MS composit CAP232 EPP

• Topicstarter Topicstarter hunterduck
  • Startdatum Startdatum
H

hunterduck

Guest
Hallo vliegeniers,graag zou ik een cap 232 toestel aanschaffen http://www.rctechnics.eu/cap232-semischaal-16mtr-p-1824.html
Mijn vraag is welke motor moet ik nemen?
Zou dit een leuk toestel zijn,zou mijn acromaster moeten vervangen
Er wordt van ms composit een axi 2820/12 aangeraden,daar kan ik met 3cell lipos 4000mAh mee vliegen
Heb ook nog in overweging om de volgende krachtbron te gebruikenhttp://www.rctechnics.eu/bm3520-brushless-outrunner-830kv-p-1473.html
Dan wel met 4cell 4000mAh vliegen
De 3cel lipos heb ik liggen ,de 4cell daarintegen niet,ik ben bang dat ik met de axi niet genoeg power zou hebben wat mij wel het geval met de andere setup blijkt te zijn,ik beschik wel over een 60A regelaar,welke voor beide setups wel voldoende moet zijn.
Kunnen ervaren mensen mij raad geven en wat denken jullie van deze kist
Greetz

Vandaag toegekomen,ziet er imposant uit.
Heb alles nagewogen en vliegklaar met motor axis 2826/12 en 3cell lipo van 4000mAh ,2grote servos voor de ailerons en 2 kleinere voor hoogte en richting moet hij voor 1650gr vliegklaar zijn
Met prop 14x6 zou ie volgens mij perfect moeten gaan.
Mijn grote magister gaat met axi 2820/10 en prop 12X6 en zelfde batterij verticaal en dit met 1870gr afgebouwd.
Het enige waar ik schrik voor heb is dat de cap met zijn brede vleugels van 1,6m lengte en geringe gewicht van 1650gr niet te licht zal zijn en wat windgevoelig is
Heb nog nergens reviews gevonden over dit toestel,maar ja dit is het nadeel van het laatste nieuwe spul natuurlijk

hey,

ah leuk kistje heb je toevallig zelf ook al wat foto's? nu kan een ''bouw'' en vlieg verslagje natuurlijk niet uit blijven he :wink:

groet,

Roy

me to :P

maar zou je niet beter de grote servos voor hoogte en rudder gebruiken?

geef eens de specs van je servos, want op roll hoeven er niet al te zware hoor ;)

heb al teen en tander ineengestoken
De grote servos zijn graupners C577 en de kleine Hitec HS 81
De grote wel degelijk voor de rolroeren,zijn serieuze lappen,wel 75mm op 750mm het stuk
De hitecs kunnen kracht van 23N aan,dus dit is wel genoeg
Liefst had ik 4 grote maar doordat ze achteraan zitten heb ik naar mijn goesting te weinig rompdikte om ze weg te werken
Er is niets voorzien van uitsparingen in de vleugels noch de romp voor servos,ontvanger,batterij
Dit moet je er allemaal zelf inmaken
Dit lukt aardig met een breekmes en dremel met een cilinderfreesje dat zowel op de omtrek als op de kop snijd,het freesje is van het type dat met een soort diamantfragmenten bekleed is
Dit freest perfect in de epp zonder dat men smeltranden krijgt,wat ik wel een beetje heb met elapor
De vleugelhelften gewoon tegenelkaar lijmen en de onder en bovenkant twee glasvezel rods van 2mm dia inlijmen voor de stevigheid
Het eppmatriaal kan je gewoon samendrukken en keert na een paar seconden terug naar de oorspronkelijke vorm,bij elapor heb je achteraf wel een vervorming
Ben wel benieuwd of het toestel bij het vliegen genoeg stijfheid gaat hebben,de epp modellen waar men normaal mee vliegt zijn wel een stuk kleiner,deze is wel al een serieuze brok.Ga morgen proberen om de romp samen te kleven
Je moet echter goed voorzien zijn van ca containerkes,om de romp samen te kleven zijt ge al een flesje armer.
Alles wordt gelijmd met CA en activator,vingers incluis :lol:

lol, handig dat met die vinger :P

maar waar blijven de fotos? :o

Ga der wat nemen maar ben gene krak voor da hier op t´ :? forum te krijgen

even uploaden in foto.modelbouwforum.nl en dan kun je ze zo via eigenschappen kopieren naar je bericht als je er dan voor
zet dan komt hij vanzelf zichtbaar in je bericht terecht :wink: ik hoop dat het zo een beetje te begrijpen is :roll:

groet,

Roy

Zo een grote epp kist is wel een grote lijmvreter,heb al twee CA flesjes van 20gr opgebruikt 8O
Om de romp samen te lijmen heb je bijna een nodig
De romp met stabilo en staartvin zitten al in elkaar,de vleugel staat ook al aan elkaar met de 4glasvezelrods ingelijmd
De vleugel is nu lekker strak en stevig,was al bang want zonder de rods is zo een eppspan van1.6m maar een slappe bedoening
Morgen onder de weg naar jets over pampa de motor gaan ophalen,de axi 2820-12 of 2826-12 moet nog eens overleggen met de man van parafix
Ik kan mijn fotos niet uploaden,ze zijn te groot,nu nog ne keer uitzoeken hoe ik dat moet verkleinen,had nochthans gefotografeerd op de laagste stand van het fototoestel :roll:

Terug van reis en al weer verder beginnen bouwen
De regelaar is ondertussen toegekomen,proefgedraaid met met 13x7 schroef en gaat zeker oneindig verticaal gaan :P
Met de amperetang 40 a 42 A gemeten bij volgas,dit blijft binnen de perken naar verbruik en vliegtijd voor men 3cell 4000mAh 15c batterij.
Morgen als ie afgeraakt misschien maiden

vanavond de cap gevlogen :P
Van de eerste vlucht alles goed :D
De cap gaat perfect met handstart als met grondstart,vliegt snel en ongeloofelijk traag en doet bij langzame vlucht geen capriolen zoals men acromaster
Gaat verticaal,niet zoals een raket,maar blijft gaan zolang je het gas er op houdt
Doet alles perfect wat Je hem beveelt,rols,looping,op de rug en waarschijnlijk ook prophangen,dit kan ik maar efkens omdat ik daar nog bijlange geen expert in ben.
Als ik de vergelijking maak met de andere 3D die ik heb(acromaster)kan ik enkel maar zeggen dat hij veel prettiger en stabiler vliegt
Voor mij heeft hij met de axis 2826-10 power genoeg op 3cell en met 13x7 als prop,vlieggewicht 1700gram
Ik zie het als een perfecte 3D trainer die tegen een stootje kan :wink:

haha mooi man gefeliciteerd leuk dat je maiden goed is verlopen.
weet je ook hoeveel A de motor trekt bij volgas? en ook al een start van gras geprobeerd?

groet,

Roy

De motor trekt volgas gemeten met kwaliteitsamperetang 39 a 41 A
Op gras kan ik niet starten omdat dit simpelweg niet voorhanden is,enkel een(veel te smalle :evil: )betonweg,maar zou volgens mijn inziens op een deftige grasbaan perfect moeten gaan

Terug gevlogen,toestel kan ontzettend traag vliegen als je een bocht neemt blijft hij bijna hangen en slaat niet links of rechts weg
Zou toch eens durven proberen om met een 4cell te vliegen,dan gaat ie wel als een speer gaan,toch wordt ie dan gauw 100gr zwaarder en moet ik lood in de staart toevoegen om het zwaartepunt in orde te houden.
Het blijft verdomd moeilijk landen op een betonbaantje van 3m breedte met langs bijde zijden een hoge grasberm en een toestel van 1600mm span :evil:

Nu 8 vluchten gemaakt en alles ziet er goed uit
Heb wel al het landingsstel veranderd
het originele is zoals de prullandingsstellen van multiplex,wel iets stevigers maar nog te slap voor de cap
heb van een pannelat(dennehout)een blokje gemaakt en dit ingewerkt in de epp,daarop een uit aluplaat geplooid landingsstel opgemonteerd
dit werkt uitstekend,de wielen staan nu niet naar alle kanten meer na een landing :wink:

Back