dus heel goed op dat die goed zit.

Hmm, een gewaarschuwd mens telt voor twee, heb hier een 3e hands microjet liggen waar ik een EDF op wil zetten..

Zal goed kijken of er geen knotwilgen in de buurt staan tijdens de maiden :D

Hallo Xander,

blij dat je er blij mee bent! Dat gedrag wat je noemt vertoonde iedere MJ die ik ervoor ook vloog. Je houd er rekening mee.
De juiste hoek is eigenlijk de hoek die de romp aangeeft. Normaal gesproken monteer je een speed 400 in de ruimte van de romp, hier komt een ty-wrapje omheen om de motor vast te houden. Op deze plek heb ik de aluminium motormount gemonteerd. Je kan eenvoudig de hoek ietsje veranderen door de motormount ietsje te verbuigen (doe dit voorzichting).
Mijn bevindingen zijn dat de motor te hoog op de romp zit geplaatst. Dit zit nou eenmaal in het ontwerp van de MJ, als je b.v. de Funjet ziet, deze heeft de motor al in het midden van de vleugel/romp geplaatst.
Door die hogere plaatsing heb je tijdens versnellen dat moment op je romp. Hoe meer power, hoe meer dat effect ;) . Je leert te anticiperen op dit effect.
Het zou theoretisch opgelost kunnen worden door de motor in zijn geheel omlaag te plaatsen, door dus een stuk uit de MJ te snijden en een totaal andere mount te fabriceren.
Persoonlijk zou ik spelen met de "domping" van de motor tot het effect zo minimaal mogelijk is, of totdat je er voldoende aan kan wennen.

Succes,

vriendelijke groeten,
Aldert

Ps. Ik vind het wel een prettige eigenschap tijdens rugvlucht ;) . Lekker laag over, en wanneer je het gras (bijna) raakt heel eenvoudig het gas vol open!

Hallo Xander,

blij dat je er blij mee bent! Dat gedrag wat je noemt vertoonde iedere MJ die ik ervoor ook vloog. Je houd er rekening mee.
De juiste hoek is eigenlijk de hoek die de romp aangeeft. Normaal gesproken monteer je een speed 400 in de ruimte van de romp, hier komt een ty-wrapje omheen om de motor vast te houden. Op deze plek heb ik de aluminium motormount gemonteerd. Je kan eenvoudig de hoek ietsje veranderen door de motormount ietsje te verbuigen (doe dit voorzichting).
Mijn bevindingen zijn dat de motor te hoog op de romp zit geplaatst. Dit zit nou eenmaal in het ontwerp van de MJ, als je b.v. de Funjet ziet, deze heeft de motor al in het midden van de vleugel/romp geplaatst.
Door die hogere plaatsing heb je tijdens versnellen dat moment op je romp. Hoe meer power, hoe meer dat effect ;) . Je leert te anticiperen op dit effect.
Het zou theoretisch opgelost kunnen worden door de motor in zijn geheel omlaag te plaatsen, door dus een stuk uit de MJ te snijden en een totaal andere mount te fabriceren.
Persoonlijk zou ik spelen met de "domping" van de motor tot het effect zo minimaal mogelijk is, of totdat je er voldoende aan kan wennen.

Succes,

vriendelijke groeten,
Aldert

Ps. Ik vind het wel een prettige eigenschap tijdens rugvlucht ;) . Lekker laag over, en wanneer je het gras (bijna) raakt heel eenvoudig het gas vol open!

De hoek van de motor is goed voor de standaard motorisering, daar hebben ze juist een verkeerde domping, omdat hij dan beter vliegt (anders duikt hij veel te makkelijk om laag).

Als je de MJ gaat overpoweren (zoals hier het geval is) moet je echt de domping aan passen (doe dit gewoon zoals ik beschreven heb), dan vliegt hij met elke gasstand perfect!!! (jep, ervaring mee ;) )

Back