De teerling is geworpen. Mijn 4m project wordt een Mucha Standard. Oorspronkelijk was ik van plan een Fafnir te bouwen maar bepaalde gegevens hebben me van mening doen veranderen. Mijn voorkeur is gewijzigd. Sorry voor de mowe-vleugelfanaten. Waarom die ommekeer? Uit wat ik recent gezien heb moet ik concluderen dat je in mijn geval met een sterk (stevig) toestel op de proppen moet komen om op al dat sleepgeweld te kunnen anticiperen. De Mucha met zijn rechte vleugel leent zich uitstekend voor deze task. Het toestel in kwestie is ook de lelijkste van de klas niet. Ik denk hem uit te rusten met een Selig 7055v profiel. Ik wil een sterke vleugel bouwen volgens eigen inzichten. Een plan van Klaus Nietser uit FTM dient als basis voor de werktekening. Deze middag ben ik dit plan gaan uitgroten tot op 4050mm. Net heb ik de stukken (van de tekening) van de romp aan elkaar gekleefd. Nadien wat afgemeten. Conclusie, dit plan zit vol hiaten. Dit betekent een boel tekenwerk om de zaken te corrigeren. Dit heb ik met het Franse plan van mijn Bergfalke ook moeten doen. Ik die dacht dat dit euvel enkel in Frankrijk kon en dacht dat Duitse ontwerpers wat accurater waren moet mijn mening daarover herzien. Nu we geraken er wel uit. Elke spant van de romp zal ik rechtstreeks op het hout uittekenen. Meetlat en winkelhaak hanteren maakt nu eenmaal deel van de modelbouwjob. Andere heerschappen uit het oosten hebben de klus al voor mekaar gekregen. Oblot modelu szybowca SZD 22c "Mucha" skala 1:5 - YouTube Volgende week hervat ik mijn onderwijsactiviteiten. Dit betekent weinig tijd om daar mee bezig te zijn. Het wordt dus een langzaam aan actie. Net zoals bij mijn Monterey en mijn Bergfalke. Het bijzonderste zal zijn het eindresultaat. En die Mucha komt er vroeg of laat aan. Aurectar.
Wertekening Er moet nog heel wat hertekend worden aan de werktekening. Bepaalde rompspanten kloppen al geen kanten. Alles bijspijkeren wordt dus de boodschap. Het gewijzigde profiel zal aan de rompwortel ook enige aanpassing vergen. Ook de wat betreft de vorm van de rompneus wil ik wijzigen zodat hij meer het ware model lijkt. We weten dus wat gedaan. Hier ook iemand de Mucha gebouwd heeft op basis van het Nietser plan. szd 22 mucha standard 1:4 - RC Groups
Ondertussen heb ik op internet al verscheidene Mucha modellen en plans gevonden. Ik ben wel degelijk van plan van het K.Nietser plan als basis te gebruiken. Om reden dat het enkele conceptuele hoogstandjes bezit die vatbaar zijn voor een persoonlijke toets. Gisteren ben ik terug naar de copywinkel getrokken om een nieuwe copy te maken. Ik heb de raad gekregen van Dany (een clublid die Pottes gangers wel kennen) van de Mucha op een hele schaalbreuk te bouwen. In mijn geval had ik hem de eerste maal op spanw 4m gekopieerd. Fout dus. Nu heb ik hem op spanw. 3750 mm gekopieerd. Dus op het ronde breuketal 1/4. Ondertussen heb ik via Ebay een decorsats van een Mucha 1/4 kunnen bemachtigen. Het is wel zo dat je het vergrote plan gans moet hertekenen. K.Nietser heeft goede ideeën maar zijn tekeningen zijn verre van acuraat. Bij deze nog heel wat werk voor de bouwfase van start gaat. Zo is de vorm van de neus voor heel wat verbetering vatbaar. Daar ga ik zeker wat aan doen. Hij moet nog wat meer op het origineel gelijken. De constructie van de romp ga ik ook nog wat optimaliseren door de flanken door een doorlopende spruce lat te vervangen. Die breuklijn na de laatste middenspant staat me voor geen kanten aan. De oplossing zit al in mijn hoofd. Kijk zelf maar eens op deze site. szd 22 mucha standard 1:4 - RC Groups
waterkuipje In Polen hebben ze blijkbaar ook een wasserkuipje. Daar vliegen schaal en ware groote broederlijk naast elkaar. k-q57QbODaY[/media] Sto SP-1801 Bezmiechowa 2012.wmv - YouTube
Bekijk dit dan maar eens! Helemaal gaaf die zwaartekrachtstarts op Bezmiechowa. YouTube - Broadcast Yourself. Max
Vleugelprofiel Spanw 3750 Wortelkoorde: 350mm Tipkoorde 130mm. Heb besloten om eerst de vleugel te bouwen. Normaal doe ik het net andersom. Al 10 dagen zitten tobben over de profielkeuze. Ook zitten grasduinen op PROFILI. Ging eerst de s 7055 (flat bottom) toer opgaan. Ben tenslotte van mening veranderd. Ik denk nu definitief aan een HQ 3.0 12 Heeft iemand daar ervaring mee??? Alle sugessies welkom.
10 dagen nog maar????? Ik krijg pas medelijden als het in de buurt van de 10 maanden komt. Ik weet namelijk hoe DAT voelt, haha! Eerst een paar tegenvragen: - Waar wil je voornamelijk vliegen met de zwever, helling of thermiek? (ik denk thermiek) - Welke vleugelbelasting schat je op uit te komen? Wellicht helpt de volgende quote, bron aerodesign.de, jou: HQ 3,4/12 Zu dick und hoch gewölbt, um wirklich gut zu sein. Nur für hohe Flächenbelastungen (ab 80-100g/dm²) bei Großseglern geeignet. Wölbklappen taugen nur zum Entwölben, daher ist dieses Profil bestenfalls für wölbklappenlose Großsegler geeignet. Das HQ/W 3,0/12 ist in aller Regel die bessere Wahl, denn es bietet wesentlich besseren Durchzug ohne wesentliche Nachteile. Wie sonst auch gilt hier: So dünn wie möglich bauen, aber nicht unter 7,5%. Das heißt: allein die notwendige Festigkeit und Steifigkeit sollte die Profildicke definieren, nichts anderes. Das gilt für alle HQs (Bei Leitwerken gilt das natürlich nicht). Bitte beachten, daß alle modernen Wölbklappenprofile (Modellflug) hohe negative cmo Werte aufweisen. Die Höhenleitwerke sollten deshalb nicht zu klein ausfallen oder man sollte kleinere Wölbungen fliegen (Scalesegler). Fazit: Langsam fliegende Großsegler können das HQ 3,4/12 einsetzen, aber hier gibt es das FX60-126, was das noch wesentlich besser beherrscht.
vleugel Recent heb ik op internet een 3D beeld gevonden van een vleugel van een Mucha L100 Dit concept zal ik implementeren in mijn Nietser plan. Deze lijkt erg op de vleugel van een Mucha standart szd 22 die ik bouw. De vleugel bevat een 25 ribben van 3mm. Twee liggers van 10/5 spruce. De indekking (hardste balsa) is 2mm. Neuslijst 3mm plus 10mm. Verbinding 1maal rondstaal of fibre 14 mm en 1maal rondstaal 8mm. Deze Fibre cle 14mm komt van Frankrijk Clé d'aile fibre Over de breedte van de rolroeren ben ik nog niet uit. Mgv, Aurectar
spoiler Graag even advies over luchtkleppen (remmen) die ik in mijn Mucha zou kunnen inbouwen. Welke identiteit kan mij dat leveren. Welke hoogte. Heb geen ervaring met luchtkleppen. Mvg, Aurectar
scale-documentatie. De 'spanwijdte' van de remklep zal wel bekend zijn. Bouwdraadje. Remkleppen: hier staan er een aantal bij elkaar. Meerdere merken/producenten. Gr. Dirk
eerste onderdeel Dirk, dank voor advies. Vandaag mijn eerste onderdeel gemaakt. Het betreft een mal om even het nieuwe profiel te situeren. Wijzigen van een profiel houdt enkele fundamentele aanpassingen in. Ik merk(zie potloodlijn) dat neuslijst ietsje boven deze van oorspronkelijk profiel komt.
Uitgangspunt Terug wat tijd om even wat ribbetjes te snijden. Gewoon het profili-patroon op balsa 3mm lijmen met Prit en uitsnijden. Vervolgens de vorm schuren en dat is het. In totaal moet ik 50 ribben op maat schuren. Een zweefvliegtuig bouwen is een vleugel bouwen. Gezien ik start van een uitvergrote werktekening en profielwijziging ben ik genoodzaakt de werktekening van de vleugel te hertekenen. Eerst maak ik altijd een schets op 1/10. Dit is trouwens voor al mijn zweefvliegtuigen het uitgangspunt geweest. Daarvoor heb ik een geruit schriftje vol met schetsen en notities. Zo kan ik nog goed zien wat ik lang geleden uitgespookt heb bij de bouw van een toestel in het jaar 19*****. Mijn liggers zijn hardhouten latjes van 10mm op 7mm. Vanaf rib 14 evolueren ze naar 10mm op 5mm. Mijn rolroeren zie ik voorlopig op 45mm. De remkleppen zal ik zelf maken. Deze komen tussen rib 7 en 10 Ze zullen zoals op het ware model zowel boven als onder uitslaan. Ik weet nog niet goed hoe ik die kromming aan de wortel aan de vluchtboordzijde kan oplossen. (zie onderkant wortel) Hieronder het toestel op ware grootte. Let op het speciale lettertype op de romp. Dit heb ik hier al liggen.
word dit ook je kleurenstelig aurectar :wink: word n mooi projekt. wat zeg ik ?? t is al n mooi projekt !
Over het algemeen naar wat ik heb kunnen merken hebben de meeste Mucha's het zelfde grafisme. Enkel het kleur verschilt soms. Ik heb al een decorsats 1/4 op de kop kunnen tikken met de immatriculatie SP 2124. http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6871111 Ik denk dat ik de kleurstelling van de foto volg. Niet mis, of niet? Ik ben nu bezig met stuk voor stuk de ribben uit teschuren van profili-patronen op 3mm hardbalsa. Gaat langzaam maar zeker vooruit.
Instelhoek Wie kan mij de exacte instelhoek van een HQ 25 12 geven? Vroeger had ik een site waar ik dit kon vinden maar deze is nu niet meer op het net. Dank op voorbaat, Aurectar