mSRx rotor bladen inkorten?

Hallo, klein beetje advies nodig. De Blade mSRx is mij wat te pittig, nu heb ik gelezen dat anderen rotorbladen iets in korten. Maakt dit het gedrag vriendelijker? En als je dit doet, moet je dan ook de staart rotor verkleinen?

Misschien een domme vraag, maarja dat heb je met NOOBS!;)

Bedankt voor de support.

Wat je bij een fixed pitch heli bereikt met inkorten, is dat het toerental omhoog gaat.
Wat je niet wilt, is dat de rotordiameter kleiner wordt. Daar worden ze kritischer van, net als bij vliegtuigen is zoveel mogelijk dragend oppervlak beter.

En bij een heli is dus de Oppervlakte van de rotordisc van belang.

Wat je wel kunt doen, is de achterzijde van het blad iets inkorten.
Dus niet de lengte inkorten. Maar iets van de achterzijde, dus van de kromming afhalen.

Wel opletten dat je beide hetzelfde doet, en daarna balanceren!

Effect is hetzelfde. Toerental gaat omhoog, maar minder lift beschikbaar.
Hij zal dus bij een hoger toerental hooveren, en hij zal ook minder vlot stijgen.
Door het hogere toerental zal hij ook minder aggressief reageren op links / rechts commando's.

Let wel, er is natuurlijk een grens tot waar je kunt gaan :mrgreen:
Op 8/10e gas hooveren is wel een beetje hoog in de stick, dun kun je bijna niet meer rondvliegen ;-)

Let er wel goed op dat je motor van je msrx al niet heel lang mee gaat. Een hoger toerental vreet motoren bij de msrx. Welke zender gebruik je?

Dan wordt het wat lastiger. Heb je daar niet twee standen op zitten? Met een knopje of door het indrukken van een van de sticks. Dan kun je hem meestal al wat tammer maken.

Zelf gebruik ik een dx6i. Heb nooit spijt gehad van deze aanschaf.

Begin het ding aardig onder controle te krijgen, heb eigenlijk alleen een hoover probleempje.
Heli wil langzaam met de klok meedraaien, kan je dit eruit krijgen met de rudder afstelling?

Zeker weten. Je kunt de afstandsbediening gebruiken om hem te trimmen. Je kunt aan de piepjes horen wanneer hij in het midden getrimd staat. Waarschijnlijk heb je hem per ongeluk een keer yetrimd waardoor hij nu dus draaid. Willen ze met neutrale trim normaal gesproken niet.

Cueck ook even of je staart rotor niet vervormd is en niet te los op het asje zit. Gewoon blijven oefenen met de msrx, ik vond het een super trainer voordat ik een mcpx kocht.

Staartstuk ongeveer 12mm langer gemaakt, het resultaat is verbluffend!
Zeer stabiel en hoover is een makkie geworden, m.a.w. het proberen waard!

Scheelt gigantisch. Ik heb zelf de mcpx staart er op zitten. Is ook langer. Goed afstellen van de swashplate is ook belangrijk. Dan schiet hij bij een piro niet meer weg. De swash hoort, in tegenstelling tot andere heli's, bij de msrx scheef te staan.

Mocht je blade grip ooit breken, gaat zeker nog gebeuren wanneer je hem harder gaat vliegen, investeer dan in een blade grip van xtreme, rkh of microheli.

Een klein beetje voorover en een aardig stuk naar rechts. Wanneer je hovert, hangt je msrx een beetje achterover en naar rechts. Het naar rechts hangen komt door het duwen van de staartrotor. Het achterover hangen komt door het waardeloze zwaartepunt van de msrx. Het as3x stabilisatiesysteem compenseert hiervoor door de swash iets naar rechts en naar voren te laten leunen.
Wanneer je de swash dus level zet, zal hij op de servo's automatisch compenseren om stabiel te zijn tijdens een hover. Zou hij de servo's gewoon in het midden laten staan en niet compenseren, dan zou je heli vol opzij schieten.

Wat is nu het probleem met de msrx. zodra je een rudder input geeft, zet hij zijn servo's terug in het midden. Hij zet dan de swash weer in de stand zoals hij stond bij binden. Hij compenseert dan niet meer in de hover en schiet er vandoor. (herken je dit?)

De bedoeling gaat dus zijn dat je swash zo staat dat hij compenseert in een hover met de servo's centraal in het midden. Geef je dan rudder input, dan zal hij de servo's in het midden willen zetten, maar daar staan ze al. De swash blijft dan staan en hij doet niets geks meer.

Enigzins duidelijk?

Hartstikke duidelijk, bedankt voor je uitleg!!!!!!!!!!!!!!!
Echter weet je toevallig waar je in ons landje microheli aluminium parts kunt kopen??
Bedankt!!

Ik vind de microheli parts waanzinnig, maar had hetzelfde probleem als jij. Nergens in nl /buiten amerika te krijgen en zeker niet voor een fatsoenlijke prijs. Ik heb voor mijn eerste msrx een xtreme kop, swash en grips gekocht bij xtreme productions. Voor de tweede msrx heb ik bij rkh een compleet frame met alu kop, grips en swash gekocht. De rkh delen zijn duurder en van betere kwaliteit. Qua vliegen voel ik geen verschil.

Microheli wordt in nl eigenlijk niet vertegenwoordigd. Hoeft van mij ook nietperse. Ik vind de rkh delen heel mooi en kwalitatief zijn ze goed. De xtreme delen worden met iedere nieuwe heli steeds beter, die mannen zitten zeker niet stil. Lynx zou ik wel graag makkelijker kunnen kopen.

Midland helicopter is bij mij niet bekend. Reviews zijn wel goed.

Ik hoor graag hoe je het vind werken. Ben ook benieuwd naar de levensduur.

Ik heb nu een 7mm motor met de v922 rotor. Heeft wat meer oppervlak. Ben alleen nog niet helemaal tevreden. Op de mcpx heb ik twee keer een 7mm, die houdt echt super. Wil ik op de brushless msrx ook nog proberen en anders maak ik de staart ook brushless. De dubbele motor kan alleen icm de brushless main motor.

Back