MSH Prôtos 500

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door EricW, 3 mei 2008.

  1. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hi,

    Ik volg al enige tijd de ontwikkelingen van de MSH 500 Protos.
    Een nieuwe telg in de 500 E klasse, m.i. een concurrent van bijv. de T-rex 500, Logo 400 etc..
    Hij wordt in Italie gemaakt door de makers van o.a. de in de USA bekende "Gorilla gear" upgrades voor de T-rex 450.
    Hij komt komende week op de markt, ik heb er een besteld en hoop binnenkort een volledig verslag van mijn avonturen ;) te posten in dit draadje.

    Kit Specificaties:

    - Volledig nieuw ontwerp (geen clone) met carbonfibre verstevigde kunststof onderdelen en aluminium delen waar dit goed uitkomt.
    - 3D aluminium kop (eigen productie).
    - Vrij uniek autorotatie aandrijfsysteem met een enkele tandriem.
    - Uiteraard een Gorilla gear landingsgestel
    - SAB 425mm Carbon bladen zitten in de kit.
    - Mooi gespoten Canopy
    - Motor MSH 800 Kv (optie)
    - 97 tands maingear, (autorotatie)pinion's 15-20 tands
    - Lipo's 3300 4S tot 2500 6S
    - Vliegklaar gewicht met een 6S 2500 lipo slechts 1520 gram !!, hierdoor ook prima geschikt om bijv. met 7S A123 nog goede prestaties te krijgen.

    Mijn setup:
    - Msh 500 protos als hierboven omschreven.
    - Lipo's Flightpower 6S EVO25 2500
    - Spartan 760 Gyro met JR DS 3500G
    - Swashservo's 3x JR DS3405 MG
    - ESC Kontronik Jazz 80-6-18
    - Ontvanger Spektrum AR6200

    Voor meer plaatjes, Clips, etc. :
    MSHeli Srl Helicopter Model Company Homepage

    [​IMG]

    Edit:

    N.a.v. mijn bouwdraadje over de Prôtos 500 zijn er daar al behoorlijk wat vragen en opmerkingen gemaakt.
    Ik heb voor het gemak en de vindbaarheid in het geheel maar opgesplitst naar "Algemeen Heli".
    De technische opmerkingen en vragen over de Protos 500 kunnen we dan voortaan in dit draadje plaatsen.

    M.vr.gr.
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2009
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het is wel een mooi ontworpen heli, zowel technisch als qua uiterlijk.
     
  3. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Eric,

    proficiat met je nieuwe heli, je doet mij kwijlen ;)

    1 vraagje nog : wat zijn jouw bevinding over de canopy, is ie werkelijk in superlicht materiaal of zal ie voldoen denk je ....

    Ik ben benieuwd naar je maidenvlucht !!!

    Grtz,
    Dirk
     
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hey Dirk bedankt,

    De canopy is inderdaad super licht en toch wel vrij kwetsbaar.
    Er zijn best wel wat probleempjes met de canopy op het moment.
    Sommige hebben geen enkel probleem en kunnen er alles mee doen zonder dat hij stuk gaat, andere hoeven er alleen maar naar te kijken en hij scheurt...
    MSH is hier uiteraard van op de hoogte en zal hier zeker spoedig verbetering in aan brengen, misschien ander materiaal.....
    Tot nu toe hebben ze op elke klacht gereageerd met meestal directe veranderingen/aanpassingen en evt. gratis vervanging.
    Die betrokkenheid vind ik mooi om te zien vandaag de dag.

    Eric
     
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Zojuist voor het eerst gevlogen :) !
    Heb de heli en mezelf een schouderklopje gegeven, trimmen was niet nodig...
    Dit is de meest stille RC helie die ik tot nu toe heb zien vliegen, je hoort echt alleen de bladen zoemen, zelfs het motorgeluid wordt hierdoor overstemt.
    De kop was nog een klein beetje springerig maar dat zal na een paar vluchten wel loskomen, ik heb de linkjes niet "super" los gemaakt, ze moeten ook nog wat inslijten.
    geen bladspoor..zag er goed uit.
    De snelheidsregelaar deed het prima, mooie softstart, en de staart doet het ook geweldig (heel precies en super soepel).
    Lipo, motor en regelaar waren nog koud.
    Niet echt vreemd, heb slechts wat minuten heen en weer gehoverd, maar als ik de tailpully verwisseld heb kan ik er gewoon voor gaan denk ik.

    Super gaaf...
    Blije vent :D

    Eric
     
  6. reaction10

    reaction10

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Uden.
    dat is enorm goed bericht. Egt een mooi ding.
     
  7. johnnygr

    johnnygr Guest

    Ik houd meer van een tandwielaandrijving maar vind het verder echt een prachtige heli.
    Mooi ontwerp.

    Ik zou even wat doen aan wat 666yeti666 heeft gezegd.
    Misschien kun je er een datalogger aan hangen om te kijken of het goed gaat.

    Ik ken iemand van rcgroups met dezelfde heli als ik ( laHeli sniper ) en hij heeft een aantal crashed gehad wegens bec uitval. Hij gebruikte 3xHS81MG + S9254 op een jazz regelaar, weet niet meer exact welke.

    Ik dacht dat alle jazz regelaars een 2A sbec hebben, gelukkig wel een switched-bec, maar de 2A is krap op 4 servo's, zeker als ze digitaal zijn.

    Ik gebruik zelf een Jeti Spin 44 regelaar met 5.5 volt 2.5A sbec, degene die problemen had met de jazz is ook overgestapt op deze regelaar. Maar een externe bec kan natuurlijk ook.
     
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Geen slecht idee John, ik hoop dat iemand in Haps me een beetje kan helpen als ik er ben (weet wel aardig wat ondertussen.., maar ben geen electroman).
    De Kontronik 80-6-18 heeft trouwens een (echte) 3A switching Bec...
    Er zijn best veel gasten die de interne BEC gewoon gebruiken op de Logo500 (trekt nog wat meer) i.c.m. alles digitaal..

    Maar meten is weten ;)

    Eric
     
  9. johnnygr

    johnnygr Guest

    Ok,
    heb het nog even nagezocht.
    hij gebruikte dus een Jazz 40-6-18 met een 2A BEC.
    Met jouw 3A bec zit je dus een stuk veiliger.

    [edit]Hij heeft trouwens ook Spektrum DX7 maar dan met Spektrum AR6100 ontvanger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jun 2008
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    De AR6100 (park range) begint een beetje een slechte reputatie te krijgen, als ik berichten lees over lock-outs dan is het vaak in combinatie met die ontvanger.
    De AR6200 die ik nu heb heeft een sateliet ontvanger en is full range, gelijk aan de AR7000 maar lichter/kleiner en 6 kanaals.
    Spektrum heeft inmiddels wel de firmware aangepast, zodat de ontvanger veel sneller reset.
    Als ik mijn lipo spanning eraf en erop zet terwijl ik blijf sturen (met hulp van derden ;) ), dan duurt het slechts een fractie voor de servo's weer reageren.
    Maar ik ben ook wel graag zeker, dus als iemand op het veld er een testmethode voor heeft dan doe ik daar graag aan mee.

    Eric
     
  11. johnnygr

    johnnygr Guest

    op die riem zou ik regelmatig even antistatische spray spuiten.

    Mijn heli heeft standaard ook een riemaandrijving, ik heb er nu zelf een tandwielaandrijving upgrade op gekocht.

    Ik heb mijn csm SL720 gyro eens moeten terugsturen wegens een defect naar csm.
    toen ik dat had gedaan kwamen ze met de vraag of ik misschien een riemaandrijving had wat dus inderdaad klopte. Zo'n riem kan met die hoge toeren een flinke statische spanning opbouwen en dus in je electronica over springen.

    Vooral met C/F waaruit mijn heli dus grotendeels bestaat kan dit een probleem vormen geloof ik. dit omdat C/F op zich niet geleid maar als de spanning hoog genoeg opbouwd dus wel, en dan kan de statische spanning overspringen door het frame in de electronica.
     
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ze zijn al aan het testen op de Protos wat betreft de ESD (electrostatic discharge).
    De ontwerper levert nu de pinions aan zonder anodisatielaag, zodat de opbouw van statische electriciteit stopt en wegvloeit via de motor.
    Ik volg dat natuurlijk ook, zeker na alle berichten met o.a. de T-rex500.
    Soms wat ver gezocht allemaal, maar zeker zoals in jouw geval een reeel gevaar.
    Het zal wel wat minder zijn met dit frame omdat het voornamelijk bestaat uit kunststof spuitgietdelen met een Carbon vulling van 30%.
    Veel minder geleidend dan carbon platen.
    Zo na de release van deze heli, heb ik 1 geval gelezen die een lock-out had en het vermoeden heeft dat het ESD is..
    Ik houd het wel goed in de gaten, en ga zeker kijken om dit risico omlaag te brengen d.m.v. spray of ergens te gronden.
    bedankt

    Eric
     
  13. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    dus de motor drijft een riem aen die weer het hoofd tandwiel aandrijft?
    maar om dat hooft tanwiel zitten geen, tja, hoe zeg je dat... van die randjes die er voor zorgen dat je riem er niet af kan schieten?
    het lijkt mij dat deze er nu makkelijk af kan... ook van het motor tandwiel trouwens...

    maar een erg mooie heli!!! en cool dat hij zo stil is! :)
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Nee hoor,
    Die kan er eigenlijk nooit aflopen.
    De tandriem staat onder spanning en zoekt daardoor al redelijk het midden op van de draaiende delen, daarnaast zitten er op de juiste plaats gelagerde geleiderollen die ervoor zorgen dat hij zeker in het midden blijft lopen.

    Ik snap dat sommige mensen er niet kapot van zijn, ook omdat je het gewoon niet vaak ziet.
    Maar snaar/riem aandrijvingen hebben ook enorme voordelen t.o.v. tandwielaandrijvingen.
    Waarvan een het geluid is..
    De maker van de heli heeft al +-300 vluchten afgewerkt zonder problemen en zonder de riem te vervangen, je moet hem in het begin, na het inlopen, wel een keer aanspannen.

    Eric
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Zo'n tandriemaandrijving heeft nog een ander voordeel: er grijpen veel tanden tegelijk aan op de riem, veel meer dan dat je met tandwieloverbrenging hebt.
    Gestripte tandwielen schijnen hiermee tot het verleden te behoren :)
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2008
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Eric,
    proficiat met je 'maiden' !
    Wat betreft die bec spanning, ik heb dat toen op een servoconnector van de ontvanger gemeten mbv een oscilloscoop , dat is een apparaat waarmee je spanning als functie van tijd kan bekijken.
    Vervolgens uit veiligheid de connectoren naar de motor verwijderd, de accu aangesloten en flink met ALLE sticks zitten roeren, dan zie je of de 5V spanning TEVEEL inzakt of niet.

    Voor de logo 10 3D ga ik nu voor de zekerheid een 4 cellige ontvangerpack maken die ik gewoon parallel aan de bec uitgang mag plaatsen volgens de handleiding (op een vrije uitgang op de ontvanger).

    Voor de 3DX500 moet ik nog iets verzinnen, ik heb nog een medusa switched bec liggen, misschien dat ik die erop ga zetten.
    Met de 3DX heb ik trouwens nog geen problemen gehad. Maar ik ben mischien geen referentie wat dat betreft , ik vlieg nog lang geen 3D. Loops, rolls, stall-turns dat wel.

    Nog iets wat betreft die statische electriciteit. Dat soort verhalen heeft men destijds ook geschreven over de logo 10. Ik heb er echter nog nooit last van gehad (had ook riemaandrijving + carbon staartbuis) en ik vraag me dan ook af of er iets anders de schuld is van zo'n storing.
    Het ligt namelijk veel meer voor de hand dat de draden tussen de regelaar en motor storen op de heel gevoelige antenne-ingang, als deze te dicht langs de motordraden loopt.
    Een gemiddelde ontvanger heeft als gevoeligheid 5 a 10 microVolt , dat is dus 5 / 1.000.000 Volt !
    De schakelpieken op de draden van de regelaar zijn heeeel erg veel groter en kunnen heel gemakkelijk de ontvanger beinvloeden, zeker als je op grotere afstand gaat vliegen, want dan krijgt de ontvanger minder signaal binnen van de zender maar neemt het stooraandeel van de regelaardraden, relatief, toe.

    Dat heb ik helaas aan den lijve ondervonden met een edf f-16 , daarbij had ik de ontvanger voorin het model gemonteerd, waarbij de antenne vrij hing tijdens het vliegen. Aangezien de motor + regelaar in het midden van het model gemonteerd zaten, kwam de antenne die los hing tegen de romp aan te liggen, door de wind en lag dus opeens op enkele centimeters van de motordraden.
    Daardoor had ik tijdens de eerste vlucht een vreemd gedrag; storing, geen storing, storing geen storing en PATS, crash ! Te laat. en dat terwijl de reikwijdte test uitstekend was verlopen, achteraf heel logisch natuurlijk, want de antenne hing vanuit de voorkant omlaag toen ik het model in de hand had .
    Daarna het model gerepareerd en de antenne vanuit de voorkant naar 1 vleugeltip laten lopen en vastgezet, ver verwijderd van de motordraden. Daarna nooit meer problemen gehad en hij vliegt nog steeds uitstekend.
    Dat was een goede les voor mij .....

    Dus mijn advies, laat je niks wijs maken , zorg allereerst voor een goede antenneloop, zover als mogelijk verwijderd van de motordraden en servodraden.
     
  17. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hey Bas,

    Bedankt voor de info.
    Zo'n batterij of lipo parallel word i.d. vaker gedaan, heb ik over gelezen.
    Ik heb dat ook een hele tijd terug voorgesteld aan de maker van de Protos, of dit een goede keuze was..
    Hij reageerde een beetje boos ;), en zei dat hij toch niet voor niets al die moeite heeft gedaan om de AUW zo laag te krijgen..
    Hij adviseerde mij om een goede ESC te kopen (Hij vloog zelf met de 80-6-18 BEC en 3x S9650 GY401/Spartan + S9257 ) of een ESC zonder BEC met goede losse BEC..
    Ik zie nu dat veel jongens de Scorpion ESC gaan proberen, deze heeft een 4A sw.BEC en 5.7V !!

    Ik heb zolang ik heli vlieg (iets meer dan een jaar nu) 1x storing gehad, en dat was met een Walkera RTF zender, misschien heb ik tot nu toe wat geluk ;)
    Gelden die storingsinvloeden ook voor 2,4 Ghz??
    Mijn ontvanger is behoorlijk ver verwijderd van Motor en ESC, veel verder kan het niet.
    Ik heb wel gelezen dat een statische ontlading in de buurt van je spektrum ontvanger, de ontvanger kan resetten omdat hij die piek (chip) gewoon niet kan verwerken.
    Ik heb mijn vervangende onderdelen al binnen (staartpully), dus hopen op lekker weer voor het weekeinde.

    Eric
     
  18. johnnygr

    johnnygr Guest

    De 2,4 Gigahertz heeft veel minder last van allerlei storingsinvloeden voor zover ik weet.

    Met deze heli moeten die tic-tocs toch echt wel gaan lukken :)
     
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    :D
    Eerst maar even alle uitslagen en de Governor goed zetten en mijn gyro echt testen, etc.etc....
    Met de Minititan pers ik ze er al aardig uit, verwacht met deze veel meer tijd te krijgen in vluchtfiguren, kan ik wat hoger blijven.
    Kan ik binnenkort hopelijk de achterwaardse figuren ook eens gaan oefenen :).

    Eric
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Eric, oei 3 maal S9650 op swash en dan enkel op de jazz bec , dat zijn toch ook nog eens digitale servo's ? tja, het kan goed gaan maar ook fout .... sinds ik metingen heb gedaan zou IK dat niet aandurven ....

    Ik besefte inderdaad niet dat jij op 2.4GHz vliegt ..... dan heb ik niks gezegd, je hebt er dan geen last van , da's het voodeel van het 2.4GHz systeem.

    ESD is dan wel een heel andere verhaal ja, da's 'vervelend terrein' , daar kunnen op de meest vreemdsoortige manier electronische componenten beschadigd raken door statische ontlading.

    Het weekend wordt goed weer, dus alvast veel vliegplezier.
     

Deel Deze Pagina