MPX Twinstar 2 motoren verschillend toerental

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Van Eyndt Luc, 21 mrt 2022.

  1. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Hoi,
    Vorige week heb ik van een kameraad van vliegclub een Twinstar overgenomen. Hij heeft een demonstratie gegeven en vloog perfect. Hij heeft zijn ontvanger eruit genomen. Zijn zender was een Futuba. Zelf heb ik nog maar 2 jaar ervaring met modelvliegen
    Ik heb een spectrum zender en heb er ook een spectrum ontvanger ingestoken.
    Er zitten 2 motoren in en 2 regelaars . Van 1 van de regelaars was de rode draad doorgeknipt. Deze heb ik terug bevestigd. Na het koppelen van de zender met de ontvanger ging ik alles instellen en had 1 groot probleem . Als ik via de Throttle stick de gas stilletjes open zet, dan draait enkel de linker motor. Bij halve gas begint pas de rechter motor mee te draaien maar merkelijk trager. Heb de rode draad al eens terug onderbroken en ontvanger terug gekoppeld met zender maar het probleem geraakt niet opgelost.
    Heeft iemand hier ervaring mee hoe ik dit kan oplossen?
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    De rode draad is de voeding die vanuit de BEC in de regelaar naar de ontvanger gaat. Je moet nooit twee voedingen tegelijk aan de ontvanger koppelen, dus één van de twee rode draden MOET onderbroken zijn!
    Ik zou de regelaars opnieuw op je ontvanger "inleren", in de handleiding kun je vinden hoe dat moet. Meestal kan het gedaan worden door de zender aan te zetten en op vol gas te zetten, dan de ontvanger in te schakelen, en na de eerste pieptonen het gas terug op nul te zetten. Daarna eerst de ontvanger uitzetten. Zet bij dit alles eerst je gas trim zo laag mogelijk.
    Houd er rekening mee dat de props kunnen gaan draaien, dus toestel vastzetten en je handen uit de buurt houden. Nog veiliger is het om de props er af te halen.
     
  3. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Bedankt voor de snelle reactie.
    Hier ga ik straks mee aan de slag. De props heb ik er voor de veiligheid al afgenomen.

    Mercie.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij futaba kun je in een model een kanaal 1 op 1 kopieren naar een ander kanaal.
    Dat zal bij zo'n beetje alle zenders wel kunnen ..
    Tenzij je een echte basis instapper hebt. maar vanaf de dx 6 kun je dit al.

    Ik ga er ff van uit dat de regelaars zelf identiek zijn ingesteld (het vloog immers goed)
    Ik zou het menu "monitor" opzoeken in je zender.
    Daar kun je zien wat ieder kanaal doet.
    Als het throttle kanaal en het 2e gaskanaal exact hetzelfde doen, zal het inderdaad in het inleren zitten.

    Eventueel zou je ook domweg een y kabel kunnen gebruiken voor de 2 regelaars..
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Het vloog goed ja, maar wie weet wat de vorige eigenaar aan de instellingen van beide kanalen verandert heeft om afwijkingen te compenseren.
    Daarom lijkt het mij goed om in ieder geval met een her-calibratie van de regelaars te beginnen.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    En het daar bij te laten.
    Onbelast zonder prop draaien (borstelloze)motortjes nooit precies gelijk aan en het toerental is onbelast ook niet altijd helemaal gelijk.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, maar starten zou wel op redelijk hetzelfde punt in de stick moeten beginnen.

    kan natuurlijk een tel tussen zitten, maar niet dat de ene op een fractie gas gaat lopen, en de 2e pas op 25% gas.
    nu kun je dit inderdaad ook in de zender oplossen..
     
  8. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Ik had deze namiddag nog wat youtube filmpjes aan het bekijken geweest en daar hadden ze het ook over met de gashendel en allerlei pieptonen, lange tonen dat de motor moest maken. Was wat latijn eigenlijk.
    deze avond de linker motor losgekoppeld. Dit is degene die goed draaide. Heb me enkel beziggehouden met de rechter motor die pas op halve throttle stick begon te draaien.
    Spektrum zender opgezet. Daarna de gashendel helemaal open. Batterij aangekoppeld en bij het eerste geluid dat de rechter motor maakte, heb ik de gashendel dichtgezet. Daarna batterij terug uit.
    De linker motor terug aangekoppeld zodat beide terug actief waren. Zender op, batterij aangesloten en bij bedienen van de throttle werken nu beide motoren direct.
    Nu nog 1 minpuntje. Als de batterij is aangesloten draaien beide motoren los. Vanaf moment dat de gas heeft open gestaan en terug dicht, dan bolt linker motor rustig uit maar rechter motor staat veel vlugger stil en draait stroever. Precies of deze een beetje afgeremd word.
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Dat komt waarschijnlijk omdat bij de rechter motor de elektrische rem aan staat. Daarvoor is ook een procedure voor het aan/uitschakelen ervan, maar dan moet je toch echt de handleiding van de regelaar hebben. Heb je een merk en type?
     
  10. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Het is een mag8 , 25A
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
  12. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Alvast super bedankt.
    Heb het geprint zodat ik het kan bekijken.
    Mooie link naar interessante sites.
     

Deel Deze Pagina