MS. Elbe.. Foto`s nodig??

Heren,

Mocht iemand interesse hebben in foto`s van de oude zeesleper MS. Elbe, dan moet u heeel snel reageren. Dit schip ligt vanwege een aanvaring in het dok van Damen te Vlaardingen.

Ik ben komende dagen zeer regelmatig aan boord van dit schip wegens werkzaamheden aan de luchtbehandeling. Dus als iemand foto`s nodig heeft, of van een bepaald onderdeel... Mail dan even naar:

ome_robert@hotmail.com

Groeten van Robert 8O
Rotterdam

Het schip ligt toch al een hele tijd in de Wiltonhaven?
Je kunt nu alleen het onderwater schip fotograveren incl gat.
Maar volgens mij is hij altijd vrij bereikbaar geweest?

Ik heb geen foto's nodig van het schip maar het is altijd interessant om te zien, aanvaringsschade.
Wel verschrikkelijk jammer dat zo'n mooi oud schip op deze manier beschidigd wordt. Is er al een definitieve oorzaak bekend. Ik heb iets gelzen dat het rammende schip lag te proefdraaien en dat de trossen gebroken zijn.

EJK

Uit vrij betrouwbare bron heb ik vernomen dat de Fairpartner uit z'n trossen geschoten is. Er werd op dat moment proefgedraaid en wat testen gedaan met de pitch van de schroeven.
Gezien de korte afstand tussen de Fairpartner en de Elbe was een aanvaring onvermijdelijk.

Hoi Danny,

De Elbe heeft de volgende geschiedenis:

1959, J. & K. Smit, Kinderdijk, 826 brt, 4000 pk, msl.
1976 verkocht en bij Verolme omgebouwd tot loodsboot.
1976 (november) 'Maryland' Association of Maryland Pilots, Baltimore.
1985 'Gondwana' Green Peace (Rainbow Warrior Holdings) Ltd. Londen
1985 (mei) verbouwd te Amsterdam (Oranjewerf B.V.)
1985 (augustus) 'Green Peace' Green Peace International Inc. Miami
2002 (januari) 'Elbe' Stichting Maritieme Collectie Rijnmond.

ciao
Ronald

Helaas weer een droevig bericht over de Elbe.

Woensdag28/10 is ze weer gezonken :(
Liggend aan steiger bij Wartisla is ze weer met het achterschip afgezonken.
De oorzaak hiervan is nog onduidelijk.
Hoogst waarschijnlijk wordt ze in het weekend gelicht

Hi,

Nou ben ik een behoorlijke leek op het gebied van sleepboten etc. maar volgens mij lijkt deze boot erg veel op de 'Zwarte zee-familie' (ben toevallig net met een Billing-model daarvan bezig). Stukje nieuwsgierigheid: is dit toeval of niet?

Jos

Hoi Allemaal,

Adam zei:
Helaas weer een droevig bericht over de Elbe.

Woensdag28/10 is ze weer gezonken

Dat geloof je toch gewoon niet :( , ik heb net ook even op tugspotters gekeken en zo zie je inderdaad niet graag een sleepboot in het water liggen. En dan dit;

Tugspotters zei:
Eerst zal het schip moeten worden geborgen, vervolgens zal de oorzaak van het zinken moeten worden vastgesteld en de omvang van de schade moeten worden bepaald. Pas daarna zal het duidelijk zijn of de Elbe als varend museumschip nog een toekomst heeft.

In het ergste geval kan ze dus ook nog gesloopt worden :cry: .

Groetjes Danny.

toneburst zei:
Hi,

volgens mij lijkt deze boot erg veel op de 'Zwarte zee-familie' (ben toevallig net met een Billing-model daarvan bezig). Stukje nieuwsgierigheid: is dit toeval of niet?

Jos

De Elbe en de Clyde (zusterschip van de Elbe) hebben inderdaad model gestaan voor de Zwarte Zee.
Bijna alle schepen van Smit uit deze tijd lijken op elkaar.
Kijk maar eens naar de Orinoco en de Tasman Zee, twee verschillende schepen qua grote en pk's maar uiterlijk veel op elkaar gelijkend.
De schepen waarbij voor het eerst van dit "model" werd afgeweken was de Rode Zee-klasse van 11000 pk.

Van middag was op de radio dat er een vermoeden bestond over "kwade opzet". :evil:
Mochten ze de eventuele dader vind ben ik bereid om hem hoogst persoonlijk te kiel halen, bijvoorkeur onder de Berge Stahl door of zo.

Danny schreef:
In het ergste geval kan ze dus ook nog gesloopt worden .

Indien dit zou gebeuren en ze zou bij ons terechtkomen dan maak ik er net als bij de Sea Horse terug een DVD van. :(

Groetjes,

Droop

sow, was wel ff slikken toen ik de foto's zag...

(ben hem aan het na bouwen...)
zou echt verschikkelijk zijn als het toch gesloopt wordt...

Hoi Allemaal,

Adam zei:
Van middag was op de radio dat er een vermoeden bestond over "kwade opzet".
Mochten ze de eventuele dader vind ben ik bereid om hem hoogst persoonlijk te kiel halen, bijvoorkeur onder de Berge Stahl door of zo.

Het wordt steeds gekker 8O , kielhalen is inderdaad een aardig idee en de Berge Stahl lijkt me inderdaad wel een leuk schip, zullen we dan maar kielhalen in de lengte van het schip in plaats van in de breedte :twisted: .

Groetjes Danny.

foto van de Elbe uit de Volkskrant van 30 oktober 2004.

afb10280.jpg

Hoi Allemaal,

Voor iedereen die (net als ik) ook wat bewegende beelden van de Elbe wilt zien; kijk even op de site van RTV Rijnmond.

Op Tugspotters las ik net dat ze komende week m.b.v. de Taklift 1, Taklift 3 en de Jacomina gaan proberen de Elbe boven water te krijgen waarna ze naar 's Gravendeel zal worden gebracht. Daar wordt dan, afhankelijk van de schade, besloten of ze gesloopt of verder gerestaureerd gaat worden.

Laten we hopen op het laatste.

Groetjes Danny.

Ze word voorlopig "geparkeerd" bij Scheepssloperij Nederland BV te 's-Gravendeel.
De eigenaar van deze sloperij heeft belooft haar voorlopig niet te slopen.

Back