msh esc 80a programering

hallo mensen
ik hebv zojuist een protos in mekaar gezet en heb hem dus af . nu zit daar een esc van msh bij . op de site van msh is een manual te downloaden. er zit ook een progameer kaart bij .
heeft iemand ervaring met deze esc ?
zo staat er bijvoorbeeld op de kaart een functie die timing heet , je kan dan kiezen tussen auto , 7-22 en 22-30 . wat doet dit en wat zal ik doen ? zo ook met freq , je kan kiezen tussen 8 khz en 16 khz .
ik ga zonder govenor vliegen en zal veelal in idle 2 vliegen met een hoge headspeed .
is er nog nergens een video van deze esc te vinden ? want de manual probeert dan heel aardig met symbooltjes een geluid weer te geven [programeer mode enzo] , ik snap er iig weinig van.
als ik de lipo inplug hoor ik 6 korte biepjes gevolgd door een 2 tonig biepje [hoog/laag]
ik hoor het graag , kan niet wachten om hem de lucht in te jagen !
bij voorbaat dank , ferry

Hey Ferry,
Ik heb de ESC zelf niet, maar hier de standaard instellingen:

Battery : Autosense LiPo battery
Brake : OFF
Start : Soft
Switching frequency : 8 kHz
Timing mode : Mode 1 Auto-setting (Automatic 0° to 30° deg.)
Cut off mode : Reduce power
Governor : On

Ik zou hem toch eens proberen in Governor mode trouwens.
Als je met 6S en de 15T pinion vliegt zit je met de governor mode en een vlakke curve van 80% toch al snel aan de 2800 Toeren.
En met die headspeed kan je hem aardig SNEL rondjagen :D.
De berichten over de werking van de governor zijn erg positief namelijk.

Grt.
Eric

oke , de brake kun je wel instellen zag ik , maar zit niet op de programeerkaart . is het dan zo dat je via de kaart gewoon je voorkeuren instelt en dat je dan niet meer in de manuele programeer modus hoeft om die paar extra functies te doen ?
als ik dan op governor mode wil vliegen , moet ik dan een vlakke curve maken in idle 1 ofzo ? hoe locked die governor dan ? eric , vlieg jy met de gewichtjes in de paddles ?
mvg ferry

Dit zijn de fabrieksinstellingen van de ESC.
De brake staat dus ook standaard op OFF.
Met je programmeerkaart verander je dus alleen de settings die je kan veranderen op die kaart, en meer hoef je niet te doen als het goed is :).

Simpel gezegd, De governor spinned op naar het ingestelde toerental (bijv.80%) en probeert dat onder alle belastingen vast te houden.

Ik vlieg zelf dan met de Jazz 80 (governor mode).
En vlieg inderdaad met vlakke curven, V-curven kan een governor niets mee en is bij mijn Jazz zelfs een probleem.
Ik vlieg een 70% vlakke throttle lijn in Idle-1.
En 80% vlakke curve in idle-2. (gebruik ik eigenlijk nooit)

Ik ben begonnen met de gewichtjes erin, daarna halve gewichtjes gebruikt, en vlieg sinds een paar maanden zonder gewichtjes.
Dit geeft degelijk een verschil trouwens.
Met gewichtjes is hij stabieler in een hover, rolt gemoedelijker en tracked iets makkelijker in Fast forward.
Zonder gewichtjes is hij erg vlot in nick en roll (3D) maar nog steeds heel precies bestuurbaar.

Laatst bewerkt:
oke , klinkt goed .
dus ik zet govenor op de kaart aan , laadt de settings in de esc en dat is dat .
hoe zet ik dan de % ? gewoon in mn zender in t govenor menu zoals een 'ouderwetse'
tj pro enzo ?
of is het zo dat de esc het percentage van je vlakke curve neemt als referentie ? dus een vlakke bij curve van 70 % zal hij op de governor gaan lopen met 70 % ?

Een Governor menu in een zender heeft geen enkel effect op de werking van een ingebouwde Governor in een ESC volgens mij.
Je ESC weet inderdaad wat hij met de vlakke throttle curve hoogte als referentie moet doen.
Ik heb mijn throttle curves als volgt staan:
normal throttle curve: 0-70-70-70-70
idle-1 throttle curve: 70-70-70-70-70
idle-2 throttle curve: 80-80-80-80-80

De waarden zouden voor de MSH misschien wat hoger moeten liggen, maar dat kan je zelf vrij snel testen tijdens de proefvluchten.
Wil je meer headspeed dan schuif je de lijn wat omhoog.

ok , dank je duidelijk op 1 ding na ; in de normal vliegmode , waar jy 0/70/70 hebt , toert hij dan normaal op en 'schiet ' bij het bereiken van de 70% in de govenour mode ?
mvg ferry

Precies, echter moet je dan wel naar idle-up schakelen.
Ik start zelfs op in idle-up, door de throttle hold gewoon eraf te halen
Je ESC heeft een hele rustige softstart, heb ik al op beeld gezien (hieronder).
De Kontronik heeft dat ook, dus kan je redelijk snel naar de vlakke lijn toe, of zelfs in 1 keer..

Laatst bewerkt door een moderator:
Vaak is het advies om je throttlecurve niet veel hoger te zetten dan de 80%
Ga je hoger dan breng je de gov. in problemen omdat die dan niet voldoende 'speling' meer heeft om het toerental te verhogen.
Heel simpel voorbeeld: Als je zelf al vliegt op 100% throttle....waar moet de gov. die extra speed dan vandaan halen als je headspeed wat inkakt.....je zit immers al 100% te pushen.
Lukt het niet om rond de 80% de door jouw beoogde HS te halen dan moet je gaan werken met je pinion...oftewel eentje erop zetten waarmee je wel de hs haalt die je wilt.
Je Gov. heeft dan plenty ruimte om die hs dan ook te handhaven :)

Bij een headspead van 2200rpm,

Zender instellen op 60% ??

Ik ben nu bezig met de protos,,
heb mijn gyro combo binnen dus wil nou eindelijk wel eens vliegen.

Sinds de T-Rex 250 die ik sinds kort heb start ik nu door de Th Hold eraf te halen, en door de softstart toert hij dan heel geleidelijk op.
(Erg mooi systeem)

Groet, Christian

Hangt een beetje af van wat de ESC doet, of hij erg warm wordt of niet.
Hier een goede headspeed calculator:
Calculator v2
Als je daar je gegevens invult zie je je headspeed met jouw configuratie.
MSH heeft in Maart 2009 ook kleinere pinions beschikbaar 14 en 13 Tanden als ik me niet vergis.
Een 13T lijkt me dan een aanbeveling, dan kan je de gascurve wat hoger zetten en is je ESC regeling veel efficienter.

Als je 100% zeker wilt zijn van je headspeed dan zal je hem door iemand moeten laten meten met een tacho meter.

Grt,
Eric

btw , dit ding is A SOCIAAL !! shit , wat een ding ! , was tot vanmiddag alleen een beetje met 70 % aan het vliegen en finetunen . toen ik hem op de rit had , heb ik gelijk maar de governer diabled en curve gemaakt , nl idle 1 flat 75 en idle 2 flat 90 . shit wat gaan dat ding !! ik moet zometeen op de motor weg , maar dat kan denk ik niet , heb nl een smile van oor tot oor en krijg dus mn helm niet op :] :]
ook erg vertrouwendwekkend vlieggedrag , baanvast en toch wil ie alle kanten megasnel op en je kan hem keren op een duppie .
oeps , ik hoor mn lader piepen , mazzelllllll
gr ferry

Ferro doet een cursus *post tikken in minder dan 30 seconden*

Ik heb mijn zender inmiddels ingesteld,
moet alle ball links nog wel bij langs want alles zit te strak.
(Even overal nog een keer met de ball-reamer doorheen)

Groet, Christian

firefly , als je zoals je onderschrift zegt , een trex 450 gewent bent , kom je ervanzelf achter wat het verschil is , heb zelf een 450 gehad , maar het lijkt er niet eens op .
gr ferry

MSH ESC governor

Waarom zou je de governor uitschakelen?

Geeft hij dezelfde problemen op de tail
als bv de Align ESC van de trex 500
met governor mode aan?

Ben erg benieuwd naar deze instelling op
de MSH 80A ESC, vandaar.

Die glimlach heb ik nog steeds iedere vlucht :mrgreen:
Het is een genot om er lekker mee te racen!
Iedereen die hem heeft reageert hetzelfde de eerste keer, wel lachen :D...
Veel plezier Ferry.
P.s. had je teveel of te weinig headspeed met de governor?
Want deze werkt toch gewoon prima?

Eric

Laatst bewerkt:
eeh , geen probleem tegengekomen . wat doet de align esc dan ?
ik snap het nut van een governor niet zo . gewoon throttle op volle of bijna volle bak en 'gaan ' bevalt mij beter , als hij inkakt bij meer dan 90 % , dan kan daar ook een governor wat aan doen . het verschil tussen 70 % en 95% is bij deze heli heeel groot .
mvg ferry

edit , he eric , crospost was dit he , ja , ik had govenour geprobeerd met verschillende vlakke curves [70 , 80 ] en dan had ie een lage headspeed , 70 % is wel erg weinig als er ook wind staat . maar heb nu dus govenour disabled en gewoon een hoge flat curve . dan is hij wel heeel actief , dus ik ben nergens tegen maar zonder vind ik t goed .
mss moet je dan dus een grotere pinion erop zetten om dus die headspeed te krijgen met 70% en dan kan de governor er 'meer' tegenaangooien ?

Laatst bewerkt:
wat ik me ook afvraag over de esc is dit ; ik heb 2 jaar met een trex600e gevlogen , en had daar een flat 100% throtle curve , met die helicoil 188/12 [?] tandwielen erop .
dan werd de esc niet warm . die esc had niets te doen met 100% en daarom bleef ie koud . als je een andere curve vloog , zegmaar 70/70/70/70/70 of zoiets werd ie heel warm en overleed sneller .
is dit ook zo bij de msh esc ?
mvg ferry

Ik heb hem zelf niet ;)
Maar ik vermoed dat als je hem zonder governor vliegt, dat hij ook het meest efficient is bij 100%.
Het is een gewone 80A ESC met een sterke interne BEC, alleen schijnt de Governor functie wel iets te doen in tegestelling tot andere merken (Kontronik uitgezonderd) die vaak heel slecht werken in governor mode.
Juist omdat ik hem zelf niet heb, ben ik benieuwd hoe hij het doet.

Maar op 100% en met de 15T pinion heb je wel een raket volgens mij ;)
Dan zit je snel aan de 3000 toeren als het goed is.

ja , dat denk ik ook eric , maar dat kan geen kwaad ? las op hf dat je dan het max aanbevolen toerental overschrijdt , of is het wel veilig ?
heb trouwens 1 hele vlucht gevlogen en gepushed met een flatcurve van 90 % , en met de timer op 4 minuten , en hij laadde maar 1350 mah bij [?] dus dat valt wel mee .
mvg ferry

Back