Wat je bij een fixed pitch heli bereikt met inkorten, is dat het toerental omhoog gaat.
Wat je niet wilt, is dat de rotordiameter kleiner wordt. Daar worden ze kritischer van, net als bij vliegtuigen is zoveel mogelijk dragend oppervlak beter.
En bij een heli is dus de Oppervlakte van de rotordisc van belang.
Wat je wel kunt doen, is de achterzijde van het blad iets inkorten.
Dus niet de lengte inkorten. Maar iets van de achterzijde, dus van de kromming afhalen.
Wel opletten dat je beide hetzelfde doet, en daarna balanceren!
Effect is hetzelfde. Toerental gaat omhoog, maar minder lift beschikbaar.
Hij zal dus bij een hoger toerental hooveren, en hij zal ook minder vlot stijgen.
Door het hogere toerental zal hij ook minder aggressief reageren op links / rechts commando's.
Let wel, er is natuurlijk een grens tot waar je kunt gaan

Op 8/10e gas hooveren is wel een beetje hoog in de stick, dun kun je bijna niet meer rondvliegen ;-)