P
PascalS
Guest
Ik had het natuurlijk moeten weten... Maar ruim 150 meter van een (toch redelijk) stuk water in park Oudegein in Nieuwegein gaan vliegen met mijn msr was natuurlijk vragen om problemen als beginner.
Het ging lekker. Ietsje wind, maar heel beheersbaar. Maar in een onoplettend moment, want beginner, zit ie in eens op weet ik wat - 30? - 40? - meter hoog. Niet handig, bijna niet te zien, dus rustig zakken, windvlaagje, orientatie verkeerd beoordeeld - verder naar achter. En toen bleek ie al een boom te raken waar nu gelukkig nog geen blad in zit. Pfoei. Om vervolgens, ik had hem natuurlijk al gestopt toen ik 'em de boom zag raken, door het laatste vlaagje wind gepakt te worden en nog geen meter van de kant in het water te vallen. 10cm onder het oppervlak. :nosmile:
Dus, schoenen & sokken uit gedaan, het water in gestapt en de msr gepakt en onmiddellijk de accu los gemaakt. Uiteraard zit er een vrouwtje met een hondje langs het water die eerst meld 'oh, maar er ligt niets in het water hoor, mijn hondje speelt met zand'. En vervolgens 'is het water niet erg koud? ik vind dat het koud is hoor'. :2gunfire:
Thuis gekomen direct wat standaard 'in vies water gevallen' elektronica TLC gedaan: uit elkaar, afspoelen onder de kraan, bewegende delen rustig bewegen en met een blower (koude lucht) het water er af blazen. En dan minimaal 18 uur laten liggen.
Vanochtend weer in elkaar, alle motortjes, even rustig bewogen nergens meer water gezien en accu er aan... En dan na vijf seconden het heerlijk rats-rats geluid van de servo's horen. En gewoon opstijgen alsof er niets gebeurt is!

Ik heb hem voor de zekerheid na een test vlucht van 30 seconden weer aan de grond gezet voor grondigere inspectie van de mechanische delen, maar ik ben al lang blij dat de 5in1 zo te zien nog goed is. fingers-crossed dat de servo's het niet alsnog begeven een deze dagen, natuurlijk.
Maar dat laat mij met een paar vraagjes - de tail rotor motor zit iets los in het zwarte buisje - hij kan van links naar rechts. Is dat normaal, of is die los geschoten en moet ik die weer vast lijmen?
En het ziet er uit dat er redelijk wat smering tussen de lagers uit gegaan is. Doe ik daar gewoon een miniem beetje naaimachineolie bij?
Damn I feel lucky
Het ging lekker. Ietsje wind, maar heel beheersbaar. Maar in een onoplettend moment, want beginner, zit ie in eens op weet ik wat - 30? - 40? - meter hoog. Niet handig, bijna niet te zien, dus rustig zakken, windvlaagje, orientatie verkeerd beoordeeld - verder naar achter. En toen bleek ie al een boom te raken waar nu gelukkig nog geen blad in zit. Pfoei. Om vervolgens, ik had hem natuurlijk al gestopt toen ik 'em de boom zag raken, door het laatste vlaagje wind gepakt te worden en nog geen meter van de kant in het water te vallen. 10cm onder het oppervlak. :nosmile:
Dus, schoenen & sokken uit gedaan, het water in gestapt en de msr gepakt en onmiddellijk de accu los gemaakt. Uiteraard zit er een vrouwtje met een hondje langs het water die eerst meld 'oh, maar er ligt niets in het water hoor, mijn hondje speelt met zand'. En vervolgens 'is het water niet erg koud? ik vind dat het koud is hoor'. :2gunfire:
Thuis gekomen direct wat standaard 'in vies water gevallen' elektronica TLC gedaan: uit elkaar, afspoelen onder de kraan, bewegende delen rustig bewegen en met een blower (koude lucht) het water er af blazen. En dan minimaal 18 uur laten liggen.
Vanochtend weer in elkaar, alle motortjes, even rustig bewogen nergens meer water gezien en accu er aan... En dan na vijf seconden het heerlijk rats-rats geluid van de servo's horen. En gewoon opstijgen alsof er niets gebeurt is!

Ik heb hem voor de zekerheid na een test vlucht van 30 seconden weer aan de grond gezet voor grondigere inspectie van de mechanische delen, maar ik ben al lang blij dat de 5in1 zo te zien nog goed is. fingers-crossed dat de servo's het niet alsnog begeven een deze dagen, natuurlijk.
Maar dat laat mij met een paar vraagjes - de tail rotor motor zit iets los in het zwarte buisje - hij kan van links naar rechts. Is dat normaal, of is die los geschoten en moet ik die weer vast lijmen?
En het ziet er uit dat er redelijk wat smering tussen de lagers uit gegaan is. Doe ik daar gewoon een miniem beetje naaimachineolie bij?
Damn I feel lucky
