MSH Brain - Pitch respons

Discussie in 'Flybarless' gestart door Sven75, 16 nov 2014.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Heren,

    Zijn er nog meer msh brain users hier op het forum?
    Had m'n vraag ook al even op het HF forum geplaatst, maar volgens mij word mijn vraagstelling nog niet goed begrepen. ( zal wel aan mijn engels liggen ;) )

    Even het volgende,

    Ik vlieg de Atom 500 met de MSH Brain in flightmodus hard-3d.
    Cyclic voelt lekker aan, maar ik heb vaak het idee dat ik vrij veel pitch stick uitslag moet geven voordat de heli er echt lekker op reageert.

    De Pitch Expo in de advanced settings staat al op 0,
    Maar ik kan deze ook een waarde van tot +50 geven ( dat betekend bij MSH dat de expo nog minder word ).

    Zou het dus helpen om deze waarde dus op bijv. + 20 te zetten en zo een snellere pitch respons krijgen van de heli?

    Of zijn er nog andere settings in MSH brain die daar mee te maken kunnen hebben.

    Zeker nu ik met tic tocs aan het oefenen ben zou ik het erg prettig vinden als de heli even wat sneller / strakker reageert op m'n stick beweging.

    De MSK Servo's zouden het volgens mij wel aan moeten kunnen. Die draaien op 0,098/60 gr. op 6volt
     
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Hoeveel graden heb je nu +/-?
    Als je bijna geen expo hebt vind ik mijn brain op t550 al agressief genoeg?
    Headspeed doet ook heelveel
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik vlieg op -12 / 0 / 12 graden pitch.
    En gewoon 8 op de cyclic.

    Headspeed is al aardig stevig, rpm weet ik zo niet, maar ik draai op een 10t pinion ipv de standaard 9t. En dan in idle 2 op 95% throttle.

    volgens de Headspeed calculator online zou ik rond de 3000 toeren zitten op 100% throttle met deze gears
     
  4. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    edit: ik zou m'n pitch eens wat kunnen verhogen naar 13 of 14 graden + en - .. misschien word ie dan rond midstick ook wat directer.

    Volgende week veranderd de setup wel want dan komt er een stretch kit op met een kleinere pinion. Maar dus wel grotere bladen dus dan zal ik toch weer opnieuw moeten fine-tunen.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. sorry, een 500er met 3000 RPM en 14 graden pitch ??

    is dat niet iets te veel,
    zeker kan je daar super tik-toc's,
    maar kan je ook nog normaal vliegen en landen ?

    groetjes, Uwe
     
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    die 3000rpm is gecalculeerd met zo'n online calculator en mijn gear setup, of dit ook echt zo is in de werkelijkheid weet ik niet. Nooit gemeten.

    ik denk dat mijn probleempje nog niet helemaal goed word begrepen, het heeft niks met tic tocs te maken, maar puur dat de pitch naar mijn gevoel wat traag is rond midstick, en dat wil ik graag beter maken.

    en qua vliegstijl uwe, zo heeft iedereen z'n eigen setup wat hij prettig vind.
    Ik houd wel van een strakke en directe heli.
    Mijn pitch is ook nog steeds gewoon 12graden.

    Zo vloog ik namelijk ook een heli van een clubgenoot om 'm even voor hem af te stellen qua staart... en daar moest ik weer heel erg aan wennen omdat die heel "zompig" aanvoelde.

    Opstijgen doe ik gewoon in normal, en daarna ga ik naar idle 1 of 2
    Landen is geen probleem hoor, al doe ik dat meestal op throttle cut een meter boven 't gras. De een vind dat niks, de ander maakt het niet uit. Ik doe het gewoon ook al heb ik een belt om te voorkomen dat er bijv. een graspol in m'n staart knalt en alles vastloopt.
     
  7. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Het schijnt dat je die ook op een negatieve waarde kan zetten. Wellicht krijg je daarmee wat een s curve op pitch maar dan met een geleidelijker verloop dan dat je het met een 5 punts curve kan instellen.
    [​IMG]
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    expo op pitch heb je meestal niet.
    in de wat uitgebreidere zenders heb je dan wel weer een pitchcurve die je aan kunt passen.

    de kanalen waar expo op mogelijk is, kun je inderdaad + en - verstellen, dus rustiger of juist onrustiger rond midstick

    Kan zijn dat dat je oplossing is, aangezien je met het vergroten van je pitchbereik, ook eigenlijk je stick gevoeliger maakt.
    bv 1 mm verschuiven van de stick geeft 1 graad pitch, vergroot het pitchbereik en diezelfde mm stickbeweging kan 2 graden pitchverschil geven

    of je moet de heli nog traag omhoog vinden gaan, dan moet je gewoon die 14 graden instellen.
    Wel ff kijken of de motor/regelaar/accu dat trekt. Je vraagt dan wel stevig wat extra vermogen bij vol pitch..
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... die 14 graden pitch zijn eigenlijk niet zo erg,
    hoe vaak trek je de throttle/pitch hendel tot aan het uiteinde ?

    meest zit je ietsje ervoor en je komt uit op een pitch ergens tussen 10 en 12,
    en dan gaat de heli wel goed met de juiste touren op de kop,

    pitch-curves heb ik .. alle lineair ingesteld,
    behalve dat stukje negatief in N-mode

    Groet
    Uwe
     
  10. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    @student,

    Ik kan het in mijn fbl unit aanpassen. De futaba t8j zender geeft inderdaad geen mogelijkheden voor pitch expo's.

    Maarrrr.. ik ben nu de stretch kit aan het monteren, dus ga morgen eerst eens kijken wat het doet zonder iets anders in te stellen. Ga nu van 43 naar 51 cm bladen, dus dat zal wel even wennen worden.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom moeilijk doen in de fbl unit (waar pitch gedrag niet altijd te regelen is, eerder de rest van alle gedragingen)

    Jouw zender kan wel pitch curves regelen, en die regelen eigenlijk exact wat jij wilt.
    Daar zijn ze voor.
    Maar we zullen zien wat de heli doet na de ombouw ;-)
     
  12. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ja de curves kan ik inderdaad prima in de zender regelen.
    maar de pitch expo alleen in fbl unit.

    Maargoed, eerst maar eens met de nieuwe setup vliegen.. misschien bevalt dat nu wel zodanig goed dat bovenstaande probleem uit de wereld geholpen is :)
     
  13. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Op zich logisch dat pitch expo in de zender niet te regelen is dat doe je in principe al met je pitch curve.

    Curve afvlakken rond het midden = "meer expo"
    Curve steiler maken rond het midden = "minder expo"

    Een aparte expo instelling is dus niet nodig op pitch omdat je de curve aan kan passen.

    Of redeneer ik nu zo verkeerd?
     
  14. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Ik weet niet.

    Welke zender gebruik je eigenlijk?

    De Futaba`s(in het duurdere segment)hebben AFR!(Adjustable Function Rate)
    Mocht je er een hebben kijk dan in de index van de gebruikershandleiding.

    AFR is op alle stuurgevers te gebruiken.(afzonderlijk op gas en ook op pitch ook al is het èèn knuppelbeweging)

    Mvg Richard
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    de Futaba T8J

    Maar ik ga er na de re-maiden van vandaag met de nieuwe kit niks meer aan doen.
    Perfect zo :)
     

Deel Deze Pagina