Ik gooi hem er maar in, een apart onderwerp speciaal voor de technische kant van MTR. Ervaring van het NK is wel dat betrouwbaarheid en het starten het hoogst scoren. Verder is een goede tanksetup noodzakelijk en een afslag erg makkelijk. De wielophanging krijgt erg op zijn ... waarbij het afbreken van verenstaal geen uitzondering is. Kortom wat zijn goede ontwerpen, en willen we deze met elkaar delen, van de specifieke onderdelen van een MTR zoals: - Model - Motor - Tanksetup - Vulsysteem - Brandstof Afslag - Props - Wielen + ophanging/montage - Besturing
- Model: voor zover mij bekend zijn er nog geen mini-teamrace ontwerpen gepubliceerd, of het zou bijvoorbeeld in de Lassogeier moeten zijn. In Engeland zijn alleen mini-Goodyear en vintage teamracertjes gepubliceerd, terwijl een vleugeltje toch wel de voorkeur heeft uit oogpunt van duurzaamheid (er is geen romp die kan breken). Ik ben overigens wel een fan van de soms geweldig mooie Duitse kistjes met een semi-schaal of vintage look, ook al zijn die misschien minder effectief, het gaat in de eerste plaats om de lol!!! - Motor: TYR Rules! - Tanksetup: zou ik ook graag meer info over hebben. Rechthoekige tankjes worden soms niet helemaal leeg verbruikt. - Vulsysteem: handig is een auto- of fietsventiel in te bouwen waarmee de tank kan worden ontlucht tijdens tanken. Als je die dan loslaat spuit je de brandstof in de motor die daardoor wordt geprimed. - Brandstof Afslag: wij hebben een muizenval gemaakt, maar nog niet gemonteerd, dus nog geen ervaring - Props: uitgaande van 7 inch: lage spoed geeft weliswaar lagere luchtsnelheid, maar wel hogere acceleratie, wat van belang is voor veilig weggaan. Wij hadden enkele 3,5 inch props die een goed compromis leken, maar die waren te bros. Grijze Graupner 7x3 gaf te lage luchtsnelheid. Wij gaan toch weer naar 7x4 en testen tussen Graupner en APC. - Wielen + ophanging/montage: ben ik ook nog niet goed uit. Wieltjes van Loet (5 euro, zijn ze er nog?), maar ophanging niet zo stevig dat de poot uit het model geramd wordt bij harde landing. Echter, onze poot verbuigt wat te makkelijk naar mijn zin. - Besturing: om de zaak niet te compliceren vorolopig gewoon tuimelaar en leadouts in de vrije lucht onder de vleugel.
Marco, Zie ook mijn bijdrage aan een ander draadje; ja ik wil graag helpen. Je observaties zijn goed. Betrouwbaarheid MOET als je en leuk resultaat wilt halen. Model: Er zijn geloof ik geen tekeningen maar inmiddels wel genoeg voorbeelden. Belangrijk is een model met voldoende lage vleugelbelasting wat zweeft als de motor afslaat. (mijn model heeft een vleugelbelasting van 35gr/dm2) Dat geeft je de gelegenheid om het model netjes bij de pitman af te leveren. Licht bouwen dus en voldoende groot. Even belangrijk is dat het model gevlogen kan worden terwijl de piloot op heel andere dingen let (zoals waar de andere modellen zijn en wat er langs de kant gebeurt). Stabiliteit is dus belangrijk, let op een behoorlijk voorlijk zwaartepunt. Motor: Een TYR of vergelijkbaar is natuurlijk veruit te prefereren maar als je alleen een Webra of PAW hebt kun je nog steeds veel waardevolle vlieg en pitervaring opdoen en het is heus niet makelijker om daar weer het optimum uit te halen. Een PAW is wel erg zwaar (zomaar 40gr meer dan een Webra) en heeft de naam moeilijk te starten. Tank: Ik gebruik een driehoek waarvan de rechte hoek aan de buiten/voorkant zit. De tank gaat goed leeg en omdat de fuelpickup niet helemaal voorin zit heb ik geen acceleratieproblemen (of ik accelereer traag, kan natuurlijk ook). Ik gebruik nog geen ventielen. Gewoon de overloop bovenop de tank en naar de binnenkant van het model laten lopen, pijpje ombuigen in de wind. Het vulpijpje zit aan de binnenvoorkant. Ik kan een tekening maken en opsturen. Vullen: Gewoon met de fles en een passend slangetje op het vulpijpje. Afslag: Makkelijk te maken van blik, verenstaal, messingpijp en een balpenveer. Ik kan een tekening maken en opsturen. Wel een belangrijk onderdeel, het vergroot de kans dat je het model netjes bij je pitman aflevert enorm en is ook handig als de afstelling niet deugt of je het racetempo niet -veilig- bij kunt houden. Props: Is denk ik met de huidige regel (7" dia) nog niemand echt uit. Veel experimenteren. Robert-Jan en ik gebruikten een 7x5 apc. Wielen: Zelf maken kan, gewoon draaien uit alu met en messing bus en een rubber o-ring als 'band'. Wel geregeld vervangen. Onderstel: Krijgt het heeel zwaar te verduren zelfs bij nette landingen. Ik heb een pootje van 3mm koolstofplaat en een soort schokbreker van siliconenslang waar de boutjes weer doorgaan. Maak het demontabel zodat je makkelijk een pootje kunt vervangen. Besturing: Tuimelaar en leadouts onder de vleugel. Tuimelaar zit bij mij onder de buitenvleugel en de leadouts gaan door twee gaatjes in de romp. De stoorstang komt halverwege de vleugel omhoog zodat het hoorntje van het hoogteroer bovenop zit. Met deze setup is het makkelijk mijn type afslag te activeren (gewoon een stukje lb-draad van de stootstang naar de afslag)
Een link naar een zip-file (ca. 10Mb) met daarin diverse shutoff systemen en overige teamrace artikels. info komt van een cd uit italie, erg interessant. http://www.lijnbesturing.nl/files/shutoff.zip
Bram, hoe zwaar weegt een D-wing MTR ongeveer? Heb je een foto van de afslag, tekening mag ook maar is meer werk.
Marco, Mijn model weegt vliegklaar 340 gram en heeft een vleugeloppervlak van nagenoeg 10 dm2. Weet niet hoe ik hier een foto kan plaatsen maar mail je wel een foto van de afslag. VrGr, Bram
Marco, Foto. Ik zou nog wel meer willen plaatsen maar ben al heel blij dat dit me gelukt is. Een zijaanzicht en vooraanzicht van de afslag, idem de tank van opzij en van boven. VrGr, Bram Hier staat de afslag 'open'. Hier 'dicht' Het nadeel van dit systeem wat met een balpenveertje werkt is dat je alleen heel soepele slang gebruiken kunt. Ventielslang werkt maar doet na verloop van tijd rare dingen oiv. dieselbrandstof. Het geheel werkt echter wel uiterst soepel en een strakkere veer zou dat weer teniet doen. Ik blijf gewoon regelmatig het slangetje vervangen (dagelijks). De messing bus schuift over een verenstaal pen (3mm). Een belangrijk onderdeel is het ingevijlde pijpje waar de brandstofslang door loopt en waarin de slang wordt afgeklemd door een pennetje wat aan de messing bus is gesoldeerd.