mpx Twister

Discussie in 'EDF forum' gestart door Cpt. Ed, 5 mei 2007.

  1. progiers

    progiers

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Roeselare
    De Twister !

    Hallo, Twisterfans !

    zoals eclipse86 zegt heb ik mijn Twister gebouwd met de meegeleverde motor-fan-regelaar-combinatie.
    Bedankt trouwens Chris voor het online zetten van de allereerste vlucht !

    Het bouwen verliep vlot met cyano en versneller.
    Wel bemerkte ik dat om de vleugels te monteren je eigenlijk met 2 moet zijn,
    je komt "handen tekort" om tegelijkertijd de servokabels door te voeren,
    de carbonstaaf te kleven én de vleugels tegen de romp te duwen.

    Minder gelukkig was ik met de keuze van Multiplex van de aansluiting van de roerstangen aan de roerhoorntjes. De moer moet geborgd worden, is niet mijn ding.
    Ik heb ze vervangen door de exemplaren van Graupner die voorzien zijn van kleine nylonmoertjes. Ik gebruik deze tot volle tevredenheid voor al mijn modellen.

    De 3 servo's zijn C271's van Graupner. Deze passen wonderwel in de daartoe
    voorzien openingen.
    Ik gebruikte geen verlengkabels voor de servo's en regelaar, maar knipte de oorspronkelijke servokabel middendoor en verlengde die met getwiste drieaderige draad om storing te vermijden. Elke servoverlengkabel met stekker en contrastekker weegt en veroorzaakt (weliswaar miniem) spanningsverlies, bovendien blijkt ze nooit exact gepast van lengte te zijn, gevolg spaghetti aan de stekkerbus van de ontvanger.

    De regelaar werd rechtstreeks gesoldeerd aan de motor.
    De instellingen van de regelaar bleken correct te zijn en zijn onveranderd gebleven.
    Mijn inziens heeft het geen zin te werken met goudstekkers en contrastekkers gezien
    zowel motor als regelaar bedoeld zijn om permanent in de Twister te blijven.
    (besparing gewicht, besparing tijd om alle stekkers te solderen en te isoleren, minder spannings- en dus rendementsverlies)

    De ontvanger is een Futaba R-138 DF, niet gekend voor zijn lichte gewicht, maar wel voor storingsvrije ontvangst.

    De 2 stalen kogels achteraan de romp heb ik weggelaten,
    daar ik niet de bedoeling om te vliegen met de zwaare lipo’s .

    Het stroomverbruik is op de grond volgas 34A. (gemeten met analoge meter tot 50A)

    Ik vlieg met een Multiplex-Lipo 3S2500 mAh die 45A kan verdragen,
    alhoewel ik ook al enkele vluchten gedaan heb met 3S2100 mAh waarop vermeld staat dat de maximum stroom 37A mag bedragen. (Deze voelen dan ook warmer aan na een vlucht dan de 2500 mAh)
    De lipo wordt niet alleen vastgehecht door de Velcro onderaan maar ook door een Velcroband die omheen de batterij gespannen wordt.
    Het gewicht van de Twister incl. 2500mAh is 950 gram.

    De eerste vluchten liet ik iemand anders hem opgooien maar bij de laatste vlucht
    lanceerde ik hem zelf zonder problemen, ik grijp de romp vast ter hoogte van de aillerons.
    Voor alle zekerheid doe ik een zenderriem aan.

    Voorheen deed ik al een beetje ervaring op met het vliegen van snelle delta's.
    Had voordien een Foxbat van Greatplanes, geen EDF, maar met duwmotor Speed 400 en Gunterpropje.
    Later upgegraded met binneloper-brushless, onbekend merk, gekocht van iemand die deze aangeschaft had op Dortmund in een zotte bui, met duwpropeller 6.5 x 4 Aeronaut.
    Uitgerust met 8 cel's 1000mAh-Nimh vloog dit redelijk snel.
    Mijn Foxbat is helaas terziele gegaan tijdens het maken van een blijbaar te enge looping.
    De vleugel was niet voorzien van een carbonstaaf.
    De canard-vleugels had ik weggelaten wegens te amateuristische bouw.
    De oorspronkelijk elapor-aillerons (was het elapor of een soort piepschuim) had ik vervangen door conventionele balsa aillerons.
    En ik gebruikte 2 kleine 16 grams servo's ipv standaardservos.

    Het zwaartepunt van de Twister bleek bij mij van de eerste keer correct te zijn,
    lichtjes naar voren hellend op de uitstekende noppen onderaan de vleugel.
    Trimverandering bleek niet nodig.

    Wat ik wel heb moeten afleren met dit model is het gas beperken op de top van een looping, had bemerkt dat hij zou durven "stallen".

    Wat een prachtig vliegbeeld ! Het is een plezier het model hoog te laten stijgen, een halve rol te maken en door hoogte te geven volgas laag over het vliegveld te scheren.
    (veiligheid: enkel doen als je zeker bent dat je alleen vliegt en alle anderen achter het net van de pits staan)

    Na 5 à 6 tal minuten slaat de regelaar af (met die 2500 mAh) en heb je mooi de tijd om
    de landing in te zetten al zwevend. Je kan trouwens op “sleepgas” over het veld vliegen.

    Al met al een leuke vliegtuig en een aanrader voor alwie een EDF wil bezitten !!!
    Hou er wel rekening mee dat dit vliegtuig uit één stuk gebouwd is en dus thuis plaats inneemt.

    aub, en aan allen nog veel plezier met dit model, Patrick ;)
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hehe mooi verslagje, en filmpjes volgen nog als ik wat meer beeldmateriaal heb... en idd van achter jou rug en de "netten"hoor ik ook van dit is een mooi vliegbeeld en geluidje:)

    succes ermee
     
  3. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ik heb er sinds vandaag ook 1

    servo's: HS-55
    ontvanger: Schulze 435 (ok?)
    lipo's: Hyperion Litestorm 1800 VX 3S2P, dus 3600 mah, maar wel uit lekker lichte lipo's (136 gram per stuk)
    regelaar: 60 amp Turnigy

    wat mij opvalt is dat de standaard Himax motor behoorlijk zwaar is, terwijl de nodige upgrades bestaan uit Minifans met HET-RC motoren die veel lichter zijn; kan iemand dat verklaren?
     
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Dat is om het zwaardtepunt goed te krijgen ;)

    Een ander meer aannemelijk antwoord kan ook zijn dat er bij de kit een goedkope baggermotor bij gevelerd wordt (wat ze niet zullen vermelden) en zo de prijs kunnen opschroeven. Doordat de motor slecht is in de rendement is er meer ijzer nodig om de warmte af te voeren.

    gewoon marketing dus
     
  5. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Het is een Himax 2825-3600; niet echt baggermerk in mijn beleving. In ieder geval niet slechter dan HET-RC lijkt me zo, al weet ik dat jij liever Mega's laat draaien.
    Ik tast in het duister waarom die motor zo zwaar moet zijn.
     
  6. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Vandaag m'n Twister z'n luchtdoop gegeven. Had wat vertraging, want ondertussen papa geworden en dat is toch wat belangrijker...

    Zwaartepunt ligt precies op de daarvoor bestemde pukkels onder de vleugel; dit gaat denk ik nog wel iets naar voren. Leuk detail: met de 2 1800 mah 3S-lipo's (parallel dus) stijf achterin de daarvoor bedoelde ruimte, zit ik dus precies op dat zwaartepunt; erg toevallig ;-)

    Veel plezier met de plaatjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    let vooral op het prachtige spoor van de buiklanding!
     
  7. SkullTrail

    SkullTrail

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Munster
    Mooie foto's en met dit weer zal je inderdaad wel lekker doorglijden bij de landing. :p Ik heb nog nooit met een edf vliegtuig gevlogen hoor, maar als die zo goed glijd is het dan niet mogelijk om hem gewoon zo vanaf de grond te laten starten :p of stel ik nu een hele domme vraag?
     
  8. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Domme vragen bestaan niet!
    Afgezien van de sneeuw die in de ducting kan komen bij een buikstart heb je nog een probleem: je kan niet sturen, want deze Twister heeft geen richtingsroer. Aangezien het qua power zeker wel moet kunnen, zal de aanloop wel wat langer zijn dan bij een gemiddelde propkist en dus is een richtingsroer dan ontontbeerlijk.
    Het moet dus zeker kunnen onder deze omstandigheden, maar in dit geval dus (liever) niet.
     
  9. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Mooie beelden "Daddy" Dennis.

    Viel de snelheid een beetje mee?
    Stuurde die lekker ?
     
  10. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Hij vliegt erg goed en zal ook echt niet zomaar uit de lucht donderen als je de snelheid er een keertje niet inhoudt. Hij gaat echter bij lange na niet zo hard als een zekere Funjet die ik ooit aan een zekere persoon heb verpatst... het is gewoon gaaf en stoer, zo'n EDF, maar bij de Twister moet je geen mega-snelheden verwachten. Dat verwachte ik ook niet en daarom viel het niet echt tegen. Groot voordeel is natuurlijk dat deze probleemloos met de hand te starten is.

    groetjes,

    puff Daddy
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ja, weinig kans dat je hand in de prop komt bij het wegsmijten :D
     
  12. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    ja dat bedoel ik;-)

    Vandaag weer ff wezen vliegen; toch een leuke kist en ook de snelheid valt niet tegen, gezien het concept.
    Met 5 minuten "+50% throttle" heb ik 2800 mah van de 3600 mah over in de lipo's; heel mooi voor de levensduur en goed voor 7-8 minuten vliegen. Doordat de lipo's (20-30C) redelijk licht belast worden (minder dan 10C), blijft de spanning ook mooi op peil.
     
  13. SPIDI

    SPIDI

    Lid geworden:
    14 aug 2009
    Berichten:
    1
    cockpit multiplex twister

    [​IMG]

    soms iemand die mij aan een adres kan helpen waar ze zo'n vervang cockpit met piloot verkopen voor de multiplex twister?
     
  14. hoebuh

    hoebuh

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    4
    Weet jij of de standaard motor een 4S Lipo kan verdragen?
     
  15. hoebuh

    hoebuh

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    4
    Wel een mooi ding. Wil ik ook wel hebben. Laat maar even weten als je iets meer weet.
     
  16. EvanderH

    EvanderH

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Delfzijl
  17. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
  18. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Is de Twister te hand launchen met de standaard motor?
    Is het een echte EDF trainer en weet iemand of het makkelijker vliegt dan de HK Alpha Jet (die als EDF trainer wordt aangeprezen)?
    Vliegt ie een beetje met de standaard motor of is het net aan?

    En hier Modellbau Lindinger Onlineshop moet er zeker nog een 60A ESC, 4 servos en 3S accu erbij?
     
  19. B.Dave

    B.Dave

    Lid geworden:
    8 sep 2009
    Berichten:
    1.196
    Locatie:
    Hoboken, Antwerpen, Belgie
    Neen de HK alpha jet is een veel betere EDF trainer dan de twister.
    Wil niet zeggen dat het een moeilijk toestel is maar het vliegt ook maar zozo met de standaard motor vind ik.
    Veel beter doet die het met een upgraded motortje erin.

    Handlaunchen met de standaard motor vond ik altijd maar nipjes tot niet lukken.
    Met een andere motor erin is het handlaunchen zeer goed.
     
  20. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Maar in welk opzicht is die Alpha een betere trainer dan?

    Eigenlijk moet je dus van beiden de motor upgraden..? Bij de Twister zit er geen ESC en geen servo's bij, bij de Alpha moet je de ESC vervangen, servo's heb je al. Maakt eigenlijk niets uit dus? Bij beiden moet je ongeveer hetzelfde vervangen. Die Alpha is wel groter dus beter zichtbaar, nadeel voor mij is dat is pas gaat op 4S en die heb ik niet liggen. Vind alleen de kleuren eigenlijk lelijk. Jammer dat ie niet in het wit of grijs komt. Is ook niet op voorraad bij het DE warehouse.

    Misschien dan een Parkzone Trojan..? Zit alles al bij, ESC schijnt redelijk te zijn. Accu en ontvanger erin en vliegen maar. Die Parkzone Wildcat is ook heel erg afgeprijsd..
     

Deel Deze Pagina