MS Composite MAXI SWIFT

Hallo mensen,
Nadat ik een tijdje heerlijk heb gevlogen met een Swift II werd het tijd om eens een maatje groter te gaan vliegen, met de Maxi Swift.

Vanmiddag de maiden gedaan met de Maxi Swift, tegen de wind in opgooien en dan gas erop. De wing vliegt heerlijk stabiel maar.....de wing is totaal niet vooruit te branden. Op full throttle blijft de wing nog maar net in de lucht !$!@$%!%!#@!#% :(

Mijn huidige set-up is als volgt:

Turnigy motor SK3530 1400KV
E-max snelheidsregelaar 40A, type ESC 40A
Turnigy LiPo 3S 3300MAH 30C
Prop 10X6E
Vlieggewicht bedraagt ca 1200 gram, het CG punt is perfect.

Motor wordt warm, regelaar lauw.
Nu had ik deze regelaar en motor nog nieuw in de doos liggen, leek mij wel voldoende maar het ontbreekt aan vermogen om de wing te laten vliegen.
Ik gooi hem boven mijn hoofd tegen de wind in op, geef dan vol gas en de wing klimt maar een meter of zo en dan is het al uit met de pret....met vol gas maar net luchtwaardig ;-D

Ik heb het vermoeden dat er een motor met rond de 1900KV op zal moeten, of een andere prop of......
Het hoeft niet een enorm snelheidsduivel te worden, maar zoals 'ie nu vliegt is als een natte krant :2gunfire:

HELLUP

Ik hoor graag van de deskundigen hier, alvast bedankt.

M vr grt
Edwin

Hallo,

ja, dat heb ik. Text staat naar de wing-zijde toe. Heb er nu een 10x5E sportprop op gezet en het heeft veel meer vermogen en de snelheid is nu ook goed te noemen. Heb ook de regelaar even opnieuw geprogd, en dat heeft ook geholpen. De throttle curve stond op de verkeerde setting waardoor de snelheid er totaal uit lag. Bedankt voor het meedenken. Snelheid is nu goed te noemen met deze settings, hoewel het nog een tikkie harder mag wat mij betreft. Ik overweeg later om toch over te gaan naar een 6S set-up met een stevig vermogen.

Grt
Edwin

Laatst bewerkt:
Ik ben net terug van een vlucht met de Maxi Swift, heb de regelaar opnieuw geprogrammeerd en met twee verschillende sportprop's gevlogen, 10x5 en 10x6.
Beiden ben ik redelijk tevreden over maar een verticale klim is nauwelijks mogelijk...maximaal een meter of 25 en dan is de snelheid er bij verticale klim totaal uit :mad:
Ik ben geneigd te denken dat er een andere motor met een hoger KV op zal moeten, of zie ik dat verkeerd? Of meer vermogen bij een lager KV waarde?
De huidige SK3530 geeft 470 Watt vermogen af, is dat wel voldoende vraag ik me nu af...?

Ik hoor graag van jullie.

Grt
Edwin

470W voor een Maxi Swift? Wat is het gewicht?
Ik heb een MPX Xeno met een tuning set. Die levert tegen de 300W en daarmee gaat ie echt wel verticaal tot buiten het zicht :D
Ik gebruik een 9x6 klapprop. Gaat als de brandweer.

Willem.

Willem, eem MAXI swift is echt een grote plank. Niet zwaar, maar een geweldig vleugeloppervlak, en een redelijk groot frontaal oppervlak (een Xeno is bijna niks frontaal). Je hebt hietvoor een aandrijving nodig die voldoende thrust levert om dit tegen de lucht in te duwen.

Edwin,
470 watt voor 1.2 kilo zou wel voldoende moeten zijn, maar het kan zin dat je een betere prop moet zoeken.
Wil je "unlimitted vertical" dan moet je duidelijk meer thrust hebben dan gewicht.

Van de simulator (Turnigy SK3530-1400kV, 10V)
9x6E: 1160 gram, 90kmh, 28A
10x5E: 1322 gram, 72kmh, 31A
10x6E: 1171 gram, 80kmh, 36A
11x5Sport: 1557 gram, 67kmh, 36A
12x6: 1725 gram, 71kmh, 46A <------ veel te veel stroom !!!

Aangezien je motor maximaal 35A kan hebben zit je dan wel op het randje, maar met een 11x5 sport prop zou je die 1200 gram zware wing netl omhoog moeten kunnen duwen. In de simulator zit geen 12x4, maar anders kun je dat ook nog proberen. Houd wel de stroom goed in de gaten, zodat je je motor niet kookt.

Wil je echt duidelijk meer, dan moet je toch naar een zwaardere motor.

Succes....

Volhout

P.S. de maxi swift is groot. Dus een snelheid van 67km/h lijkt bij zo'n groot ding misschien niet zo snel. Als je 67km/h vliegt met een mini swift lijkt het al heel wat. Dus misschien is je "natte krant" gevoel wel terecht.

Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

bedankt voor het meedenken in dezen.
Inmiddels ben ik al aardig tevreden met de manier waarop hij nu vliegt.
Echt verticaal klimmen zit er met deze motor / regelaar combinatie helaas niet in, had ik echter wel gehoopt.
Ik wil uiteindelijk ook mijn GoPro HD camera meezeulen op de wing, dat kan ik nu gewoon vergeten omdat hij zonder camera al niet kan klimmen.
Snelheid van ca 65 km/u is nu al wel haalbaar, en idd is dat voor een Maxi Swift een behoorlijke snelheid.

Ik ben een echte helivlieger en dit terrein is vrij nieuw voor mij, maar des te leuker om hiermee te kunnen experimenteren. Meteen ook leerzaam.

Via de calculator kwam ik op een andere set-up uit, welke beter is afgestemd op de Maxi Swift:

Motor: 3542-1450KV
Regelaar: 60A
Sportprop 11x7 APC

Ik zag dat het een vermogen oplevert van rond de 550 Watt, met een vliegtijd van circa 6 minuten, en 3,5 minuut bij vol gas.

Betekent dat de huidige regelaar en motor gewoon te krap is bemeten, ondanks dat RS composite deze setup (bij benadering) wel aanhoudt.

Hoe lijkt bovenstaande combi denken jullie? Ik vermoed dat er dan voldoende trust is om verticaal te kunnen klimmen. Snelheid vind ik mooi meegenomen, maar het hoeft niet zo snel als de Swift II wat mij betreft.
Verder vliegt de wing zeer stabiel, ligt ook een beetje aan mijn eigen manier van bouwen daar het CG punt exact goed ligt. Ik kan de wing rustig rechtuit laten vliegen en de sticks gewoon loslaten :banana:
Deze Maxi Swift is een zeer imposante verschijning in de lucht vanwege het enorme formaat. Het '' natte krant'' gevoel is er al wat vanaf, de krant is nu opgedroogd zeg maar ....
Grt
Edwin

Laatst bewerkt:
Vanavond een andere motor en regelaar overgezet in de wing.
Motor is een 3542-1450KV, regelaar is een 60A met 3A BEC.

Met de nieuwe motor en regelaar verschillende prop's getest, het volgende is nu het geval;
De motor komt goed op toeren tot op ongeveer 10% throttle, echter bij 50% throttle begint de motor zeer onregelmatig te draaien en dat komt voor bij de volgende prop's welke ik heb getetst: APC 10x5, 10x6 en 11x7. De regelaar heeft een koelblokje erop gelijmd, deze wordt echt aardig heet, met name bij de 10x6 en 11x7. De regelaar heb ik ook diverse keren anders ingesteld zoals PWM, timing etc. Niets helpt helaas.
Met een heel kleine prop geen enkel probleem met haperende toerentallen zoals hierboven, maar veel te weinig stuwkracht!!

Voor voldoende thrust om verticaal te kunnen stijgen (met GoPro camera erop) kom ik dan volgens mij in een motor met lagere KV waarde, 1250 KV o.i.d. ?
Met de drie verschillende APC sportprop's welke ik nu heb moet dat dan toch eindelijk wel eens gaan lukken hoop ik?
Waar ik inmiddels achter ben gekomen is dat hoe hoger de KV waarde van de motor, des te kleiner je prop moet zijn ivm de anders te hoge motorstromen. Maar de ideale combinatie voor deze reus van een wing ligt niet echt 1,2 3 op straat ben ik al wel achter gekomen...:cool:
De één wil liefst hard kunnen rondvliegen, de ander met alleen enorme thrust en weinig speed.
Zelf wil ik voldoende thrust, maar een beetje snelheid is ook wenselijk natuurlijk ;-)

Wie kan mij hierin advies geven, liefst aan de hand van thrust berekeningen of eigen ervaring?

Nogmaals, mijn eigen vermoeden is in KV waarde een stukje omlaag, grote prop erop (10x6 of 10x8) en ''go vertical'' :D

Grt
Edwin

Laatst bewerkt:
stotteren

Edwin,

Dit zijn de oorzaken die ik tot nu toe ben tegengekomen, die een motor laten stotteren als het gas verder open gaat.

1/ Je gebruikt een 35 of 40 MHz zender in PPM mode, en de regelaar stoort op de ontvanger. Verbetering als: vermogens draden zo kort mogelijk (accu-regelaar-motor). Antenne ontvanger zover mogelijk weg houden van motor en regelaar. Ferrietkraal om ontvanger kabel naar regelaar.

2/ Je accu (samen met de draden van accu naar regelaar) is niet zwaar genoeg voor het gevraagde vermogen. De regelaar ziet dat de accuspanning inzakt, en gaat terugregelen. Dat kan veel oorzaken hebben: Slechte connector, te dunne draad, te zwakke accu, of het is een instelling in de regelaar. Ik heb een regelaar gehad die een volledig opgeladen 2S pakket zag als een (bijna leeg) 3S pakket. En zodra je gas gaf zakte de spanning zodat de regelaar afsloeg (dacht dat het 3S pakket helemaal leeg was). Soms kun je de afslagspanning programmeren.

Technisch zou die motor wel met die 10x5 of 10x6 prop overweg moeten kunnen (1.9kg thrust, 106km/h 500 watt), dus het moet oplosbaar zijn. Die 11x7 is volgens de simulator te veel voor de motor.

Succes

Volhout

Laatst bewerkt:
Hallo Volhout,

Ik gebruik 2,4 Ghz, dat is het probleem dan niet.
De door mij gebruikte combinatie regelaar met prop zoals ik die had gaat niet goed.
Inmiddels heb ik een andere motor in huis, een NTM (Turnigy) 3542-1250KV met prop 9x6, 10x5 en 10x6. Kan het nog niet proberen omdat de propadaptor er nog niet is.
Met de Turnigy 3530-1450 KV vlieg ik inmiddels mijn rondes met een kleinere prop. De thrust laat natuurlijk te wensen over maar het gaat redelijk.
Zodra de juiste propadaptor er is zet ik de motor over en kan ik het gaan proberen met diverse props.
Ook heb ik een power-analizer gekocht waarmee ik kan meten wat er nu daadwerkelijk loopt aan stromen, vermogen etc. Meten is gewoon weten.
Nu ben ik steeds aan het gissen zonder de relevante gegevens.

Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken.
Maar wat vliegt deze Maxi Swift toch enorm lekker, enorm stabiel en precies te sturen. Heerlijk gewoon.

Grt
Edwin

Probleem van stotteren is opgelost!!!

Ik heb destijds een regelaar via Ebay gekocht, een 60A regelaar met externe BEC 3A, en heb alle settings al uitgeprobeerd. Niets hielp, en dus zocht ik het niet in de regelaar. Andere combinatie prop's en motoren getest, hielp ook niet.
Terug naar de regelaar dan maar. Ik heb er een Turnigy Plush series 80A in gezet, even geprogd, en wat denk je?
Juist, loopt als een zonnetje en ik kan verticaal klimmen op 60% throttle :D:D:D:D:D

Met dank aan RC-Addict voor de uiterst professionele hulp en tips.

Grt
Edwin

Hallo Augusta, je hebt daar wel een punt:

De zeer ondermaats presterende ESC welke nu in de kliko ligt is van het merk ''Sky wing''. Type welke ik had was de SW60A.
Let wel; het kan zijn dat ik er de domme pech mee heb gehad dat de regelaar niet goed de fabriek heeft verlaten, maar ik was dat stukje electronica zo spuugzat en heb het wel 15x geprogrammeerd waarbij niets heeft geholpen.
De throttlecurve verliep absoluut niet lineair, en er zaten gaten in alsof de brushless motor met regelmaat op 2 fasen liep.

De regelaar welke ik nu heb is de Turnigy '' Plush 80V4''. Is plug and play and have fun :D

De setup welke ik nu heb is de volgende:
NTM3542-1250KV
Prop 10x5 APC, moet nog met overige prop's experimenteren...
Turnigy lipo 3S 3300MaH 40C
Plush 80V4 ESC met 5A BEC
Go-Tec digitale servo's met metal gears.
Startgewicht ca 1260 gram. (GoPro HD cam niet meegerekend)

Weet niet of ik reclame mag maken, maar ik heb de firma reeds genoemd waar je zeer goed wordt geholpen met deze materie en waar de service uitmuntend is. Mag best gezegd worden vind ik, want het is zo!!!

Grt
Edwin

Laatst bewerkt:
Zoiets als een EMAX ES08MD II zou goed moeten voldoen.
12 Gram, 12mm, digitaal, metal gear, circa 2kg·cm.

Back