mpx Twister

• Topicstarter Topicstarter Cpt. Ed
  • Startdatum Startdatum
Ik heb er gisteren ook een aangeschaft. Zag er een bij de lokale shop. Gisteravond inelkaar gezet. Vandaag ff de electronica aansluiten en misschien vanavond de maiden als het weer meezit.

Ben benieuwd. Ik verwacht niet een super snelle machine, maar lijkt me wel een leuke kist.

Ron

Beste Twister fans,

Ik heb de mijne afgelopen weekend ingevlogen. Met als accu een Graupner 3S 3200 Mah achterin de accuruimte is ie prima in balans. Ik heb op hoogteroer niet hoeven trimmen en ook inverted zonder down. Hij vliegt inderdaad niet supersnel, maar wel direct vertrouwd. Ik vind de uitslag van het hoogteroer overigens meer als voldoende, daar zou ik niet meer als voorgeschreven voor instellen. Kortom, naar mijn mening een leuk, goed smoelend en goedmoedig vliegend toestel.

Buck

Vlieg nu enkele weken met de twister, gebruik een 4100 lipo en vlieg hier bijna 10 minuten mee.
Had bij de bouw wel last van de bekende witte uitslag van de sec-lijm.

Voor foto`s kijk maar even op de site van onze vliegclub ikarus in tubbergen.
boomer

Hallo,

tijdens het vliegen met mijn twister heb ik nogal wat last van een haperende motor (door korte storing stopt de motor een fractie van een seconde). Ik gebruik een futaba ppm ontvanger (volledig bereik).

Hebben meer mensen deze problemen met de twister of edf?
Ligt het misschien aan de lange kabels onder het toestel?
Hoe los ik dit op?

Overigens heb ik hier met mijn sebart katana (s30) totaal geen problemen mee (zelfde accu pakketten).

Vr gr

Ik heb vanmiddag met mijn Twister gevlogen, 4'vlucht sinds aanschaf. :thumbsup:
Voor het eerst dezelfde storing gehad als hier boven beschreven, daar voor geen problemen gehad.
was even niet blij :nooo: daarna geen problemen meer :worship:
Janneman :zon:

Misschien wordt de motorstoring veroorzaakt door 2 dingen :
1- temperatuurbeveiliging van de regelaar, dan kan hij de motor afschakelen (afhankelijk van type regelaar, kijk in de manual). Oorzaak, oa. te weinig luchtstroom over de regelaar.

2- stroombeveiliging van de regelaar, dan kan de regelaar ook afschakelen (afhankelijk van type regelaar, kijk in de manual). Hierbij kan verklaart worden waarom gedurende de vlucht de motor niet meer afgeschakeld wordt. Dan komt dan doordat de accuspanning gedurende de vlucht daalt, hierdoor kan er minder stroom lopen, waardoor de stroombeveiliging net niet actief wordt.

Ik heb ooit eens een gelijksoortig probleem gehad met een borstelmotor. De regelaar lag verborgen in de cockpit en gedurende de vlucht viel de motor helemaal uit, hij moest dan opnieuw geinitialiseerd worden ! gas stick helemaal terug bewegen, vervolgens helemaal maximaal en weer terug , dan werkte de motor wel weer ... het model is desondanks nooit neergestort ...
Met het model vlieg ik niet meer, want het is veel te lastig en het landen is helemaal een klus. Het ging trouwens om een ME-163.

succes

666yeti666 schreef:

Oorzaak, oa. te weinig luchtstroom over de regelaar.

Bij de Twister ligt de regelaar in de aanzuigluchtstroom van de Fan, dus die krijgt voldoende koeling

2- stroombeveiliging van de regelaar, dan kan de regelaar ook afschakelen (afhankelijk van type regelaar, kijk in de manual). Hierbij kan verklaart worden waarom gedurende de vlucht de motor niet meer afgeschakeld wordt. Dan komt dan doordat de accuspanning gedurende de vlucht daalt, hierdoor kan er minder stroom lopen, waardoor de stroombeveiliging net niet actief wordt.

Bij mij zit er een 60 Amp regelaar in, lijkt mij voldoende voor een motor die nog geen 40 Amp trekt.

Janneman :zon:

beter te laat dan nooit, maar ik denk dat deze problemen meer in de regelaar zitten. En controleer dan vooral goed de bekabeling tussen motor en ESC.

Anders kan je misschien de timing van de motor nog wat veranderen.

Hoe snel is de Twister in vergelijking tot EDF's met Mega- of HET-RC motoren zoals de Snipers, RBC-kist etc.???

Ik heb een rappe Funjet die 28 amp trekt op 4S; die zal dan zeker wel sneller zijn dan de standaard Twister?

heb hem al zien vliegen op de club met standaard motor, vind het echt een pokke traag ding, men zagi steekt hem voor bij met een speed 400 op 3cellen

Klopt, standaard is de twister geen snelheidsmonster, verre van. Een beetje funjet is zonder probleem stukken sneller. Ik schat dat de twister standaard iets van een 100 km/h haalt.
Is wel mooi om zien te vliegen en je kan hem natuurlijk oppeppen :-)

samuel speltdoorn zei:
heb hem al zien vliegen op de club met standaard motor, vind het echt een pokke traag ding, men zagi steekt hem voor bij met een speed 400 op 3cellen

Ik weet genoeg; ik heb een FJ op 4S en een kwetsbare Huckebein van Alfa Model die hopelijk vandeweek voor 't eerst gaat vliegen. De Huck is niet al meer zo fraai door wat ongelukjes in huis*.
Als die Twister trager is dan m'n Funjet, dan wil ik die niet als die Huck op is (kwestie van dagen? erg stall-gevoelig en teer spul). Dan ga ik liever of voor mooi/licht/weinig extra investeren of supersnel en haal ik liever de MIG van Alfa (vliegt iets beter, wel iets voorzichtiger behandelen), of respectievelijk een RBC houtkitje (dusdanig opgebouwd dat ie sneller gaat dan de FJ).

*) halogeenspotje dat per ongeluk aanging onder de doos zorgde voor een fraai rond gat in een van de vleugels :cry:

Wat is eigenlijk een makkelijke manier om de twister wat rapper te maken? Kan de motor en fan 4s lipo aan? Of kan er beter een snellere motor in? (maar dan weer de vraag of de fan dit aankan)

Weet iemand de max RPM van de originele fan?
Vandaag bij een clublid 31.000 gemeten bij een stroom van 26-27A. Maar clublid vond dit model niet snel genoeg. (Ik heb het niet zien vliegen)

Iemand bij ons op de club haalt 34000 rpm bij 30A met de standaard setup. Hij vertelde me dat de fan 44000 rpm aankan. Op 4S zou je met de standaard 3600kv motor best ergens in die buurt kunnen uitkomen. Of de motor de stroom dan aankan is een andere vraag.

Ik kan niet makkelijk specs vinden van de motor. Op de site van multiplex staat helemaal niks.
Himax A 2825-3600
kv=3600RPM/V
Maar gewicht?

Gewicht blijkt 136g te zijn.
http://www.maxxprod.com/pdf/HA2825-xx00.pdf

De motor wordt gespecifieerd voor 400W maar afhankelijk van verschillende factoren. Werkelijk belangrijk is de max temp van 100°C. Max efficiency stroom wordt gespecifieerd als 35A.

Ik dacht dat een clublid van ons zei dat de himax 2825/3600 50A trok op 4 cellen met de twisterfan. 50x14 = 700W. Aardig over de specs, dus garantie kan je wel vergeten denk ik ;-)
Doch als we de vuistregel in acht nemen dat je in een EDF (mits goede koeling en afkoelblazen na de vlucht om heat-soak te vermijden) 5X het gewicht van de motor aan vermogen erin mag stoppen : 5x136 = 680W. Dan zit je met 700W in de buurt.

Ik zou zeggen het moet kunnen, maar je zit wel op de limiet van zowel motor als fan. Voorzie zeker goede koeling en na de vlucht de motor nog een minuutje zacht laten draaien zodat hij zichzelf koel blaast en slechts af en toe volgas vliegen. Dan moet het wel kunnen denk ik (maar bekijk me niet scheef als er toch rook uit de motor komt :-) )

Bedankt voor de info!
Aan de PDF te lezen lijkt de 4400RPM/V beter geschikt.
Dat moet leuker zijn dan de "tamme" 3600RPM/V ;)

Back