MTR wedstrijd in Den Helder

FOX35

PH-SAM
Nou Frits en RJ, wat zijn jullie bevindingen over afgelopen zondag?

Voor degenen die er niet waren (jammer dat Loet en Monique, Rob en Bert en Frits en Rik (Olijve), daarmee geloof ik dat ik iedereen gehad heb, er niet waren c.q. er niet konden zijn): het woei stevig op de Kooij. De plaatselijke radiovliegers grapten nog dat ze het jammer vonden ons te moeten helpen omdat het eindelijk een keer een mooie vliegdag was met windstil weer.

Vooraf: het was geweldig goed georganiseerd, al was op de gezichten van de radiovliegers wel enige teleurstelling af te lezen dat er maar 5 teams (waarvan twee met een dubbellid) meededen.

Bij de voorbereiding bleek de wind toch behoorlijk straf. Rick (van Poppelen, Robert-Jan's veelbelovende zoon) kwakte bij een proefvluchtje voor wat zijn eerste wedstrijd zou worden tegen de grond door de propwash van een langskomende reddingshelicopter. Het model moest meteen in de 5-minuten epoxy en lijmklemmen (goed werk, RJ!).

Bij de eerste wedstrijd werd ikzelf het volgende slachtoffer na nog geen halve ronde. Toch de wind onderschat, er had langer gezwiept moeten worden. Onze A-kist was in puin en de B-kist was door een dikker profiel nog gevoeliger voor wind, dus John, mijn pitman, hield het meteen voor gezien.

Daarna sneuvelde het geweldig mooie schaalmodel van een fullsize Turtle van vader en zoon van der Meij. Hun B-model had een draai in de vleugel en ook zij hadden al snel niets goeds meer te vliegen.

Een van de mooie nieuwe vleugeltjes van Stefan en Owen brak de voorlijst bij het voorover tuimelen door de wind en had last van een tegenvallende constructie van de veer in het wielpootje.

Ik heb nog geprobeerd om met de oudste kist van Bert en Sander en een motor (JAK) van Marco met Mardo als Pitman een proefvlucht te maken om voor de ogen van de radiovliegers van de club van Frits de eer te redden, maar het was niet te doen. Het was vechten om niet te crashen en ik ben blij dat het model er met schaafplekken door het tuimelen bij de landing nog enigszins redelijk van af gekomen is.

De enige die een tijd neerzette waren Bram en RJ, zodat toen uiteindelijk werd besloten dat het niet meer te doen was en de wedstrijd werd gestaakt, zij terecht de eerste prijs kregen.

De domper werd weer wat verlicht doordat we nadien heel gezellig in de zon op een terras aan de kust (en uit de wind!) lekker hebben zitten nakaarten.

Mijn ervaringen: allereerst petje af voor de organisatie, Frits, RJ, de leden van de Helderse Modelvliegclub én de dames die voor de catering zorgden, alleen, als de omstandigheden waaronder we daar vlogen naar Helderse begrippen echt nog rustig waren, dan lijkt me de kans klein dat we daar met MTR kistjes fatsoenlijk kunnen vliegen. (Ter illustratie, de op de grond staande kistjes waaiden geregeld om of weg en zelfs de op de grond liggende lijnen woeien weg). Ook blijkt dat het erg lastig is om iets dergelijks op een militaire basis te organiseren vanwege alle veiligheidsvereisten, en ten slotte kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de helpende radiovliegers meer verwacht hadden en dat we zelfs als alle MTR vliegers in Nederland meedoen niet aan die verwachtingen zullen kunnen tegemoetkomen.

Misschien dat er dus beter energie gestoken kan worden in een wedstrijd op een verharde plaat die wat meer landinwaarts en niet op een militaire basis ligt ... Ik hoop niet dat Frits me kwalijk neemt dat ik geen blad voor de mond neem, maar, zeker gezien zijn geweldige inzet én enthousiasme, wil ik alleen maar teleurstellingen voorkomen.

Het grote probleem is en blijft om een goede locatie te vinden, want een goede verharding is nodig, liefst zo glad mogelijk zodat de modellen bij verkeerd landen zo min mogelijk schade oplopen. Er moeten geen geluidsproblemen zijn en we willen liefst 'onder ons' zijn, dus niet te veel ongewilde belangstelling. Waar vinden we dit in hemelsnaam???

Een erg eerlijk bericht van PP.
Ikzelf heb toch wel de hoop om volgend jaar een deel 2 van de MTR wedstrijd op de Kooij te mogen organiseren.
De wind is natuurlijk iets wat je niet echt zelf in de hand hebt ik had begrepen dat zelfs voor Den Helder dit een uitzonderlijk harde wind was.

Ik ben nog steeds erg onder de indruk van de gastvrijheid van de HMC/Brandweer en de Kooij.
Alles was tot in detail verzorgd. En de lunch met soep en broodjes worst op een wedstrijd zonder inschrijfgeld is natuurlijk bijzonder gastvrij. Nogmaals super bedankt hiervoor!

Inderdaat wel teleurstellend dat we niet hebben kunnen laten zien waar het echt om ging. Van de 6 wedstrijdvluchten is er niet eentje geweest waarbij er meer dan 2 ronden samen werd gevlogen.
Elke vlucht eindigde in een crash van 1 van de twee teams.
Ook was het erg moeilijk als wedstrijdleider om de teams daadwerkelijk aan het vliegen te krijgen. Aan het begin van de dag kwam de vraag van de club en de tijdwaarnemers om een "generale repetitie" te vliegen om het aftellen en klokken te trainen, maar toen het zover was bleek geen enkel team bereid om hier een model voor te riskeren.
Ergens wel begrijpbaar omdat het gewoon echt hard waaide...

Hopelijk krijgen we nog een keer de kans om te laten zien wat een echte wedstrijd inhoud. En als we die voor januari kunnen plannen dan weet ik zeker dat we ook een aantal Duitse teams kunnen aantrekken. Echter moeten we dan wel een "geen wind" garantie kunnen geven. ;)

Nogmaals dank aan Frits en RJ voor hun inzet, de brandweer voor hun terrein en de HMC voor hun gastvrijheid.
En de dames van de catering worden dubbel en dwars bedankt ;)

Als dit ook een voor Den Helder nogal harde wind was heb ik niets gezegd en lijkt me een volgende wedstrijd op dezelfde locatie erg leuk en zal ik er zeker weer zijn. Ik ben afgegaan op de (natuurlijk wel gekscherend bedoelde) opmerkingen van de plaatselijke radiovliegers dat het eindelijk eens 'windstil' was, en de (terechte) opmerking van Frits zelf dat je gewend raakt aan nogal wat wind, maar dan moet wel gezegd worden dat Frits stunt vliegt met als redelijk snel vliegend bekend staande kisten, die hij inderdaad meestal ook niet langzaam vliegt, en die dus minder bevattelijk zijn voor wind dan langzaam vliegende modellen. Ik weet niet of hij er ook toe komt om veel met de combatjes te vliegen in Den Helder. Ik moet ook zeggen dat ik verwacht had dat teamracertjes, ook onze kleinere, niet zo bevattelijk voor wind zouden zijn. Als echter de windsituatie van afgelopen zondag min of meer maatgevend was, of dat die situatie zich vrij regelmatig voordoet, dan kan dat wat mij betreft wel een probleem zijn. Overigens, Owen, zeer terecht jouw opmerkingen over de organisatie in Den Helder, daar heb ik het ook al over gehad, maar daar ben ik jou als wedstrijdleider natuurlijk bij vergeten, onze dank natuurlijk nog!!!

Wind en combatjes gaan prima samen. Soms is het van hoe meer hoe beter. Bij storm kun je gewoon zonder motorloop vliegen en vroeger hebben we gevlogen met een blok lood ipv de motor. Het starten is het lastigste maar verder leer je heel veel de wind te gebruiken om de snelheid er in te houden.
Hele goede oefening voor wedstrijden waar veel wind staat.
Een combatwedstrijd met veel wind is mijn ding.

Loet

Jullie hebben je te veel laten inpakken door de 'humor' van de HMC, met name de RC vliegers, die voor windkracht 5 een 0 lezen. Na windkracht 4 pakken die de zaak ook echt in.Overigens niets dan lof voor de onderlinge verstandhouding en samenwerking tussen RC en LB. Het was ook echt de totale club die er voor ging om iets goeds neer te zetten en zich te presenteren. Terwijl de meesten nog nooit het teamracen hadden meegemaakt.Verder zijn we een beetje verlinkt door de wind die s'morgens, na de deadline voor de nogo, van 3 a 4 in de morgen doorhaalde naar een dikke 5 met uitschieters naar 6, wat niet echt voorzien was. Pas in de loop van de dag zijn we hier door de Meteo over bijgepraat.Terecht hebben we de boel s'middags gestopt. Wat ik er van heb geleerd is dat we niet verder moeten gaan dan kracht 4, i.p.v. 6 a 7. (sorry, ik heb me hier op verkeken)En echt, zulk weer hebben we hier ook zat.Eventueel hadden we ook met kortere lijnen kunnen vliegen.Na al dit 'erge' moet ik zeggen dat het me veel plezier heeft gedaan e.e.a. met RJ en Owen te organiseren en hebben we veel ervaring opgedaan. We hebben zelfs op een vrijdagavond speciaal voor de onwetende clubleden laten zien wat teamracen inhoudt. Na zondag zijn er zes man extra die kunnen timen en rondes tellen. Owen heeft de baan getest en in orde bevonden.Wat Owen, RJ en mij betreft, volgend jaar weer. We beginnen dan wat eerder dan dit jaar, zodat de wedstrijd ook echt op de kalender komt. Een flinke reclame zal de zaak ook goed doen. Naast vliegers en pitters kunnen er ook veel meer supporters bij.Tegenover een wat strak ogende militaire omgeving, valt best mee, staan natuurlijk veel faciliteiten, die de kosten enorm drukken.Mijn ervaring is bij de Marine, dat als je het netjes vraagt en laat zien dat je er serieus mee bezig bent, er heel veel mogelijk is. Zij willen zich naar het publiek ook goed laten zien.Ik denk dat dit ook wel opweegt tegen de locatie, die voor velen een flink stuk rijden betekent. Maar Winterswijk en Stadskanaal zijn voor ons in Noord Holland ook niet naast de deur.
Groet, Frits.

Ook ik wil even reageren,

Als eerste jullie allemaal bedankt voor de grote opkomst. Sommige hebben toch een behoorlijk stuk moeten rijden. Ik denk dat dit wel het maximale aantal teams is wat we bij elkaar kunnen krijgen.

Ik ben begin dit jaar lid geworden in den helder.
Wat meteen opviel was hoe enthousiast de leden zijn.
Ze hebben ook interesse voor LB. Dit is iets wat ik bij mijn andere club mis.
Als er rc vliegers komen ga ik naar huis want dan kan ik niet meer vliegen.
Dat is in den helder wel anders.
Ook wil ik nog vermelden dat de catering verzorgd was door Hans Waasdorp.
Dit is een van de mannen waar de club op drijft. Hij doet erg veel werk achter de schermen.
Vanaf deze plek nogmaals, Hans bedankt.

Dan de wind. Ik had met mijn model op Zaterdag voor het eerst gevlogen. Toen ik voorbij een bosje vloog donderde het model zo uit de lucht. Het woei minder dan op Zondag maar hij kon niet tegen de turbulentie. Het was net of hij een klap met een honkbal knuppel kreeg. Ik kon meteen weer aan het plakken. En nieuwe lijnen maken. Conclusie windkracht 3 en turbulentie is zeker voor een MTR model een dodelijke combinatie.
Op zondag woei het in heel Nederland behoorlijk. Ik denk dat duidelijk is geworden dat de MTR modellen met 14,5 meter lijnen maximaal windkracht 4 kunnen hebben.
F2C modellen kunnen meer wind hebben. Zij vliegen dan ook iets harder.
Ik denk dat we de boven grens op windkracht 4 moeten zetten. Misschien een punt voor de jaar vergadering.
Een andere mogelijke optie is 12,80 meter met de 7` prop.??
Blijft natuurlijk dat de modelletjes bij de landing gewoon ondersteboven waaien.

Ondanks dat er nauwelijks gevlogen is kijk ik toch met een goed gevoel terug. Alleen waarom is het nu windstil? Hadden we toch een model moeten offeren aan de wind god zodat er meer modellen heel bleven?

Groet Robert-Jan en Rik (zonder c)

Laatst bewerkt:
MTR wedtsrijd in Den Helder

Ook even een reactie. In de eerste plaats heb ik me afgelopen zondag goed vermaakt en neem ik m'n petje af voor Frits en RJ die dit initiatief hebben genomen. De Helderse club verdient ook een bedankje en ik vind het heel jammer dat we niet echt hebben kunnen laten zien hoe leuk LB is. Ten aanzien van het weer zondag, ik heb nog even gekeken (want ik werk bij het KNMI niet waar?) en er stond gewoon een dikke windkracht 5 (10 m/s) met uitschieters naar 6 (15 m/s) en gebleken is dat dat gewoon teveel is. En meer nog voor het grondwerk (starten, landen, pitten) dan voor het vliegen want met een redelijke afstelling (en dus snelheid) vlogen de meeste modellen er volgens mij wel doorheen.
Ten aanzien van de toekomst, ik heb even naar de klimatologie van Den Helder gekeken en ik denk dat wanneer we de wedstrijd jaarlijks willen herhalen we iets zullen moeten aanpassen aan modellen/regels. In Den Helder waait het gewoon heel vaak heel behoorlijk hard; in juni heb je gedurende 12 dagen/maand te maken met een windkracht 5 of meer en dan is juni (met augustus) nog de gunstigste maand. Wat dat betreft denk ik dat de opmerkingen van de aanwezige RC vliegers over de wind voor een deel gewoon waar zijn.
Nogmaals, niet om te zeggen dat we maar een andere plek moeten zoeken, ik had het rijden er graag voor over maar als we een grotere kans willen hebben er ook qua wedstrijd veel plezier aan te beleven zullen we de modellen (bombensicher en wat zwaarder/aangepast onderstel) en/of regels (12,8m lijnen maar propellor vrij laten, we kunnen in die wind echt al het vermogen gebruiken), aan moeten passen.

VrGr, Bram

Back