mpx royal evo laden

raymon

Forum veteraan
hoe kan ik nu mijn evo laden
ik haal hem nu steets los en laat de accu direct
maar hoe kan het nu het best zonder mijn zender open te halen

groeten raymon

Je moet je gewoon aan de handleiding houden:
- geen snellader gebruiken, die geschikt is voor meer dan 8 cellen.
- laadstroom begrenzen tot max. 1,5 Ampere.
Bij hogere laadstromen (waarom zou je?) en bij snelladers, die voor meer cellen geschikt zijn, altijd de accu buiten de zender laden. Geen extra laad-aansluiting maken op de accu, want dat helpt niet.

Ik gebruik al heel lang een reflexlader voor de zender en ontvangeraccu`s. Mijn Evo 9 heeft een 1500 mah accu en de reflexlader stel ik in op 500 mah. gewoon via de laadbus. Nooit snelladen via deze bus want daar is deze niet op berekend. Een zender mag je nooit snelladen !!

Ik ben het met wilco eens! Robbe 5, 60mah en 1x per week een nachtje.
Je kunt hem 10 uur aan hebben, wie zijn zender dan nog eens tussen 2 vluchten door wilt snelladen?????
word je accu alleen maar minder van.
Echt 60 mah is meer dan genoeg.

Voordeel van die 60 mah is dat je hem nooit kan overladen, je hoeft dus niet zo op de tijd te letten.

Rhelie zei:
Voordeel van die 60 mah is dat je hem nooit kan overladen, je hoeft dus niet zo op de tijd te letten.
Dat is dus niet juist! Als je doorgaat met laden als de accu vol is overlaad je de accu wel degelijk, ook met 60mA! Het enige "voordeel" van zo'n lage laadstroom is dat de accu dan niet zo gek veel te lijden heeft van het overladen. Er zitten voorzieningen in de cellen ingebouwd die de schade van het overladen beperken. De cellen zullen niet heet (wel warm!) worden en er zal geen grote hoeveelheid gas ontstaan dat afgeblazen moet worden. De cellen zullen dus niet uit elkaar klappen.
Toch zullen NiCad's langzaam maar zeker wel schade oplopen in de vorm van grote kristallen. Lees het stukje bij de modelbouw FAQ er maar eens op na. Voor NiMH geldt dit niet maar ook daarvoor is het beter dat je niet te lang en niet te vaak overlaad, ook niet met dergelijke lage laadstromen. Vergeet je hem een keer dan is er niets aan de hand maar de accu aan de lader hangen als je thuis komt en er pas weer afhalen als je hem weer gaat gebruiken is echt niet goed.
Nu moet je niet gaan lachen want ik heb het meegemaakt dat dit geadviseerd werd aan mensen die net begonnen. Binnen een jaar konden ze een nieuwe zenderaccu gaan kopen nadat hun vliegtuig was neergeklapt doordat de accu het had begeven. "Hij kan nooit leeg zijn. Ik heb hem vanmorgen pas van de lader gehaald", was het commentaar toen ik zei dat de zenderaccu leeg was. Na enig doorvragen bleek dat de zender en de ontvangeraccu 2 weken lang aan de lader hadden gehangen. "Dat kon makkelijk", zeiden ze in de winkel. "Dan vergeet je hem nooit en sta je ook nooit met een lege accu op het veld". Nee niet echt leeg maar wel met een accu die zo'n grote inwendige weerstand had dat de spanning tot enkele volts inzakte als je de zender aanzette. Fijn advies!

Gewoon de avond voordat je gaat vliegen ding aan de lader als ie half leeg/vol is.
Is ie de volgende ochtend weer vol.
Gaat al 2 jaar goed dus zal nog wel even zo blijven 8)

Ik heb nog zo'n oude titan, kan ik die er ook voor gebruiken die gaat van 22 tot 500 mAh hij lijkt op de Robbe 5

Ja hoor, dat is ook een universeellader. Eventueel een 50mA- en een 100mA-uitgang parallel schakelen (dat mag!) om aan 150mA laadstroom te komen.

Dsc03499.jpg

hee pa jij ook hier:P
het gaat dus om deze lader
ik kan hem toch ook gewoon in de 100 druken?
iig bedankt:)

Bij deze Titan kun je uitgangen parallel zetten zodat de stroom groter wordt. Overigens, deze lader is een slechte stroombron, de laadstroom is erg afhankelijk van het aantal cellen (de oude heer Norton draait zich om in zijn graf ;) ) Opletten, inwendig zijn alle plussen met elkaar verbonden (dus niet de minnen). Ik heb er jarenlang mijn Multiplex Royal mee geladen, 1200mAh cellen op 100mA uitgang.

Als je hem dus de avond voordat je gaat vliegen aan de 100 mah hangt gaat het altijd goed, heb je steeds een volle zender.

Back