MT2 wilt niet starten

Hallo,

Zoals in de topic titel staat, mijn MT2 wilt niet starten.
Had wat proberen te zoeken maar de situatie zit meestal anders dan in andere topics, vandaar.

Ik heb hem tweedehands en heeft meer dan een jaar stilgestaan volgens de moeder van diegene waarvan ik hem kocht(hij was op school).
Nu heb ik van alles geprobeerd om hem te starten maar helaas zonder succes.

Ik heb twee kannen nitro, beide Tornado, eentje 16%, andere kreeg ik erbij en weet niet hoeveel procent dat is.
16% is geel achtig van kleur en ik schat 2 jaar oud, en de andere rood achtig, dus ik twijfel welke nu goed is.

Daarnaast, heb ik met beide proberen te starten maar de rode leek iets meer leven te vertonen, maar nog geen lopende motor.

Oude of nieuwe gloeiplug erin, tussen de startpogingen in de gloeiplugdriver opgeladen, maar ook geen verandering.

Proberen te starten op de afstelling waarop ie stond, en op fabrieksinstelling, beide niks.

Heb de vliegwiel met de hand gedraaid(heb een roto start), en gaf tegendruk en een plop.

Hij krijgt nitro binnen, bij te lang starten verzuipt ie.
Bij het omdraaien loopt de nitro uit de kop zonder gloeiplug en op de zij uit de uitlaat.
Heb tevens de slangen tussen het tankje en carb vervangen en een brandstoffilter geplaatst, met of zonder filter krijgt ie nitro binnen dus die zit goed om.

Spleet in de carb is ongeveer 1mm, geprobeerd met half gas en kwart gas, geen verschil.
Geprobeerd met en zonder luchtfilter, geen verschil.

Motor is bij mij nog niet open geweest en de imbusboutjes op de roto start en cilinderkop lijken nog niet aangeraakt te zijn geweest dus denk dat die nog nooit open is geweest.

Dus samengevat:
Hij gloeit, krijgt brandstof en lucht, tevens op fabrieksinstelling.
Wielen in de lucht, start hem dmv. een boormachine met de stok van de roto start en draait de goede kant op.

Heel af en toe lijkt ie te willen starten, geeft ie terugslag op de boormachine en kapt de roto start ermee, vliegwiel draait dan niet meer verder en gaat pas weer als ik toeren afneem of stil zet.
Tevens maakt ie op dat moment een prrr geluid en lijkt ie op het punt van starten.

Ikzelf denk aan drie dingen, brandstof, gloeiplugdriver en roto start.
Kan iemand mij tips geven, of als het zelfs kan langs komen om te komen kijken? Woon zelf in Blerick(omgeving Venlo).
Ik heb zelf ervaring met fullscale auto's maar hier snap ik nog maar weinig van.

Hopelijk heeft iemand een idee van het probleem en mij tips kan geven of vertellen als ik iets over het hoofd heb gezien.

Mvg, Ferry

nou je hebt elk geval niet snel opgegeven ;)

Ik zou toch haast zeggen een gloeiplug probleem... wanneer je zeker weet dat alle naalden in de fabrieksstand staan en er zit brandstof in de motor dan moet hij enig teken van leven geven. Misschien verkeerde gloeiplug? Wat voor soort motor is het (nummer aan de zijkant van de motor)? Verschillende kleuren brandstof kan komen door toevoegingen en hoeft dus niet verkeerd te zijn.

Kijk wel uit met starten met de boormachine want wanneer hij verzopen is kan de boormachine de boel wel aan gort draaien.

je geeft het eigenlijk al aan: bij te lang starten verzuipt tie....dus de hoofdnaald een kwart naar binnen draaien. Maar eerlijk gezegd, denk ik eerder dat oude brandstof de boosdoener moet zijn.

Met oude brandstof start hij wel, maar loopt niet zo lekker als met verse brandstof.

Als je je gloeiplug in de gloeidriver hebt, moet deze helder oranje gloeien, en als je er tegen blaast, moet hij feller gaan gloeien. Doet hij dat niet, dan is je accu te leeg.

Zet de motor op std fabrieks instelling, dus de naalden gelijk met het huis.

maar waar ik meer vrees voor heb is of de motor 2 jaar geleden geconserveerd is met Afterrun of WD40.
Als dit niet gedaan is, is het niet wijs om zomaar de motor te starten, maar eerst te inspecteren en schoon te maken. Dit geld ook voor de carburateur, deze zitten vaak verstopt door oude vast gekoekt olie.

ik denk dat je moter (aangezien die een jaar stil heeft gestaan) een beetje aangekoekt is van binnen.

als je de moter niet open wilt maken zou ik er eens een nachtje wd 40 in laten staan en eens kijken wat voor kleur het dan heeft als je het er weer uithaalt

Wielen in de lucht, start hem dmv. een boormachine met de stok van de roto start en draait de goede kant op.

En daar zit je probleem. Een boormachine maakt te weinig toeren om de motor op te kunnen starten.

nou je hebt elk geval niet snel opgegeven ;)

Ik zou toch haast zeggen een gloeiplug probleem... wanneer je zeker weet dat alle naalden in de fabrieksstand staan en er zit brandstof in de motor dan moet hij enig teken van leven geven. Misschien verkeerde gloeiplug? Wat voor soort motor is het (nummer aan de zijkant van de motor)? Verschillende kleuren brandstof kan komen door toevoegingen en hoeft dus niet verkeerd te zijn.

Kijk wel uit met starten met de boormachine want wanneer hij verzopen is kan de boormachine de boel wel aan gort draaien.
Nee precies, opgeven doe ik niet zo gauw aan :P

Gloeiplug is een HPI R3/medium, dus dat lijkt mij niet het probleem te zijn in eerste instantie.
Gloeiplugdriver zou best kunnen, ik zal mijn oom vragen welke ook een nitrowagen heeft om even zijn gloeiplugdriver te lenen.
Helaas wist hij ook niet zo 1-2-3 wat er mis kon zijn met mijn motortje.
Motor is trouwens een Nitro Star G3.0.

je geeft het eigenlijk al aan: bij te lang starten verzuipt tie....dus de hoofdnaald een kwart naar binnen draaien. Maar eerlijk gezegd, denk ik eerder dat oude brandstof de boosdoener moet zijn.
Ik ga binnenkort, weet niet exact wanneer nieuwe brandstof halen, gewoon een half litertje om te kijken of het verschil maakt, denk het wel.

Met oude brandstof start hij wel, maar loopt niet zo lekker als met verse brandstof.

Als je je gloeiplug in de gloeidriver hebt, moet deze helder oranje gloeien, en als je er tegen blaast, moet hij feller gaan gloeien. Doet hij dat niet, dan is je accu te leeg.

Zet de motor op std fabrieks instelling, dus de naalden gelijk met het huis.

maar waar ik meer vrees voor heb is of de motor 2 jaar geleden geconserveerd is met Afterrun of WD40.
Als dit niet gedaan is, is het niet wijs om zomaar de motor te starten, maar eerst te inspecteren en schoon te maken. Dit geld ook voor de carburateur, deze zitten vaak verstopt door oude vast gekoekt olie.
Dat met de gloeiplugdriver lijkt ie wel harder te gloeien, dus denk dat ie verder wel goed is, wel een goeie tip trouwens.

Motor is inmiddels los, roto start eraf en koppeling, nu even kijken hoe ik hem verder uit een haal of nu ga baden in WD40.

ik denk dat je moter (aangezien die een jaar stil heeft gestaan) een beetje aangekoekt is van binnen.

als je de moter niet open wilt maken zou ik er eens een nachtje wd 40 in laten staan en eens kijken wat voor kleur het dan heeft als je het er weer uithaalt

Ik heb wat WD40 in de inlaat zijde gespoten en een paar rondjes gedraaid en toen het eruit kwam was het geelachtige zooi geworden.
Ben benieuwd als ik het een tijdje laat weken wat er dan uit komt.

Btw, heeft iemand tips om de imbusboutjes uit de koelkop te draaien?
Dingen zitten muurvast en zijn maar iele boutjes vandaar.

Thanks allemaal, hiermee kan ik weer verder :D

aan de kant van de rotostart backplate zit een plaat die je moter afsluit.
als je die los maakt kijk je op de krukas.
als die niet mooi zuiver is heb je een probleem

onzin,

ik heb het zelf jaren gedaan met een accu boormachine.
werkte gewoon grandioos

Toevallig een paar weken terug iemand geholpen met een HPI met precies een dezelfde probleem en zijn boormachine maakte gewoon te weinig toeren. De ene bormachine is de dander niet als ook met motoren maar even op het startkistje drukken was starten en lopen.

Met een fohn het huisje van de bouten goed warm maken en dan voorzichtig proberen los te draaien.
Kijk wel uit voor plastic wat kan smelten.

Laatst bewerkt door een moderator:
aan de kant van de rotostart backplate zit een plaat die je moter afsluit.
als je die los maakt kijk je op de krukas.
als die niet mooi zuiver is heb je een probleem
20pvtr8.jpg

3449tl4.jpg

Moet zeggen dat de foto's een erger beeld schetsen, ik weet niet of het nou vuil is of roest, het lijkt wel minder te worden als ik er overheen ga met mijn vinger.

Toevallig een paar weken terug iemand geholpen met een HPI met precies een dezelfde probleem en zijn boormachine maakte gewoon te weinig toeren. De ene bormachine is de dander niet als ook met motoren maar even op het startkistje drukken was starten en lopen.
Heb met twee boormachines geprobeerd, eentje op accu maar die was snel uitgepuft en eentje op netstroom maar daarbij kapte de roto start het snel af.

Met een fohn het huisje van de bouten goed warm maken en dan voorzichtig proberen los te draaien.
Kijk wel uit voor plastic wat kan smelten.
Dat kan ik ook nog proberen ja, of zoals Marc het zei met een torx, is ook een mogelijkheid, even kijken waar ik de mijne heb gelaten :P
of je pakt een torx

Laatst bewerkt door een moderator:
je kruk is dus helaas wel iets aangetast. maar wat er OP je krukas zit, zit waarschijnlijk ook IN je kruk en dat kan je doorstroming verstoren.
dus zo goed mogelijk zuiver maken en zelf wel afterrun gaan gebruiken.

je kruk is dus helaas wel iets aangetast. maar wat er OP je krukas zit, zit waarschijnlijk ook IN je kruk en dat kan je doorstroming verstoren.

Daar was ik al bang voor, heb al met meerdere wattenstaafjes in de krukas zitten porren totdat ze er niet meer zwart uitkwamen.
Nu heb ik de krukas zo neergezet dat de inlaat en uitlaat dicht staan en heb hem gevuld met WD40 zodat de overige troep kan losweken, morgen weer avond weer even schoonmaken en dan weer alles dicht bouwen.
Heb ook afterrun besteld dus dat komt wel goed, nu nog hopen dat de motor wilt lopen.

Ga hem nu helemaal demonteren en gelijk alles brand schoon maken, heb nu toch al een hoop los.

De roestplekjes op de krukas vind ik nog meevallen, met name het lager ziet er nog goed uit (het deel wat ik kan zien) Dit zijn puur vlekken en zal echt geen stroming beïnvloeden. Over een ruwe oppervlakte of het juist polijsten is veel geschreven en gediscuseerd maar 1 ding is zeker, een ruwe oppervlakte is niet nadelig in de werking. Pure roest wat echt korrelig is aan de oppervlakte is daartegen wel schadelijk voor je motor maar als het zover is heb je al lang schade opgelopen.

Daar was ik al bang voor, heb al met meerdere wattenstaafjes in de krukas zitten porren totdat ze er niet meer zwart uitkwamen.
Nu heb ik de krukas zo neergezet dat de inlaat en uitlaat dicht staan en heb hem gevuld met WD40 zodat de overige troep kan losweken, morgen weer avond weer even schoonmaken en dan weer alles dicht bouwen.
Heb ook afterrun besteld dus dat komt wel goed, nu nog hopen dat de motor wilt lopen.

Ga hem nu helemaal demonteren en gelijk alles brand schoon maken, heb nu toch al een hoop los.

Hoewel een beetje ontroesten geen kwaad kan moet jij je meer gaan focussen op het luchtfilter en de carburateur. Als die echt een tijdje heeft stil gestaan zal enig beetje opgedroogde olie daar zeker roet in het eten gooien en ik blijf erbij dat een boormachine niet echt de juiste keuze is om deze motor te starten..

De roestplekjes op de krukas vind ik nog meevallen, met name het lager ziet er nog goed uit (het deel wat ik kan zien) Dit zijn puur vlekken en zal echt geen stroming beïnvloeden. Over een ruwe oppervlakte of het juist polijsten is veel geschreven en gediscuseerd maar 1 ding is zeker, een ruwe oppervlakte is niet nadelig in de werking. Pure roest wat echt korrelig is aan de oppervlakte is daartegen wel schadelijk voor je motor maar als het zover is heb je al lang schade opgelopen.

Hoewel een beetje ontroesten geen kwaad kan moet jij je meer gaan focussen op het luchtfilter en de carburateur. Als die echt een tijdje heeft stil gestaan zal enig beetje opgedroogde olie daar zeker roet in het eten gooien en ik blijf erbij dat een boormachine niet echt de juiste keuze is om deze motor te starten..
Luchtfilter heb ik dezelfde dag toen ik hem kocht al schoongemaakt en ingeolied, hoe je dat ook mag schrijven.
Carb heb ik toen straks ook schoongemaakt met WD40 en inmiddels is ook hij brandschoon, zover mijn zicht erop gaat.

Voordat de motor weer in elkaar gaat blaas ik de carb door om zeker te zijn dat er geen vuil achter is gebleven.

En om heel eerlijk te zijn, is een roto start niet mijn eerste voorkeur, bij een trekstarter heb je tenminste een idee en gevoel wat er gebeurd en dat is iets wat ik mis met een roto start/boormachine.

Fabrieks afstelling is ook niet altijd alles, mijn auto kreeg ik ook niet aan de praat op de fabrieks afstelling, verscheidene gloeipluggen geprobeerd incl. wat er aangeraden werd in de gebruiksaanwijzing. werden allemaal nat...
Toen maar de HSN wat ingedraaid (minder benzine), en in 2 keer trekken starten en lopen.

Ik heb ook slechte ervaringen met een boormachine op een rotostart, ik ben sowieso geen fan van dat hele rotostart gedoe, nog een accu erbij :-/ .

Fabrieks afstelling is ook niet altijd alles, mijn auto kreeg ik ook niet aan de praat op de fabrieks afstelling, verscheidene gloeipluggen geprobeerd incl. wat er aangeraden werd in de gebruiksaanwijzing. werden allemaal nat...
Toen maar de HSN wat ingedraaid (minder benzine), en in 2 keer trekken starten en lopen.

Ik heb ook slechte ervaringen met een boormachine op een rotostart, ik ben sowieso geen fan van dat hele rotostart gedoe, nog een accu erbij :-/ .
Rotostart ben ik ook niet tevreden, en om meerdere redenen, ding kreeg mijn motortje niet goed rond en dus niet gestart.
Had hem schoongemaakt en gesmeerd, motortje weer dichtgebouwd en draaide het motortje een paar keer rond en een geluid alsof er zand in de cilinder zat.
Gelukkig kwam het van de roto start gedeelte, en heb dus toen gelijk een trekstarter besteld.

Om het verhaal af te maken, ik heb de trekstarter besteld, nieuwe luchtfilters, extra gloeiplug en afterrun.
Net proberen te starten en hij liep, roto start maakte blijkbaar veel te weinig toeren, zelfs met een boormachine op netstroom wou niet en blijkbaar wou de roto gedeelte niet meewerken.
Hij loopt, al moet ik wel nieuwe brandstof halen want ik krijg maar geen blauwe wolk, zelfs tijdens het rijden de stelschroef op flink op rijk gedraaid maar spuugde de nitro er zo via de uitlaat eruit maar geen spoortje verbrande olie.

Dus binnenkort nieuwe nitro halen, en dan hopelijk gaan met de banaan.

Allemaal, bedankt voor de hulp :D

Back