MQ-9 Reaper project

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door noiseymp7, 19 okt 2019.

  1. noiseymp7

    noiseymp7

    Lid geworden:
    19 sep 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Numansdorp
    Allereerst even voorstellen.

    Ik ben Pascal, 24 jaar en kom uit regio Rotterdam. Ik heb altijd al een affiniteit voor techniek gehad en heb jarenlang de droom gehad om te vliegen. Helaas ging een echt vliegtuig niks worden, dus heb me vermaakt met diverse drone's en sinds kort ook RC vliegtuigen.

    De kant en klare "speelgoed" vliegtuigjes vind ik wel mooi geweest, dus nu is het tijd voor een DIY project. Zelf heb ik geen ervaring met zelfbouw RC, wel enige ervaring met modificeren van bestaande modellen, kleine schaal modelbouw en ik heb heel veel kennis over echte vliegtuigen en waarom zij (kunnen) vliegen.

    Nu ben ik iemand die als ik iets doe, het gelijk goed wil doen. Dus niet eerst een klein goedkoop vliegtuigje bouwen, maar gelijk eentje waar ik langer plezier van ga hebben. Ik wil het dus gelijk groot aanpakken.

    In dit topic ga ik mijn project laten zien. Misschien heeft iemand anders er wat aan, misschien hebben anderen nog tips of tricks voor mij en misschien vergeet ik dit topic binnen een week.

    Het project:
    Het vliegtuig wat ik ga bouwen word een replica/schaalmodel van de MQ-9 Reaper aanvals- en verkenningsdrone van de Amerikaanse krijgsmacht(waar Nederland er inmiddels ook 4 van heeft, echter kan deze geen bewapening mee nemen)
    [​IMG]
    Specs van de echte UAV:
    11 meter lang
    20 meter spanwijdte
    3,81 meter hoog
    Leeggewicht 2223kg
    900 pk Honeywell TPE331-10 turboprop als krachtbron
    Topsnelheid is 482km/h

    [​IMG]

    De schaal waar ik op ga bouwen zal tussen 1:10 en 1:20 zitten zodat de uiteindelijke spanwijdte op 1-2 meter komt te liggen

    Ik zit nu nog in de planfase, wat dus inhoud dat ik bezig ben met kijken wat ik allemaal nodig heb, wat alles gaat kosten en waar ik moet beginnen.
    Vooralsnog begin ik met bouwen van het frame. Ik hou alles zo veel mogelijk hol, zodat ik alle bedrading, verbindingen etc. netjes kan verbergen.
    Ook ben ik van plan op benzine te vliegen. Doormiddel van een oude kettingzaagmotor die ik nog heb liggen(ergens, vraag me niet waar). Dit houd in dat ik een benzine tank kwijt moet kunnen. Als alles mee zit gaat dit, net als bij de echte, in de vleugels passen, zodat er ook extra benzine tanks onder de vleugels gemonteerd kunnen worden.

    Dan komt er nog een kleine camera in de neus(FPV) en een grotere camera onder de neus. De kleine camera zal in lage resolutie zijn, om mezelf van een degelijke en betrouwbare Videostream te voorzien. De camera onder de neus zal een grotere en ietwat duurdere zijn, deze wil ik ook draai en kantelbaar maken om mooie beelden mee te schieten. Idealiter werkt de FPV stream via 4g netwerk zodat ik deze als IP-camera kan bekijken op ieder, met internet verbonden scherm.

    Daarnaast wil ik werkende rudder, elevators en ailerons.

    Gelukkig zijn er op internet voldoende detail foto's te vinden, aangezien ik vanaf foto's en geschreven specificaties ga bouwen.
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik wil ook gelijk een Porsche. Tuurlijk joh...

    Na de kettingzaagmotor ben ik gestopt...

    Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Als je iets doet, wil je het goed doen. Daar spreek je jezelf al direct tegen bij het openbaren van je vliegplannen.

    Hoeveel vliegervaring heb je precies? Drones niet meegerekend.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maak nou eerst eens helemaal zelf een simpel model, kom er achter wat in de praktijk toch anders werkt, wat je daarvoor moet aanpassen en werk zo langzaam toe naar je droommodel.
    Of doe het niet zo en blijf altijd steken in niet te vliegen, veel te complexe, droommodellen.
    Geloof me, we hebben er honderden als jij langs zien komen.en die haakten allemaal gefrustreerd af om dat het op hun manier toch niet bleek te werken.
    Vraag je af, waarom jij nu net die uitzondering zou zijn en hoe waarschijnlijk, dat modelvliegers met 30+ jaar ervaring dit alles goed kunnen inschatten....
    O ja, waar wil je gaan vliegen met zo'n model? Heb je al een spotter op het oog?
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik wil je enthousiasme niet direkt te veel afremmen, maar zoals anderen al aangeven is je plan vrij ambitieus.

    Vooral het gegeven dat je een kettingzaagmotor wil gaan gebruiken en je spanwijdte wordt tussen de 1 en 2 meter. Kettingzaagmotoren op een modelvliegtuig kan prima, maar dan heb je wel een vleugel met voldoende draagkracht nodig. Dit is met 2 meter spanwijdte wel lastig. M a.w. je model is te klein of je motor te zwaar. Voor een soortgelijk model als de Reaper moet je toch alwel richting de 2,5 meter denk of zelfs groter omdat de vleugelkoorde erg kort is.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2019
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik heb deze nog: https://hobbyking.com/nl_nl/mq-9-reaper-fiberglass-2500mm-fpv-arf.html
    Van CMPro via HK. 2,5 meter spanwijdte.
    Daar gaat bij lange geen 26cc benzine motor aan kunnen hangen.
    Ik denk dat je eerder richting de 4 meter moet gaan denken.

    Model heeft ook wel wat "neigingen". De meeste van deze serie hebben moeder aarde inmiddels te hard gekust. De mijne is nog steeds heel, maar ik heb er ook nog maar enkele vluchten mee gemaakt.
    Blijft een mooi model. Houdt hem licht.
    [​IMG]
     
  7. noiseymp7

    noiseymp7

    Lid geworden:
    19 sep 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Numansdorp
    @Jonkje ik heb bij elkaar enkele uren vlieg ervaring met wat kleinere modellen(een 200mm breed Cessna model en een trainer), echter waren dit kant en klare 2 kanaal foam modellen.

    @dries_neyrinck, de kettingzaag is een voorlopig idee, of het gaat werken gaan we zien, maar ik heb er toch 1 liggen die stof ligt te happen, en als je het niet probeert weet je zeker dat het niet lukt. Lukt het niet ga ik andere opties proberen. Sowieso is dit al een kleiner model zaag dan de gemiddelde kettingzaag, met dus ook een lichtere motor, daarom leek mij dit juist geschikt.

    @toostbeek zoals gezegd zit ik nu in de plan fase, het formaat kan dus nog gaan variëren om het moment dat ik mezelf meer verdiept heb

    @Vale Ouwe dank voor de link, aan de hand van deze foto's kan ik weer net iets verder plannen met betrekking tot het bouwen.
    26cc is wel erg veel, denk dat het motortje wat ik nu heb liggen eerder rond de 10cc zit(zou de zaag eerst eens moeten vinden)

    De uitdagingen die iedereen hier beschrijft om het niet te doen lijken mij juist erg leuk te overwinnen en het daarom dus juist wel te doen. Noem me eigenwijs of koppig, maar ik zie vanzelf wel waar het schip strand
    Mocht ik het model niet vliegend krijgen blijft het altijd mooi spul om aan de muur te hangen. Maar de uitdaging om het vliegend te krijgen zie ik voorlopig wel zitten :yes:
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dat dan een goede stap is om eerst de kettingzaagmotor om te bouwen tot een vliegtuigmotor en hem van een passende propeller te voorzien en te laten proefdraaien. Als je dat hier laat zien, weten de lezers ook dat je niet bang bent om de handen uit de mouwen te steken om iets echts te doen. tevens weet je dan hoe zwaar de motor is en hoe hij presteert. Daar kun je dan een bijpassend formaat vliegtuig bij bepalen.
    Gezien je opmerking in de openingspost " misschien vergeet ik dit topic...." maakt het lastig inschatten of je een dromer of een doener bent. De topics van dromers en profielwerkstukken zien we hier meestal kortstondig.
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Koppigheid is absoluut een goede reden om ermee door te gaan, maar wees niet zo koppig om adviezen te negeren.

    Tuurlijk is dit model als DIY zelf te bouwen en vliegend te krijgen, maar het is denk ik voor een ervaren modelvlieger geen eenvoudig te vliegen model.

    Je geeft zelf aan dat je heel goed weet hoe een vliegtuig vliegt. Dat is nogal een ruim begrip. Er komt veel bij kijken om vanaf een 3 zijden aanzicht een vliegend schaalmodel te bouwen.

    Zoals velen al aangegeven hebben is de stap die je maakt erg groot. Je hebt nog nooit een vliegtuig zelf gebouwd en nu begin je meteen met een erg complex toestel. Je bent dus ook nog niet bekend met verschillende technieken om een vleugel te bouwen bijvoorbeeld. Je zult dus echt veel studie moeten doen naar welke technieken er zijn en welke geschikt is voor deze vleugel.

    Ik kan me voorstellen dat mijn bericht en het bericht van anderen hier nogal negatief op jou overkomt, maar het zijn allemaal reacties die gebaseerd zijn op ervaring. Iedereen die reageert wil je graag verder helpen, maar het project lijkt op dit moment met jou wensenlijst kansloos.

    Misschien moet je een aantal dingen anders aanpakken. Vergeet die kettingzaag motor. Die kettingzaag is echt geen 10cc. Een 10cc benzine motor heeft net voldoende kracht om de ketting op toeren te houden, maar zodra he in de buurt van een stuk hout komt slaat hij af. 10cc benzine motoren zijn eigenlijk heel zeldzaam. Pas sinds kort zijn die er voor modelbouw en dan nog maar heel beperkt. Benzine tweetakten beginnen bij ongeveer 23cc. Mijn voorstel zou zijn om er een elektromotor in te bouwen. Zodra je afstapt van die kettingzaag motor ben je ook vrijer in je schaalgrootte. Je hoeft dan niet perse een vliegtuig te bouwen wat die grote zware motor kan tillen.

    Verder is die Reaper een vliegtuig wat vliegt dankzij moderne elektronica. Het toestel is van zichzelf niet heel stabiel lijkt me. Dat hoeft ook niet want de electronica stuurt constant. Je zal waarschijnlijk ook zoiets in moeten bouwen om het geheel bestuurbaar te houden. Dit is tegenwoordig ook in modelbouw prima te doen, maar wel iets om rekening mee te houden.

    Tot slot nog het allerbelangrijkste. Wat is je budget? Dit bepaald denk ik in hoofdzaak welke afmeting je kan bouwen.
     
  10. noiseymp7

    noiseymp7

    Lid geworden:
    19 sep 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Numansdorp
    @toostbeek adviezen zal ik ook zeker niet negeren. En dat er een hoop ervaring op dit forum zit geloof ik graag.
    Het topic vergeten bedoelde ik meer mee dat ik vaak vergeet dat ik een topic aangemaakt heb op fora waar ik niet zo vaak op zit. Dus dat ik wel vrolijk verder aan het bouwen ben maar vergeet het topic te updaten

    Ik weet al erg veel van aërodynamica en natuurkunde was ook een van mijn betere vakken op de middelbare school.

    Proefdraaien voor ik de boel inbouw is iets wat ik zeker ga doen, bij iedere stap in mijn plan. Ik wil altijd zeker weten dat iets werkt voor ik het inbouw en het er weer uit kan halen omdat het niet werkt.

    Voor wat betreft de elektronica. Iets wat helpt het vliegtuig in de lucht te houden is zeker gewenst, dit wil ik waarschijnlijk door middel van arduino programmeerbaar maken, met bijbehorende sensoren. Echter zal ik me hier meer in moeten verdiepen, aangezien ik met computersturing echt nul ervaring heb. In een ideale wereld heb ik namelijk ook een autopilot, GPS en hoogtemeter die ik real time kan uitlezen. In hoeverre dit lukt? Nog geen idee.

    Het budget zal erg uiteenlopen. Ik ga niet vooraf alles kopen, maar kijk stap voor stap welke onderdelen ik nodig heb. Daarom ben ik ook erg lang bezig met plannen en vooruitdenken. Het project zal naar schatting(tot nu toe) tussen de €1000 en €2000 euro gaan kosten. Let wel dit is een voorlopige begroting en als ik ergens kan besparen of meer uit moet geven dan is dat zeker mogelijk. Dit is dan wel inclusief de camera's die ik in de neus wil plaatsen.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb je hier al duidelijkheid over?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken geen kettingzagen met een dergelijke kleine motor, om eerlijk te zijn. Ga maar uit van minimaal 25 cc voor de kleinere kettingzagen. Kleiner dan dat is allemaal electrisch.
    Als er écht zulke kleine kettingzaagmotoren zouden zijn, hadden wel al vééééél eerder 10 cc benzinemotoren gehad voor de modelbouw, en hadden die er ook anders uit gezien...
     
  13. noiseymp7

    noiseymp7

    Lid geworden:
    19 sep 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Numansdorp
    @Bruno van Hoek ik ben nog bezig met zoeken naar clubs in de buurt van kazerne, danwel bij mij thuis(regio Rotterdam of regio veluwe). Echter nog niks concreets. Ook ben ik in de lijn bezig met duidelijkheid vragen over vliegen op/boven kazerne, aangezien wij veel open stukken hebben waar je ideaal kan vliegen zonder mensen in de weg te zitten(oude remtestbaan bijvoorbeeld, word nooit gebruikt, BASECO weet wanneer er exact laaggevlogen word en vele honderden meters aan start-/landingsbaan met veel open ruimte ernaast). Maar ook hierover nog niks concreets.

    @brutus bedankt voor de opheldering. Ik ga het alsnog proberen alleen met in mij achterhoofd een grotere kans dat het niet lukt :)
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
  15. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mijn advies zou zijn je model eerst in 3D cad te tekenen. Dan kan je et zwaartepunt goed bepalen want de vorm is niet echt standaard en dan is et zwaartepunt best belangrijk. Ook is dat gewoon erg leuk om te doen en krijg je veel ideeën hoe je et in de praktijk gaat aanpakken. Je klinkt als een alles kunner, dus moet toch makkelijk voor je zijn om even te fixen. Heb et zelf vorig jaar ook voor een zwever gedaan, leuk en erg behulpzaam voor de bouw.

    Succes
     
  17. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Het is maar stil hier?

    Mvg,

    Pascal.
     

Deel Deze Pagina