Heb onlangs een MPX Shark aangeschaft. Heb deze gebouwd volgens de handleiding (viel overigens weinig aan te bouwen
).
Nu schrijft de handleiding voor dat het zwaartepunt 27mm achter de achterste rand van de aluminium vleugelbuis moet liggen. Op die plek staan ook twee stippen onder op de vleugel. Dat zal wel goed zijn, dacht ik.
Maar... met de aanbevolen 950mAh accu van MPX in de neus was er nog zo'n 35 gram lood nodig op de staart. Dat leek me wat veel... Heb hem hiermee dan ook niet gevlogen. Een staartlastig toestel is nu eenmaal moeilijk bestuurbaar.
Afgelopen zondag op de club er eens een paar experts naar laten kijken. Die hebben toen geadviseerd om het lood er eens af te halen. Daarmee komt het zwaartepunt natuurlijk een eind naar voren. Zonder het lood ligt het ongeveer midden tussen de servokabels en de vleugelbuis.
Gevlogen en wat denk je: hij is wat neuslastig maar goed te vliegen.
Zou dit dan toch een foutje zijn in de handleiding?
Ik weet dat de vuistregel ongeveer eenderde is vanaf de voorzijde van de vleugel. Er zit wel wat lichte pijlstelling in maar dat is te verwaarlozen.
Zijn er meer vliegers die een Shark hebben en die dezelfde ervaring hebben?
Willem.

Nu schrijft de handleiding voor dat het zwaartepunt 27mm achter de achterste rand van de aluminium vleugelbuis moet liggen. Op die plek staan ook twee stippen onder op de vleugel. Dat zal wel goed zijn, dacht ik.
Maar... met de aanbevolen 950mAh accu van MPX in de neus was er nog zo'n 35 gram lood nodig op de staart. Dat leek me wat veel... Heb hem hiermee dan ook niet gevlogen. Een staartlastig toestel is nu eenmaal moeilijk bestuurbaar.
Afgelopen zondag op de club er eens een paar experts naar laten kijken. Die hebben toen geadviseerd om het lood er eens af te halen. Daarmee komt het zwaartepunt natuurlijk een eind naar voren. Zonder het lood ligt het ongeveer midden tussen de servokabels en de vleugelbuis.
Gevlogen en wat denk je: hij is wat neuslastig maar goed te vliegen.
Zou dit dan toch een foutje zijn in de handleiding?
Ik weet dat de vuistregel ongeveer eenderde is vanaf de voorzijde van de vleugel. Er zit wel wat lichte pijlstelling in maar dat is te verwaarlozen.
Zijn er meer vliegers die een Shark hebben en die dezelfde ervaring hebben?
Willem.